עמוד 7 מתוך 9

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 9:55 am
על ידי חיימשה
המעיין כתב:כיוון שידעתי שיהיו טענות כאלה (מתנשאות אנחנו מכירים ומבינים הכל הצד השני לא) ציינתי בפירוש את השפע של מתיקות התורה בל"ג בעומר דווקא ביומא דרשב"י אותו מפסידים הנמצאים במחולות.

ועיקר הכוונה שלי היתה לציין את הצד ההפוך ולטעון כנגד הטיעון הזה של אתם אינכם מבינים במה מדובר. לא היה מזיק לאמץ כאן כבוד לגדולי התורה משני הצדדים ולומר. אולי גדול ליטאי פלוני לא היה במירון, אבל הוא מספיק חכם להבין במה מדובר ולצייר בדעתו מה קורה שם ולשפוט שבכל אופן עדיף ללמוד תורה. או לצד השני לטעון שגם הגדול החסידי שנוסע לשם מחשיב את לימוד התורה ומבין את מעלתה ובכל אופן חושב שראוי לנסוע למירון.
ואז להתווכח ולדון מי צודק ואחרי מי צריך כל אחד ללכת או כל מה שידונו כאן. אבל לא להעלות טענות מסוג הצד השני פשוט לא מספיק מבין במה מדובר.

למרות שכנראה המציאות כפי הידוע לי, היא שבאמת הגדולים הליטאים באמת לא מכירים, וראה למשל המעשה עפ מרן הגראי"ל שטיינמן לעיל, אני מסכים עם עיקר דבריך.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 9:57 am
על ידי קו ירוק
בברכה המשולשת כתב:
קו ירוק כתב: אבל אילו הגר"א היה מכוון (ואינני יודע, כי אולי לא זו צורת התפילה, כמו שיש בכתובים), היה מכוון בנוסח שלו - אשכנז.


"אף כי רוחו הקדוש היה עטוף בסודות וכוונות התפילה רזין עילאין, בכל זאת שפתיו ברור מללו ע"פ חוקי הדקדוק וההגיון אשר ידו בכל משלה" (סערת אליהו לרבינו אברהם בן אדוננו הגר"א. מובא בהקדמה לסידור אזור אליהו)

יישר כח.
אגב, ראיתי פעם שמהרי"ל דיסקין ענה לשואל שהוא מכוון פירוש המילות. וראיתי מי שכתב שכוונות הרש"ש אינם לאמצע התפילה - אף שלא הבנתי.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 9:59 am
על ידי דרומי
יישר כח להרב 'שעת הכושר' על דבריו הנחמדים (לא מחייב שאני מסכים עמהם, אולם הסגנון... מתוק מדבש, ללקק את האצבעות! לך בכוחך זה והושע את ישראל)

ובהמשך לדיון לעיל ולדברי הרב 'פרנקל תאומים', הייתי רוצה לחדד נקודה חינוכית קטנה:

יש הלכה ידועה ש'אחרי רבים להטות', וכשיושב בית דין נקבעת ההלכה לפי הרוב. דבר זה היה מוחשי יותר בזמן הסנהדרין כאשר עלו למנין וכך נקבעה ההלכה לפי הרוב, וכפי שהאריך הרמב"ם בהל' ממרים.

עתה נחשוב על דיין מומחה וחריף שיושב בסנהדרין, ודעתו לא התקבלה, כי הרוב הכריעו כדעה האחרת. מכיון שהוא יהודי ירא שמים הרי למעשה הוא לא משמיע עוד את דעתו, שהרי ההלכה נקבעה כפי הרוב ומה יש לו עוד להלין.

עתה יש בידו שתי אפשרויות:

אפשרות אחת, להרגיש מסכן, נעבעך. להתייחס לפסק החדש שיצא מהסנהדרין כמשהו של 'בדיעבד שבדיעבד'. נכון, אין ברירה וצריך לעשות זאת, כי כך היא ההלכה, אולם בסך הכל זה מראה על ירידת הדורות, אבדה בינת חכמינו. מה לעשות שהתורה נקבעה בצורה כזאת, אבל בוודאי זה לא המצב האידיאלי. וכו' וכו'.

