עמוד 1 מתוך 1

מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ה' מאי 02, 2013 12:46 am
על ידי היא שיחתי
תודה

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ה' מאי 02, 2013 3:26 pm
על ידי דניאל
מבדיקה קלה שערכתי באוצה"ח כולם כותבים את זה בשם העורך השלחן ולא ברור מה מקורו

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ג' מאי 14, 2013 7:19 pm
על ידי אורייתא!
דניאל כתב:מבדיקה קלה שערכתי באוצה"ח כולם כותבים את זה בשם העורך השלחן ולא ברור מה מקורו

כוונתך לערך השלחן, לר' יצחק טייב.
או ערוך השולחן האשכנזי?

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ד' מאי 15, 2013 10:00 pm
על ידי דניאל
האשכנזי

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ה' מאי 16, 2013 12:58 am
על ידי רחמים
רשבי מערה.png
רשבי מערה.png (124.56 KiB) נצפה 5963 פעמים

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ש' מאי 03, 2014 8:40 pm
על ידי אבוה דמאיר
אפשר שהכוונה ליציאה השניה

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ש' מאי 03, 2014 10:13 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בירורי חיים ג 420.JPG
בירורי חיים ג 420.JPG (39.5 KiB) נצפה 5881 פעמים

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ש' מאי 03, 2014 11:48 pm
על ידי תוך כדי דיבור
מחיפוש באוצר ("המימרא הל"ג") ראיתי ששמועה זו בשם רבי שלום מקאמינקא מובאת על ידי שלל ספרים בדור האחרון. איני יודע מי היה הראשון, אבל כיום שהבדיקה קלה חבל שכמעט אף אחד לא טרח לעשותה כי נראה שהדברים להד"ם ולא אמר כן ר"ש מקאמינקא כי איך יאמר ואין החשבון נכון בשום דרך.

יש שתי גרסאות לשמועה: לפי האחת העניין דרשב"י בדף ל"ג של שבת הוא האזכור הל"ג שלו במסכת זו. לפי השניה, מתחילת הש"ס ועד למעשה זה בדף ל"ג של שבת יש ל"ב מימרות של רשב"י.
ובכן לשמועה האחת, במס' שבת עד דף ל"ג רשב"י נזכר רק 21 פעמים, ב-9 סוגיות שונות. ואם נכליל גם את המעשה דרשב"י בדף ל"ג עצמו, הוא נזכר 29 פעמים ב10 סוגיות.
ולשמועה השניה, במסכת ברכות יש 19 מימרות של רשב"י, וכאמור במס' שבת עד דף ל"ג עוד 9 (או 10 עם הכולל. אבל למעשה פחות עוד מתשע, כי מלבד שלא כולן באופן של מימרה, חלק מהן גם באותה ההלכה כמו שיטת ר"ש בגרירה בדף כ"ב שחוזרת שוב בדף כ"ט).

כמובן אם נזווג בין השמועות עדיין לא נעלה ארוכה, כי אזכורים מתחילת הש"ס יש כנ"ל הרבה יותר מל"ג.
ניסיתי אפילו ליתר ביטחון לבדוק את מספר המימרות ביחד עם המשניות במסכת זרעים, אבל מספר המימרות במשניות זרעים לבדן גבוה הרבה יותר מל"ג.

ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו (ועוד באחד הספרים הוסיפו שמועה שכשסיפר זאת מהרי"ד מבעלזא - אם אמנם היה כן - התחמק בנו רבי מרדכי מבילגורייא ונעלם ומצאוהו סופר המימרות. אבל לא מספרים שם מה העלה...)
ואולי מכל מקום יוכל מי מהחכמים כאן למצוא איזה חשבון נכון.

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: א' מאי 04, 2014 7:06 am
על ידי אוצר החכמה
אבוה דמאיר כתב:אפשר שהכוונה ליציאה השניה

כתוב שם בגמרא שבין היציאה הראשונה לשניה י"ב חודש כך שאם הראשונה אחר סוכות לא יכולה השניה להיות בלג בעומר

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: א' מאי 04, 2014 3:01 pm
על ידי מה שנכון נכון
תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.

כונתו לספר של רבי משה ברגמן [אבי הרמ"צ ברגמן] שנקרא כמדומני בשם "מאמרי רשב"י ובו אסף את כל מאמרי רשב"י. הספר אינו באוצר, ואם יזדמן לך לראותו תוכל לבדוק בו איך הגיע לחשבון זה.

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ב' מאי 05, 2014 8:04 pm
על ידי עתניאל בן קנז
תוך כדי דיבור כתב:מחיפוש באוצר ("המימרא הל"ג") ראיתי ששמועה זו בשם רבי שלום מקאמינקא מובאת על ידי שלל ספרים בדור האחרון. איני יודע מי היה הראשון, אבל כיום שהבדיקה קלה חבל שכמעט אף אחד לא טרח לעשותה כי נראה שהדברים להד"ם ולא אמר כן ר"ש מקאמינקא כי איך יאמר ואין החשבון נכון בשום דרך.

