עמוד 1 מתוך 1

ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ב' מאי 09, 2011 1:08 am
על ידי גאולה בקרוב
נוסח הברכה של ספירת העומר

אשמח אם החכמים כאן יענו, מדוע נוסח הברכה הוא "אקב"ו על ספירת העומר". נוסח זה נמצא כבר בסדר רע"ג וסדר רס"ג, וכן ברמב"ם הל' תמידין ז, כה, ובשאר ראשונים.
וצ"ע, שהרי בתורה מבואר שהספירה היא מקרבן העומר עד קרבן שתי הלחם, או בהבנה אחרת מפסח עד שבועות, ומה שייך לומר "ספירת העומר", ספירה ששייכת לקרבן העומר? ולמה לא "ספירה מהעומר", או בנוסח אחר?

ואגב זה נשאל גם לגבי ברכת נטילת ידים, שצ"ע מהי מילת "נטילת".
ועוד, מהו ברכת "להתעטף בציצית", שלכאורה אין המצוה בעיטוף, אלא המצוה היא שכשנלבש בגד עם ארבע כנפות נשים בו ציצית, אבל אין המצוה בעצם העיטוף!
וידעתי גם ידעתי, שודאי יש סודות גדולים בכל מילה שבברכות, אבל מצוה ליישב גם על דרך הפשט.
ואכיר טובה לכל מי שיחכימני כאן.

עמיחי כנרתי

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ב' מאי 09, 2011 3:57 am
על ידי איש_ספר
יש באוצר ספר נפלא הנקרא ברכת הלוי, [ומחברו הוא המו"ל של סדרת אוצר הראשונים עהש"ס]. הספר עוסק בדין ברכת המצות, ויש בו קונטרס הנקרא 'קובץ רבוותא' שם נאספו מדברות הראשונים על סדר הברכות, דבר דבור על אופניו, שם תמצא מענה לכל שאלותיך. [ראה דף 247 מעמודי האוצר ואילך].
דוקא לגבי לגבי ספה"ע הביא שם רק מדברי ר"י בר יקר שתמה על לשון ספירת העומר (שהרי לא את העומר סופרים). ויש להוסיף כי כל לשון זו נעתקה ברבינו ירוחם (תו"א נתיב ה'). וע"ע גם רמב"ן וריטב"א לפסחים דף ז' שביארו דספירת העומר פירושה מהעומר. וראה עוד במאירי שלהי פסחים שכתב שהוא נוסח קצר.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ב' מאי 09, 2011 9:24 am
על ידי היא שיחתי
ידידנו ר' עמיחי
ראה כאן
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?50898

עמוד מס' 20 כמה דעות בזה

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ב' מאי 09, 2011 9:44 am
על ידי אוצר החכמה
סתם הערה טכנית אם אתה רוצה להפנות לספר בעמוד מסויים
אתה יכול ללחוץ למטה על צור קישור ולהעתיק את הקישור הזה.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ב' מאי 09, 2011 3:56 pm
על ידי אברהם
גם אני אוסיף שאלתי

מהו לשון ברכת 'בדיקת חמץ' שהוא גם לשון המשנה, וכי את החמץ בודקים, הלא את הבית בודקים מן החמץ.

אשמח לקבל מ"מ וציונים.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ב' מאי 09, 2011 10:32 pm
על ידי זקן ששכח
יעויין רש"י (שמות טו ט):
אריק חרבי - אשלוף ועל שם שהוא מריק את התער בשליפתו ונשאר ריק נופל בו לשון הרקה כמו מריקים שקיהם (ירמיה מח) וכליו יריקו. ואל תאמר אין לשון ריקות נופל על היוצא אלא על התיק ועל השק ועל הכלי שיצא ממנה אבל לא על החרב ועל היין ולדחוק ולפרש אריק חרבי כלשון (בראשית יד) וירק את חניכיו אזדיין בחרבי מצינו הלשון מוסב אף על היוצא (ש"ה א) שמן תורק (ירמיה שם) ולא הורק מכלי אל כלי לא הורק הכלי אין כתיב כאן אלא לא הורק היין מכלי אל כלי מצינו הלשון מוסב על היין וכן (יחזקאל כח) והריקו חרבותם על יופי חכמתך דחירם.

בדברי רש"י אלו יתורצו כמה מן השאלות כגון בדיקת חמץ ועוד, ודוק.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ג' מאי 10, 2011 1:42 am
על ידי גאולה בקרוב
כך כתב המאירי בסוף פסחים:
"ולשון ספירת העומר לשון קצר הוא ופירושו ספירה הבאה על יום הבאת העומר, אלא שאי אפשר בלשון הגון ממנו. שאם יאמר על ספירת הימים צריך לפרש הימים, ואם יאמר על ימי העומר הרי אין בעומר אלא יום אחד, ואם יאמר 'על ספירת הימים הבאה מיום הבאת העומר עד עצרת' הרי הוא לשון ארוך יותר מדאי":
והיינו שאין לשון יותר טובה ממנה שגם קצרה.

