עמוד 1 מתוך 1

ספק בספירת העומר

פורסם: ב' מאי 02, 2011 6:49 pm
על ידי אוצר החכמה
ראיתי בספר בינת זקנים שדן במי שסופר שני ימים מספק, אם לא אזלינן כדעת הדבר אברהם שא"א לספור,
אם מברך ושורש הספק הוא אם הספירה השגוייה מהווה הפסק לספירה הראוייה.

והביא שם שכתב לו הגרצ"פ פרנק ראייה מרש"י עירובין נ א גבי ספק מעשר בהמה שכתב שם ולבי אומר לי שעל תנופת חזה ושוק (שעושה בשניהם כמו שמבואר שם ברש"י) לא יברך משום ברכה לבטלה. ולמה לא יברך אחת ויניף את שניהם אלא ע"כ דהווה הפסק.

והכותב שם (הרב פרייע אם איני טועה) כתב לחלק שבתנופה שברכה היא על החפץ של המצווה (היינו על החזה ושוק) ולכן שייך הפסק משא"כ בספירת העומר הברכה היא על המצווה בכללות. ולא ברירא לי לי כ"כ חילוק זה.

ולעיקר הראייה היה אפשר לדחות שכוונת רש"י ללמדך שאי אפשר לברך על כל אחד בפנ"ע ואע"פ דהווה ספיקא דאורייתא, (ושלא תאמר שדווקא ספק דדבריהם לא בעי ברכה כלשון הגמרא שבת כג א) , ולא נחית רש"י להא אם אפשר לעשות עצה ולהניף שניהם מייד בזה אחר זה.

מה דעתכם?

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ב' מאי 02, 2011 7:06 pm
על ידי תולעת ספרים07
מי חולק על הדבר אברהם?
מה זה ספירה בספק - יש כאן עשר ש"ח או תשע?
ספירה זה לא סוג של קידוש היום.

לפחות בפוסקים לא מצאתי מי שיאמר שאין צריך חשבון - הנידון הוא מהו שהם וכו'

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ב' מאי 02, 2011 7:19 pm
על ידי אוצר החכמה
הבעל המאור לא הבין כך.

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ב' מאי 02, 2011 7:23 pm
על ידי תולעת ספרים07
הטור מביא דעת אבי עזרי רבינו ירוחם וכו' בעל המאור כנראה אינו להלכה.
איני מול הספרים - עד כמה שזכור לי.

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ב' מאי 02, 2011 7:44 pm
על ידי אוצר החכמה
השאלה עקרונית על הסברא ולאו דווקא למעשה

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ג' מאי 03, 2011 9:49 am
על ידי אוצר החכמה
אגב במאמר המעניין של פסקי הלכות מאת הרב קוק שהובא בנושא "לאוהבי הציונות" הובא גם התיייחסות לשאלה של ספיקא דיומא מתוך תשובותיו.

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ו' אפריל 12, 2013 10:40 am
על ידי למאי_נמ?
הרב אוצר החכמה כתב:אגב במאמר המעניין של פסקי הלכות מאת הרב קוק שהובא בנושא "לאוהבי הציונות" הובא גם התיייחסות לשאלה של ספיקא דיומא מתוך תשובותיו.

והכוונה ככנראה למבואר שם בעמ' 44:
המסופק בספירת העומר איזה יום לספור היום, צריך לספור בלשון וודאית, דהיינו שיאמר לאחר הברכה [למשל] "היום שלושה ארבעה ימים לעומר", ולא יפסיק במילה "יום" ביניהם, ורק אח"כ טוב שגם יפרש ספירה מבוררת יותר: "היום שלושה ימים לעומר, היום ארבעה ימים לעומר". ועכ"פ לא יאמר "היום שלושה או ארבעה ימים", מפני שהמניין חייב להיות בלשון ברורה ולא מסופקת. (ומקורו בהערה שם משו"ת אורח משפט לראי"ה, סי' קכו-קכז)

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ו' אפריל 12, 2013 10:58 am
על ידי דניאל
אוצר החכמה כתב:והביא שם שכתב לו הגרצ"פ פרנק ראייה מרש"י עירובין נ א גבי ספק מעשר בהמה שכתב שם ולבי אומר לי שעל תנופת חזה ושוק (שעושה בשניהם כמו שמבואר שם ברש"י) לא יברך משום ברכה לבטלה. ולמה לא יברך אחת ויניף את שניהם אלא ע"כ דהווה הפסק.

אם גם במעשה מסופק (ולא רק בדיבור, כמו בספירת העומר) שייך הפסק אז איך מברכים על תקיעת שופר הרי אנחנו תוקעים שלש פעמים מספק מה זה תרועה, והפעם האחרונה היא העיקרית כידוע.

Re: ספק בספירת העומר

פורסם: ו' אפריל 12, 2013 12:26 pm
על ידי למאי_נמ?
תולעת ספרים07 כתב:מי חולק על הדבר אברהם?

viewtopic.php?f=28&t=9307&p=89625#p89625