אפשרות שניה היא, שאותו דיין מתעמק קצת יותר ואומר לעצמו: נכון שמלכתחילה חשבתי באופן מסויים, ויש הרבה צדק בסברא שלי, אבל הרי אני רואה שהקב"ה רוצה שיעשו כמו הסברא השניה, שהרי כך נקבעה ההלכה בפועל, והקב"ה הוא שקבע כי 'אחרי רבים להטות'. ובכן, אם זהו רצון שמים, הבה ואעשה 'סוויץ'' בראש, ואלמד את הסוגיא שוב בראש פתוח ובעיון מחודש. ואכן, כך הוא עושה, לומד את הסוגיא שוב ומתעמק שוב בכל המקורות והנה... הפלא ופלא! הוא מגלה שבאמת הסברא השניה לא כזאת 'נוראית', ובעיון עוד יותר עמוק הוא מגיע למסקנה אמיתית -שכלית שאכן במצב הנתון הסברא השניה היא 'לכתחילה שבלכתתחילה', ומעתה הוא מצטרף לה בשמחה ובטוב לבב.

ואידך זיל גמור.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:08 am
על ידי משולש
הרב דרומי,
אתה יוצא מנקודת הנחה שאם מנהג מסויים התפשט אצל רוב עם ישראל, גם המיעוט צריך "להצטרף לו בשמחה ובטוב לבב" - נגד דעת רבותיו?!

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:11 am
על ידי דרומי
חס ושלום, לא עלה על דעתי כזה דבר.

התכוונתי להמשיך אך התעייפתי באמצע... התכוונתי מבחינה חינוכית: כשאב רואה שבנו נמשך לדרך קצת אחרת מכפי שהורגל - יש בידו אפשרות להחמיץ פנים ולהסכים לו כענין ש'בדיעבד', ויש בידו אפשרות להאיר לו את פניו ולהסביר לעצמו שבאמת זה לא כזה נורא ואפילו יש לזה מקורות נאמנים.

בקיצור: אם יש תופעה קיימת שאי אפשר לשנותה, אין ענין לתת 'הרגשה רעה' בכוח. הרי בלאו הכי עושים את זה, אז שיהיה מתוך הרגשה טובה.

אקווה שהובנתי.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:14 am
על ידי קו ירוק
כב"ת הרב דרומי
אינני נכנס לדיון על הנקודה שהעלית ביחס למהות ההרכעה ע"פ רוב, מתי והיכן, ובאיזה אופן נוהגת (וגם אינני מסכים לגמרי עם דבריך)
אבל גם הנקודה ההלכתית שהעלית, לעניות לדעתי שונה:
אחרי רבים להטות זה לא בגלל שסברת הרוב היא הנכונה. ההיפך. יתכן שסברת מופלא שבסהנדרין חזקה יותר רק הרוב לא יורד לסוף דעתו. וגם שתורה נתחלקה לשישים ריבוא אנפין. וגם יתכן שישתמשו בסברתו במקרים אחרים כגון צירופים וכיו"ב (ע"ד שאמרו שאף שהלכה כר' יהודה כדאי הוא ר"ש לסמוך עליו בשעת הדחק - כי שעת הדחק שאני).
אבל התורה קובעת כי מופלאים לסהנדרין הם הקובעים, ורוב מהם יכריע ההלכה כי כך גזרה חכמתו שכך ינהגו. כמו שבה במידה היה אפשר שתגזור חכמתו ששומעים למופלא. ובה במידה היה אפשר שתגזור חכמתו שרק רוב של שתי שליש יכריע.
זה לא הגיון אלא הכרעת התורה שרוב מצומצם יכריע.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:16 am
על ידי דרומי
ברור כדבריך ש'אחרי רבים להטות' הוא ענין של 'גזירת הכתוב'.

ואעפ"כ, יש מצב שבו הדיין מצליח להסביר לעצמו - באמת! - שאכן אין הסברא השניה כה 'נוראית' כפי שחשב בתחילה, והוא מתעורר לזה מכח זה שכבר נפסק הדין.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:33 am
על ידי משולש
הרב דרומי,
דבריך הם גישה חינוכית טקטית ולא אמורים להביע שכן הוא באמת.
וגם מי שיש לו ילד שסטה בוודאות מהדרך הנכונה והולך בדרכים עקלקלות, גם הוא צריך להשתמש בעצתך הנבונה ולהבין שאם הילד בכל מקרה הולך לדיסקוטק, אז לפחות שזה יהיה תוך קשר טוב עם ההורים, בלי שהם יחמיצו פנים על ה"תכשיט" שהם קיבלו.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:45 am
על ידי פלתי
קו ירוק כתב:
ישועות ישראל כתב:כבוד מלכים.jpg[/attachment]