ורציתי לציין לתוס' פסחים דף ז, ב, ש"יש טעם לברכות, ור"י לא מצא טעם לכל הברכות". והיינו שודאי דברי חכמים בהשכל ודעת, ויש טעם לכל נוסח, אך אפילו גדולי ישראל אינם יודעים תמיד מדוע תיקנו חז"ל בדיוק בנוסח המסויים הזה.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ג' מאי 10, 2011 1:48 am
על ידי גוראריה
גאולה בקרוב כתב:כך כתב המאירי בסוף פסחים:
"ולשון ספירת העומר לשון קצר הוא ופירושו ספירה הבאה על יום הבאת העומר, אלא שאי אפשר בלשון הגון ממנו. שאם יאמר על ספירת הימים צריך לפרש הימים, ואם יאמר על ימי העומר הרי אין בעומר אלא יום אחד, ואם יאמר 'על ספירת הימים הבאה מיום הבאת העומר עד עצרת' הרי הוא לשון ארוך יותר מדאי":
והיינו שאין לשון יותר טובה ממנה שגם קצרה.

ורציתי לציין לתוס' פסחים דף ז, ב, ש"יש טעם לברכות, ור"י לא מצא טעם לכל הברכות". והיינו שודאי דברי חכמים בהשכל ודעת, ויש טעם לכל נוסח, אך אפילו גדולי ישראל אינם יודעים תמיד מדוע תיקנו חז"ל בדיוק בנוסח המסויים הזה.

תוס' מתייחס רק להבדלים בין "על " ובין "ל". עיי"ש.
ומן הראוי להזכיר ד' רשב"א שחז"ל לא קבעו נוסח סופי לברכות רק 'מטבע', ולכן יש מחלוקות בגמ' על הנוסח המתאים להרבה ברכות.

Re: נוסח הברכה של ספירת העומר ועוד ברכות

פורסם: ד' מאי 11, 2011 1:34 am
על ידי גאולה בקרוב
לגור אריה,
ידעתי שתוס' שם מדבר על נושא מסויים, אבל לענ"ד זהו גם עיקרון כללי יותר,וכך משמע גם מלשון תוס', שלא תמיד הננו מבינים את הנוסח מדוע כך ולא כך.

Re: ספירת העומר - או ספירת מהעומר

פורסם: ש' מאי 21, 2011 10:17 pm
על ידי איש_ספר
גאולה בקרוב כתב:נוסח הברכה של ספירת העומר

אשמח אם החכמים כאן יענו, מדוע נוסח הברכה הוא "אקב"ו על ספירת העומר". נוסח זה נמצא כבר בסדר רע"ג וסדר רס"ג, וכן ברמב"ם הל' תמידין ז, כה, ובשאר ראשונים.
וצ"ע, שהרי בתורה מבואר שהספירה היא מקרבן העומר עד קרבן שתי הלחם, או בהבנה אחרת מפסח עד שבועות, ומה שייך לומר "ספירת העומר", ספירה ששייכת לקרבן העומר? ולמה לא "ספירה מהעומר", או בנוסח אחר?

ר' מאיר מדן מישיבת הר עציון כתב מאמר ע"כ 'על ספירת העומר' לשוננו לעם כרך כ"ב (תשל"א) עמ' 176- 178 הוא תולה את הענין שם בנוסח בעומר או לעומר עי"ש.

Re: ספירת העומר - או ספירת מהעומר

פורסם: ג' מאי 24, 2011 11:18 am
על ידי ישראל הר כסף
גאולה בקרוב כתב:נוסח הברכה של ספירת העומר

אשמח אם החכמים כאן יענו, מדוע נוסח הברכה הוא "אקב"ו על ספירת העומר". נוסח זה נמצא כבר בסדר רע"ג וסדר רס"ג, וכן ברמב"ם הל' תמידין ז, כה, ובשאר ראשונים.
וצ"ע, שהרי בתורה מבואר שהספירה היא מקרבן העומר עד קרבן שתי הלחם, או בהבנה אחרת מפסח עד שבועות, ומה שייך לומר "ספירת העומר", ספירה ששייכת לקרבן העומר? ולמה לא "ספירה מהעומר", או בנוסח אחר?
עמיחי כנרתי

אם ברצונך לשמוע דברים נפלאים וערבים בזה אתה מוזמן לשמוע את שיעוריו של הרב משה שפירא שליט"א על ספירת העומר, בכל שיעוריו על ספירת העומר הוא נגע בסוגיא זו אלא שכל פעם מזווית שונה או בווריאציה אחרת.
השיעורים מצויים בקול הלשון> עברית> מחשבה מוסר וחסידות> שיחות> שיעורים קודמים> מועדים> ספירת העומר. או בשיעורים מהתקופה האחרונה תחפש לפי התאריך, לא תתאכזב.

