עמוד 2 מתוך 2

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ג' אפריל 21, 2020 4:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
גלרשטיין כתב:בהקשר הזה, רצוני לשאול האם מצינו מצוות התליות במצוות אחרות, שאם לא קיים מצוה אחת נפטר ממצוה אחרת?

דוגמא: מי שלא קיים מצוות שחיטת הפסח (לא בעצמו ולא ע"י אחר) - ה"ה פטור ממצוות אכילת הפסח.
ולא בקש אני דוחה אותך, אלא זהו אותו הענין בדיוק (ע"פ מה שלמדתי פעם באחת משיחותיו של הרבי מליובאוויטש, ואיני זוכר מקורה כדי לציין אליה):
מי שהחסיר ספירה - לא חסר לו ה"חיוב" של המצווה, אלא ה"חפצא" של המצווה חסר: אי אפשר לספור 3 בלי לספור 2 לפניו (לפי הדעה הזאת). ולכן רבים מהפוסקים מקילים שספירה כלשהיא - נחשבת ספירה לגבי זה (כגון ספירת קטן שהגדיל, או ספירת אונן שסופר בעת פטורו, או ספירה ביום אפילו שי"א שאינה כלום (אם כי שם זה מדין ס"ס)).

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ג' אפריל 21, 2020 6:04 pm
על ידי פלפלת בחכמה
חלמישצור כתב:עוד מי שמורה שהשוכח ממשיך לספור בברכה: הרב א"ר זייני מחיפה. מאמרו בזה נדפס בספרו "עץ ארז" כרך ב.


האם תוכל להעלות צילום מהספר?

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 8:18 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב: . . אותו הענין בדיוק (ע"פ מה שלמדתי פעם באחת משיחותיו של הרבי מליובאוויטש, ואיני זוכר מקורה כדי לציין אלי') . .
לקו"ש ח"א ע' 271.

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 8:21 pm
על ידי חלמישצור
פלפלת בחכמה כתב:
חלמישצור כתב:עוד מי שמורה שהשוכח ממשיך לספור בברכה: הרב א"ר זייני מחיפה. מאמרו בזה נדפס בספרו "עץ ארז" כרך ב.

האם תוכל להעלות צילום מהספר?

לא, לצערי.

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 9:41 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בירחון האוצר אשתקד היה מאמר נפלא בזה מהרב מולקנדוב
download/file.php?id=72984

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 6:16 am
על ידי לבי במערב
חוקר חובב כתב:טענתי היתה, שכדי שיהיה ספיקא דרבנן לקולא, ואז יוכל לברך, צריך שיהיה באמת נידון לחומרא או לקולא ויוכרע לקולא . .

בעל שבה"ל זלה"ה ציין ל"ש"ך יו"ד סי' רמב", והוא שם בקיצור כללי או"ה. וזלה"ק:
. . ואם הוא דבר דרבנן: אם שניהם שוים, שלא נודע איזה מהן גדול - הלך אחר המיקל; ואם אחד מהן גדול בחכמה או במנין, והוא מיקל - אפילו עשו מעשה להחמיר כדברי הקטן, מהדרינן עובדא; ואם הגדול מחמיר - סומכין על הקטן בשעת הדחק.
. . וכן סומכים על התלמיד במקום הרב באיסור דרבנן, אם הוא שעת הדחק; וכן במקום מחלוקת יחיד ורבים - אם עשה כיחיד להחמיר, מהדרינן עובדא; ואם הרבים מחמירים, סומכים על היחיד באיסור דרבנן ושעת הדחק:

ומשמע, שפי' 'ספק' - היינו היכי הוי דינא, ולא "באמת נידון לחומרא או לקולא".

ובענין סב"ל, הלא חבל פוסקים ס"ל דסב"ל משום סד"ל הוא. ויל"ע.

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 7:50 am
על ידי גלרשטיין

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ו' יוני 19, 2020 7:58 am
על ידי פלפלת בחכמה
קונטרס בזה

Re: האם יש נוהגים שהשוכח ממשיך לספור בברכה?

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 9:03 pm
על ידי מתגעגע
שברי לוחות כתב:עיין בשו"ת דברי משה להגאון רבי משה הלברשטאם זצ"ל סימן כט אות ז שהביא גם מהרה"ק מצאנז שהורה הלכה למעשה לספור בברכה גם מי ששכח לספור


כמדומה שב'דרכי חיים' ג"כ מובא, וההסבר שכל ספירה הוא קומה בפני עצמה ואפשר לברך עליה.

בדקתי בדרכי חיים החדש מביאים זה בשם הרמ"א פריינד ז"ל בשם אביו הרה"ק מנאסאד ז"ל ומציינים לשו"ת בית שלמה סימן קב.