התיאור המצוטט מהאוה"ח היה או לא היה.
עכ"פ המספר שכתב עליו שהיה גונח כבהמה - מכאן ואילך לא נאמן עלי אפי כקליפת השום בגודל אצבע על אצבע, כי כל מטרתו לרומם את העלייה לשם גם במחיר של התבטאות מסלידה ובוטה כלפי האור החיים ז"ל. וזה מחדד את הבעייתיות שבתופעת התפתחות רגשי קודש מזוייפים ומלאכותיים, שאשכול זה דן בהם.

אני מקווה כי לאחר שתראה את הציטוט מהירושלמי רפ"ב דתענית, תחזור ותתנצל בפני הרה"ק מוהר"ש העליר גאב"ד דצפת זצוק"ל, על דבריך הפזיזים.
ירושלמי.jpg
ירושלמי.jpg (33.88 KiB) נצפה 9085 פעמים

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:50 am
על ידי משולש
ואני מוסיף שלא מדובר בגעייה אמיתית, אלא הוא מליצת לשון לבכיה. (אכן מליצה לא מצוייה).

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:51 am
על ידי קו ירוק
כן כן, התנאים אומרים על עצמם. ואפשר לראות המון ביטויים כאלו אצל גדולי הדורות: במקרה אני נזכר, בתפארת ישראל שמלא בביטויים מפליגים מאוד בהתבטלות כלפי רעק"א!
אבל הוא כתב בעצמו על עצמו, אבל לכתוב זאת על אחרים?
אני שאלתי את עצמי, בא נניח שאנו נכתוב על המגיד ממזעריטש או על הגר"א שעלו לרגל והיו מנהמים כבהמה והולכים כבהמה - אנחנו נהין כך לכתוב עליהם?

אני מבהיר. כעת קראתי שהוא היה רב זקן וחשוב בצפת, ואני מוסיף ומתקן שוב ששלח לי אחד מחכמי הפורום קובץ מאוצה"ח שהרב מטשעבין כתב על הסכמה לספרו "הגאון הצדיק המפורסם בדורו". ושוב שלח לי קובץ, בו תארים מפליגים מבעל האמרי בינה והדברי חיים והזית רענן מקוטנא שכתבו לו בתארים מפליגים.
אני לחלוטין לא מדבר על הרב זצ"ל, נחנו מה נגד כבוד תורתם, אני מדבר על ביטוי שצוטט כאן, שאינו שגרתי בעליל ולא מקובל - כשמטרת התיאור להפליג בעלייה לציון הרשב"י על חשבון הקטנת האוה"ח. זה למעלה מויכוח. וניתן לומר כשגגה היוצא מפי השליט. שהרי כל הקונטרס מטרתו לשבח העלייה, לעומת החת"ס שקדם לו שהתנגד לה בחריפות
וא"כ אז לענין נידון האשכול, דברים אלו לא מעלים.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:54 am
על ידי משולש
אוסיף את תלונתו של מרן בעל רב פעלים על מה שכתב מהרש"ל "ואילו היה רשב"י עומד וצווח לפנינו..."

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:58 am
על ידי פלתי
קו ירוק כתב:כן כן, התנאים אומרים על עצמם. ואפשר לראות המון ביטויים כאלו אצל גדולי הדורות: במקרה אני נזכר, בתפארת ישראל שמלא בביטויים מפליגים מאוד בהתבטלות כלפי רעק"א!
אבל הוא כתב בעצמו על עצמו, אבל לכתוב זאת על אחרים?
אני שאלתי את עצמי, בא נניח שאנו נכתוב על המגיד ממזעריטש או על הגר"א שעלו לרגל והיו מנהמים כבהמה והולכים כבהמה - אנחנו נהין כך לכתוב עליהם?

התנאים לא כתבו את זה על עצמם אלא על כל עם ישראל להסביר הטעם מדוע תוקעים בקרנות.
וכמובן ובודאי ואין ספק שזה נאמר לשבח ולא לגנאי.
לגבי שאלתך על המגיד ממעזריטש או הגר"א, התשובה היא שאם היה לשון ירושלמי או מדרש כזה "שנחשב בעיניך כבהמות מהלכות ונוהמות" אז בודאי שהיינו מהינים לכתוב כך עליהם.
וכמו שכתוב בהרבה מאד מקומות "צווח ככרוכיא" שפירושו עגור או עורב. ואין בכך שום גנאי.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:04 am
על ידי משולש
פלתי כתב:וכמו שכתוב בהרבה מאד מקומות "צווח ככרוכיא" שפירושו עגור או עורב. ואין בכך שום גנאי.