יש שתי גרסאות לשמועה: לפי האחת העניין דרשב"י בדף ל"ג של שבת הוא האזכור הל"ג שלו במסכת זו. לפי השניה, מתחילת הש"ס ועד למעשה זה בדף ל"ג של שבת יש ל"ב מימרות של רשב"י.
ובכן לשמועה האחת, במס' שבת עד דף ל"ג רשב"י נזכר רק 21 פעמים, ב-9 סוגיות שונות. ואם נכליל גם את המעשה דרשב"י בדף ל"ג עצמו, הוא נזכר 29 פעמים ב10 סוגיות.
ולשמועה השניה, במסכת ברכות יש 19 מימרות של רשב"י, וכאמור במס' שבת עד דף ל"ג עוד 9 (או 10 עם הכולל. אבל למעשה פחות עוד מתשע, כי מלבד שלא כולן באופן של מימרה, חלק מהן גם באותה ההלכה כמו שיטת ר"ש בגרירה בדף כ"ב שחוזרת שוב בדף כ"ט).

כמובן אם נזווג בין השמועות עדיין לא נעלה ארוכה, כי אזכורים מתחילת הש"ס יש כנ"ל הרבה יותר מל"ג.
ניסיתי אפילו ליתר ביטחון לבדוק את מספר המימרות ביחד עם המשניות במסכת זרעים, אבל מספר המימרות במשניות זרעים לבדן גבוה הרבה יותר מל"ג.

ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו (ועוד באחד הספרים הוסיפו שמועה שכשסיפר זאת מהרי"ד מבעלזא - אם אמנם היה כן - התחמק בנו רבי מרדכי מבילגורייא ונעלם ומצאוהו סופר המימרות. אבל לא מספרים שם מה העלה...)
ואולי מכל מקום יוכל מי מהחכמים כאן למצוא איזה חשבון נכון.


לפי עניות דעתי, צריך לשלב בין הגירסאות. (כלומר גם הגירסא שאומרת למנות מתחילת הש"ס, וגם הגירסא למנות מסכת שבת). והחשבון עולה כך.
מתחילת הש"ס (מסכת ברכות), יש למנות רק את המימרות שמוזכר רבי שמעון בן יוחאי, או יוחי. (22 פעמים [יש גם פעם 23 של הרבה עשו כרשב"י, אבל זו לא מימרא]).
ואילו במסכת שבת, נמנה את הסוגיות שבהם מופיע רבי שמעון - אפילו בלי תוספות אביו,, אשר לפי האמור הוא ב10 סוגיות. סה"כ 32. כמדובר!
(אגב סוג חשבונות אלו מתאימים לסגנונו של הרה"ק ר' שלום מקאמינקא, למכיר את דברי תורתו...)

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ב' מאי 05, 2014 8:13 pm
על ידי סגן אלוף
מה שנכון נכון כתב:
תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.

כונתו לספר של רבי משה ברגמן [אבי הרמ"צ ברגמן] שנקרא כמדומני בשם "מאמרי רשב"י ובו אסף את כל מאמרי רשב"י. הספר אינו באוצר, ואם יזדמן לך לראותו תוכל לבדוק בו איך הגיע לחשבון זה.

שם הספר הוא 'עתיר פומבי'

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ג' מאי 06, 2014 11:49 pm
על ידי משה-יעקב

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

פורסם: ד' מאי 07, 2014 10:47 am
על ידי תוך כדי דיבור
עתניאל בן קנז כתב:לפי עניות דעתי, צריך לשלב בין הגירסאות. (כלומר גם הגירסא שאומרת למנות מתחילת הש"ס, וגם הגירסא למנות מסכת שבת). והחשבון עולה כך.
מתחילת הש"ס (מסכת ברכות), יש למנות רק את המימרות שמוזכר רבי שמעון בן יוחאי, או יוחי. (22 פעמים [יש גם פעם 23 של הרבה עשו כרשב"י, אבל זו לא מימרא]).
ואילו במסכת שבת, נמנה את הסוגיות שבהם מופיע רבי שמעון - אפילו בלי תוספות אביו,, אשר לפי האמור הוא ב10 סוגיות. סה"כ 32. כמדובר!
(אגב סוג חשבונות אלו מתאימים לסגנונו של הרה"ק ר' שלום מקאמינקא, למכיר את דברי תורתו...)



אינו מועיל כי הסוגיה ה10 היא כבר הסוגיה דנן בדף ל"ג ע"ב, שהיתה אמורה להיות הל"ג ולא הל"ב. ואגב איך הגעת לחשבון 22 מימרות של רשב"י במסכת ברכות?
ולגוף ההצעה, הרי אפשר כמעט באותה מידה לומר כך: במסכת ברכות נמנה את כל המימרות, סה"כ כך וכך, ובמסכת שבת נמנה את כל האיזכורים עד שנגיע למניין ל"ב, ועל השאר נדלג כי הם מפריעים לחשבוננו ולכן בוודאי אינם מן המניין...