מצורף ראשי פרקים של השיעורים, לא ערוך בכלל. מה שנכתב תוך כדי השיעור. לא מעובד אבל גם זה משהו לרגילים בסגנון.
ספירה וותלמידי רבי עקיבא.pdf
(41.17 KiB) הורד 399 פעמים

א.docx.pdf
(46.09 KiB) הורד 385 פעמים

ספירת ימים ושבועות.pdf
(56.48 KiB) הורד 374 פעמים

עצרת ועניני הספירה.pdf
(78.51 KiB) הורד 377 פעמים

Re: ספירת העומר - או ספירת מהעומר

פורסם: ד' אפריל 12, 2017 9:59 pm
על ידי פרי יהושע
ואולי מעניין לעניין באותו עניין של נוסח הברכה, למה מברכין בעל ולא בל'?.

האם יש תשובה המניחה את הדעת בזה?.

למה לא אומרים יום אחד 'מהעומר'

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 11:58 am
על ידי אברהם
בכתבי זקני רש"ש זצ"ל נזכר 'מה ששמעתי מאבי [רבי אריה לוין] זצ"ל בשם רבי חיים ברלין זצ"ל בענין ספירת העומר, הטעם שלא סופרים 'מעומר' אלא 'לעומר' או 'בעומר''. עכ"ל. וכיון שזהו ברשימות קיצורי שיחות שרשם לעצמו לא מפורט שם מהי השמועה.

ברצוני לברר,
האם מישהו שמע איזו שמועה בשם הגרח"ב בעניין הנ"ל?

והאם כתבו בזה במקורות אחרים, למה לא סופרים כך וכך ימים 'מהעומר'?



תודה רבה!

Re: למה לא אומרים יום אחד 'מהעומר'

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 9:14 pm
על ידי דרומי
כמדומני ברור שבכתבי הקבלה והחסידות מבארים נוסח זה. ואין הספרים תח"י כרגע לחפש.

Re: ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 9:51 pm
על ידי דרומי
שוב מצאתי שה'עומר' הוא הרי משעורים, מאכל בהמה. ויש כאן רמז בכלל לעניני ה'בהמה' שבאדם (מדות וכו'), שע"י הספירה ממשיכים בהם אורות לתקנם. וזהו הפירוש 'לעומר' - 'אל העומר'.

כן מבואר במאמרי אדמו"ר האמצעי על במדבר ע' כד: "ענין ירידה והמשכה מלמעלה למטה אל העומר שעורים להעלותו כו'".

Re: ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:09 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
כבוד הרב הנכבד המכונה דרומי, אשר לפי הנראה עוסק בהרבצת תורה ויראה בכמה דרכים

בודאי כשכבודו כותב מאמר הוא חושב לפני זה למי מיועד המאמר, אנשים, נשים, איזה גיל, מה הרקע שלהם וכו' מה רוצים לשמוע
ברור שהמשתתפים באשכול זה לא התכוונו להסבר בנושא המדובר עפ''י חסידות

כמו כן כשכבודו מזכיר רב במאמר, אינו כותב בסתמא 'הרב' כתב/אמר, אלא כותב שם מפורט
למה אמורים להבין מי זה 'הרבי', 'האדמו''ר האמצעי' וכו'?

בידידות ובתקוה להבנה

Re: ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:16 pm
על ידי דרומי
כבוד חבר פורום אוצר החכמה,

איני מחבב הערות שיש בהן התייחסות 'אישית' לניק מסויים ונתינת הרגשה לניק שמישהו עוקב אחריו.

אם יש לך שאלה ענינית על מה שכתבתי - תשאל לגופו של ענין.

רוב חכמי הפורום כאן הם ברמה קצת יותר גבוהה מכפי שאתה מצייר אותם בדבריך.

Re: ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:55 pm
על ידי אברהם
דרומי כתב:שוב מצאתי שה'עומר' הוא הרי משעורים, מאכל בהמה. ויש כאן רמז בכלל לעניני ה'בהמה' שבאדם (מדות וכו'), שע"י הספירה ממשיכים בהם אורות לתקנם. וזהו הפירוש 'לעומר' - 'אל העומר'.

כן מבואר במאמרי אדמו"ר האמצעי על במדבר ע' כד: "ענין ירידה והמשכה מלמעלה למטה אל העומר שעורים להעלותו כו'".



ומה יעשו הנוהגים לומר 'בעומר'?

למה לא אומרים 'מהעומר'???

Re: ספירת העומר - או ספירה מהעומר

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:56 pm
על ידי דרומי
אלו שאומרים 'בעומר' יכולים להסתדר עם אותו רעיון - בתוך העומר