הקדמתי רפואה למכה...
משולש כתב:אוסיף את תלונתו של מרן בעל רב פעלים על מה שכתב מהרש"ל "ואילו היה רשב"י עומד וצווח לפנינו..."

(וכעס עליו אע"פ שלא הזכיר כרוכיה. אמנם המהרש"ל בחריפות לשונו סבר שזה מתקבל, וכנראה יש כאן גם הבדל מנטלי בין תרבויות שונות ורחוקות זו מזו).

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:06 pm
על ידי פלתי
משולש כתב:
פלתי כתב:וכמו שכתוב בהרבה מאד מקומות "צווח ככרוכיא" שפירושו עגור או עורב. ואין בכך שום גנאי.

הקדמתי רפואה למכה...
משולש כתב:אוסיף את תלונתו של מרן בעל רב פעלים על מה שכתב מהרש"ל "ואילו היה רשב"י עומד וצווח לפנינו..."

(וכעס עליו אע"פ שלא הזכיר כרוכיה. אמנם המהרש"ל בחריפות לשונו סבר שזה מתקבל, וכנראה יש כאן גם הבדל מנטלי בין תרבויות שונות ורחוקות זו מזו).

רמח"ל בדרך עץ החיים:
רמח''ל.jpg
רמח''ל.jpg (150.98 KiB) נצפה 9040 פעמים

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:13 pm
על ידי פלתי
ועוד דבר הגאון רב פעלים עצמו כותב על הפר"ח דצווח ככרוכיא. אלמא דוקא לגבי התנא הקדוש הוא דס"ל דלא יאי הך מילתא. ודו"ק.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:18 pm
על ידי סגי נהור
בזה"ק מצינו יותר מפעם אחת: ושלמה מלכא צווח ואמר...

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:20 pm
על ידי מה שנכון נכון
עוד סילוף אופייני.
הר"פ מתכוין בכלל למשהו אחר. עיין בהקדמתו.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:20 pm
על ידי קו ירוק
לכאו' הביטוי צווח או צווח ככרוכיא, הוא על הגדרת הצעקה החזקה שקוראת בקול ניחר, כי אין שומע לו. ולא ביטוי נחות על האישיות של הצווח.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 12:36 pm
על ידי משולש
מה שנכון נכון כתב:עוד סילוף אופייני.
הר"פ מתכוין בכלל למשהו אחר. עיין בהקדמתו.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 1:53 pm
על ידי אוצר החכמה
לכאורה צודק הרב משנ"נ התלונה של הר"פ על המהרש"ל אינה על הביטוי צווח אלא על זה שכתב שאפילו הכי לא היה שומע לו.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:02 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:לכאורה צודק הרב משנ"נ התלונה של הר"פ על המהרש"ל אינה על הביטוי צווח אלא על זה שכתב שאפילו הכי לא היה שומע לו.

להבנתי תלונתו על עצם הלשון "אילו היה הרשב"י עומד לפנינו וצווח" שאינו דרך כבוד, שאילו היה רשב"י עם המהרש"ל לא היה רשב"י עומד וצווח לפני המהרש"ל שיקבל את דעתו אלא מהרש"ל יושב לפניו ושותה בצמא את דבריו.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:12 pm
על ידי אוצר החכמה
לזה התכוונתי רק אתה מדייק יותר. כלומר לא המילה צווח היא העניין אלא העמדה. אם היה אומר המהרש"ל כשם שאם יבא אליהו ויאמר שחליצה במנעל לא נשמע לו שכבר נהגו העם בסנדל כך אם יבא רשב"יויאמר שצריך לעשות כך וכך לא נשמע לו שכבר נהגו העם לא היה הר"פ מתלונן.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:16 pm
על ידי ש. ספראי
איש_ספר כתב:
שעת הכושר כתב:
ש. ספראי כתב:אבל הרב מבריסק היה אומר בשם אביו הגר"ח ש"מה הקב"ה לכל- אף רשב"י לכל", החזו"א היה נוסע ב3 אוטובוסים כל צד למירון כל לג בעומר, החפץ חיים היה מגיע למירון מראדין במסי"נ והרב שך היה מקפיד להגיע לשם לותיקין וגומר את כל התהילים בבכיה, כאשר הגרח"ק היה מדליק שם את המדורה בכל שנה לפני השקיעה והסטייפלר היה מדבר בהתפעלות על "יום הכיפורים בפנים ושמחת תורה בחוץ". האם גם אז מבקשי המקורות היו דורשים מקורות בן אלף שנים והיו מתייחסים בסלחנות מהולה בחיוך לעולים מירונה?

האשכול בכללותו מחכים ומרתק מאד, והוא מועיל לפתוח אופקים לכה"פ במידה מסויימת, גם אם לא בהכרח לשינוי דעה. תודה למשתתפים אשר דבריהם בנחת נשמעים.

אבל הקטע שציטטתי קשה עלי מאד לעיכול בשתיקה. הרי זוהי בדיוק ליבת ההבדל בין אלו שלא ממציאים דברים מעבר למה שכתוב, וכל זמנם עמלים לברר ולדקדק שמועתם, והחינוך שלהם מבוסס על הביקורת העצמית וחתירה תמידית למקורות, ובין אלו שעושים כך בשיטתיות ובעיקרון, ואומרים את זה גם בפירוש, על גודל המעלה של דברים הבאים מתוך רגשות הלב והתנדבות ולא מתוך ההכרח של היצמדות אל המקורות.
כבר קדמו לרב ספראי צדיק אחד, שבמענה לחכם אחד שקטרג על מנהג קהילתו לומר הלל בער"פ על אפיית מצות בברכה, שקבלו כך מאליהו זל"ט, ותמה אותו חכם האם כך מתבררת הלכה, והשיבו אותו צדיק, תשובה ניצחת: אם היה כתוב בבאר היטב, דאס איז גוט? ולא יהיה הבאר היטב עדיף על אליהו הנביא! ואף אתה אמור לו, אילו היה (אליהו) שם (בבאה"ט) לא היה נדפס על הגליון.
===

על התעוררות של שקר, הבאתי בעבר על אותו צדיק שגנח בתפילתו ואח"כ דפק על הבימה והכריז כי השבר אשר הוא שובר יצא מגדרו וכו'...


לא ירדתי לסוף דעת כת"ר.
אין ספק שהספרות החסידית גדושה במימרות על מעלת ההתעוררות והעליה לרשב"י. יש חולק על כך?
אלא מאי? כתבתי שספרות חסידית אינה נחשבת בעיני רוב הליטאים לספרות ולמקור.ומכאן מגיעה דרישתך: הביאו מקורות.
אך אלו שספרות חסידית נחשבת בעיניהם למקור מוסמך ואמין, א"כ זהו גופא המקור.
כשאנחנו נביא מקור מנפש החיים, הרי לא באמת נטרח לחפש מקורות קדומים יותר. כי מבחינתנו זה מקור טוב דיו.
אתה מגדיר בעצם את המקורות החסידיים הרבים כ"התעוררות של שקר", משום שערוגת גדילתך כופרת ומתייחסת בבוז למקורות חסידיים.
אך בעיני ויזניצער', מאה ההתבטאויות של האמרי חיים על זמ"ר (זוהר, מקוה, רבי) ונסיעתו למירון במסי"נ, בעיצומה של מלחמת ששת הימים, דומה לפחות כמו אצלך לנסיעה דומה של החזו"א.
הרי לסיפור המובא בהקדמה לפי' הגר"א לספד"צ שרשב"י ישב לימין הגר"א והאריז"ל משמאלו- אתה מאמין במאה אחוז, אך אם סיפור כזה יובא בספר חסידי מוסמך, (שכתב אותו רב חסידי רציני ולא איזה ליצן)- לא תאמין. תתייחס עליהם באופן אוטומטי כמו לסיפורי שרי המאה או לספר חידושיו המופלאים והמצחיקים טובא של הרה"ק רבי אלתר אשר אברהם אבא דרוּיאָנוֹב (שניהם ספרים החביבים עליך מקדמא דנא, עם זכרוני אינו מטעני...).
אין לנו שום בעיה לקבל את דברי הגרח"ו שהגר"א כהרשב"א ואולי כהרמב"ן (משהו בערך. אל תתפוס אותי על הציטוט המדויק), אך אנחנו מתייחסים בביטול לכך שהבעש"ט למד עם אחיה השילוני.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:36 pm
על ידי פלתי
קו ירוק כתב:לכאו' הביטוי צווח או צווח ככרוכיא, הוא על הגדרת הצעקה החזקה שקוראת בקול ניחר, כי אין שומע לו. ולא ביטוי נחות על האישיות של הצווח.

ברור שאין זה ביטוי נחות של הצווח. וגם גועה כבהמה אינו ביטוי נחות אלא על הגדרת הבכיה מעומק הלב.
משום מה אתה מתעקש כפרד שלא להודות ולהתנצל על ביטוייך הנחותים שהרב העליר זצ"ל אינו נאמן עליך כקליפת השום בגודל אצבע על אצבע.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:38 pm
על ידי ישראל אליהו
איזה מן ויכוח זה, "בעיני זה מקור", ו"בעינך זה לא מקור". תפתחו אשכול, האם הדברים המופיעים בספרי חסידות הם מוסמכים או לא? והאם אפשר להתיר עגונה על פיהם או לא?

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:43 pm
על ידי משולש
אוצר החכמה כתב:לזה התכוונתי רק אתה מדייק יותר. כלומר לא המילה צווח היא העניין אלא העמדה. אם היה אומר המהרש"ל כשם שאם יבא אליהו ויאמר שחליצה במנעל לא נשמע לו שכבר נהגו העם בסנדל כך אם יבא רשב"יויאמר שצריך לעשות כך וכך לא נשמע לו שכבר נהגו העם לא היה הר"פ מתלונן.

לשון ה"רב פעלים": - "כאילו הוא אחד מחכמי הדור שלו שיהיה עומד לפניו וצווח". תלונתו על שלושת המילים המודגשות.
(כך לדעתי ההבנה הפשוטה בטקסט, גם אם מישהו מבין אחרת, עדיין יכול לומר את דעתו בצורה שתכבד את עצמו).

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 2:50 pm
על ידי סגי נהור
נראה פשוט שהצדק עם הרב צופר הנעמתי.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 4:40 pm
על ידי כדכד
חבר פורום אוצר החכמה כתב:כבר כתב המקורות "עומד בעת צרה" "צורת תקיעת שופר" ...

לא הבנתי איפה המקורות לכך

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 4:48 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
גם אני לא

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 5:10 pm
על ידי חיימשה
כבר כתב פה פעם מי שכתב, שלסטייפלער זצוק''ל היה רח הקדש כפשוטו. לא רוה''ק חסידית...
אותו אדם ברור לו שלסייפלער יתכן לומר שהיה רוה''ק, אך באר מים חיים למשל לא, כי הוא לא למד משנה ברורה.
אם הייתי משתמש בשפתו של הרב ''קו ירוק'' הייתי אומר שזה ''גובל בכפירה''.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 5:14 pm
על ידי משולש
חיימשה כתב:כבר כתב פה פעם מי שכתב, שלסטייפלער זצוק''ל היה רח הקדש כפשוטו. לא רוה''ק חסידית...
אותו אדם ברור לו שלסייפלער יתכן לומר שהיה רוה''ק, אך באר מים חיים למשל לא, כי הוא לא למד משנה ברורה.
אם הייתי משתמש בשפתו של הרב ''קו ירוק'' הייתי אומר שזה ''גובל בכפירה''.

לא בגלל זלזול באדמורים ח"ו, אלא בגלל זלזול באמינותם של סיפורי חסידים. וכבר נטחן פה פעם למיטב זכרוני.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 5:37 pm
על ידי חיימשה
משולש כתב:
חיימשה כתב:כבר כתב פה פעם מי שכתב, שלסטייפלער זצוק''ל היה רח הקדש כפשוטו. לא רוה''ק חסידית...
אותו אדם ברור לו שלסייפלער יתכן לומר שהיה רוה''ק, אך באר מים חיים למשל לא, כי הוא לא למד משנה ברורה.
אם הייתי משתמש בשפתו של הרב ''קו ירוק'' הייתי אומר שזה ''גובל בכפירה''.

לא בגלל זלזול באדמורים ח"ו, אלא בגלל זלזול באמינותם של סיפורי חסידים. וכבר נטחן פה פעם למיטב זכרוני.

ואותו סיפור גופא, אם עבר גיור לחומרא והטפת דם ע''י מגיד ליטאי, הריהו חוזר לחזקת כשרותו. [אפשר להצביע על מאות כאלו].

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 6:01 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
חיימשה כתב:ואותו סיפור גופא, אם עבר גיור לחומרא והטפת דם ע''י מגיד ליטאי, הריהו חוזר לחזקת כשרותו. [אפשר להצביע על מאות כאלו].

נסתפק באחד

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 6:31 pm
על ידי חיימשה
לשם כך אצטרך להמתין להופעת עלוני הפרשה הבאה...

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 6:34 pm
על ידי משולש
חיימשה כתב:לשם כך אצטרך להמתין להופעת עלוני הפרשה הבאה...

איזה עלונים? סיכמנו שבישיבות קוראים באר הפרשה.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 6:53 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
מענין לענין, האם יש איזה עלון/ידיעון על פעילות עדכנית של מכון מורשת אשכנז?

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 7:05 pm
על ידי דודי צח
על מרן הגרי"ש אלישיב סיפרו, שהוא לא היה נוהג להיות ער בליל שבועות, כי בדק ומצא שמתוך כך חסרים לו כמה דקות לעומת סדר הלילה הרגיל שלו!!
וזה כבר כלפי הרב אלישיב - שנהג לקום בשעה 2 בלילה לתלמודו.
ומה נעני אבתריה, הלא ודאי כל בעל חשבון יודע שרוב הנעורים בליל שבועות מפסידים יותר 'מכמה דקות' לעומת סדר יום רגיל.

נו, יבואו נא עכשיו מטיפי הביטול תורה ויכתבו דברים ככתבן כנגד המנהג הרווח בכל עדות ישראל להיות ער בליל שבועות !!
אייכם?!

והמסקנא, אי אפשר לכל מנהג ולכל דבר שנמצא בתרבות היהודית והאמונית לכל מגזר ומגזר, לבוא עם סרגל המדידה של 'ביטול תורה', העולם הרוחני של האדם, הקומה הרוחנית נבנית בכמה וכמה גיוונים שונים שיש בחיים. ולא כולם הם רבי חיים ברמן שבא בימי השבע ברכות לישיבה (איפה כתוב שבאמת צריך לבטל תורה?).

ומדי דברי על הגריש"א, סיפר לי מי שראה את ספרו של הגרב"צ קוק מירושלים, ובו פניני פסקים של הרב אלישיב. הלה אומר לו שהגריש"א נשאל בספר הנ"ל אם לנסוע למירון בל"ג בעומר, ותשובתו בשתי מילים: 'ביטול תורה' - אך בעמוד הבא, נשאל הגריש"א אם מותר לנסוע לים בימי ספירת העומר, ותשובתו שמותר. כאשר נשמטת התשובה 'ביטול תורה', הלה נבהל ותהה איך אפשר להעמיד שני פסקים אלה עמוד מול עמוד...
אך כנראה, שמי שאינו ער בליל שבועות עקב כמה דקות של ביטול תורה גם אינו אמור לנסוע למירון. הן הן הדברים.

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 7:20 pm
על ידי משולש
חבר פורום, יש 'ספר שנה'. (ירושתנו)

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 08, 2018 7:41 pm
על ידי ישראל אליהו
דודי צח כתב:ומדי דברי על הגריש"א, סיפר לי מי שראה את ספרו של הגרב"צ קוק מירושלים, ובו פניני פסקים של הרב אלישיב. הלה אומר לו שהגריש"א נשאל בספר הנ"ל אם לנסוע למירון בל"ג בעומר, ותשובתו בשתי מילים: 'ביטול תורה' - אך בעמוד הבא, נשאל הגריש"א אם מותר לנסוע לים בימי ספירת העומר, ותשובתו שמותר. כאשר נשמטת התשובה 'ביטול תורה', הלה נבהל ותהה איך אפשר להעמיד שני פסקים אלה עמוד מול עמוד...

התשובה פשוטה, השאלה על מירון היתה האם לנסוע למירון מצד הוספה ברוחניות, ואם כך, ענה הגריש"א שהרי זה ביטול תורה [לדעתו].
השאלה האם מותר לנסוע לים בימי הספירה, היא ע"מ לנפוש [למי שזקוק], ומהות השאלה האם יש איסור מצד ימי הספירה. והתשובה היא שכן.