מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא ספר בלילה יספור ביום

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

לא ספר בלילה יספור ביום

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ש' מאי 04, 2024 12:04 am

התוס' מביאים, דהואיל ואמר אמימר דספה"ע בזה"ז מדרבנן, א"כ אפשר לספור ביהשמ"ש.

והמשיך, שכ' הבה"ג דמי שלא ספר בלילה יספור ביום. ומשמע דהוא משום דהויא מדרבנן בזה"ז. והתוס' הביאו ראיה מהא דקצירת העומר כשר ביום בדיעבד. ולפ"ז הו"ל למימר הכי אף אם הוא מה"ת.

עכ"פ, האם יש איזה מראה מקומות ע"ז, אמאי תלינן הך דינא במה שהוא מדרבנן? (דרשתי על זה בביהמד"ר בליל אחש"פ העעל"ט, ע ם ביאור יפה לדעתי, אבל לא מצאתי מי שיכתוב ע"ז כלל)

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא ספר בלילה יספור ביום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מאי 04, 2024 9:46 pm

למיטב זכרוני, מאופן הצגת הדברים בשו"ע הרב - משמע שלמ"ד שקצירת העומר כשר ביום בדיעבד - אף הספירה כשרה ביום בדיעבד (ומברכין עליה אף ביום!), ולמ"ד שפסולה ביום - אף הספירה פסולה ביום ואין שום צורך לספור ביום אם לא ספר בלילה.
ואין קשר בין זה לבין הדיון אם הספירה דרבנן.

ועל כגון דא תמה הרמב"ם בתשובתו "וכי סמוכין דרשיתו בתלמוד?!"

יוצא פוניבז'
הודעות: 2096
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לא ספר בלילה יספור ביום

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' מאי 04, 2024 11:02 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התוס' מביאים, דהואיל ואמר אמימר דספה"ע בזה"ז מדרבנן, א"כ אפשר לספור ביהשמ"ש.

והמשיך, שכ' הבה"ג דמי שלא ספר בלילה יספור ביום. ומשמע דהוא משום דהויא מדרבנן בזה"ז. והתוס' הביאו ראיה מהא דקצירת העומר כשר ביום בדיעבד. ולפ"ז הו"ל למימר הכי אף אם הוא מה"ת.

עכ"פ, האם יש איזה מראה מקומות ע"ז, אמאי תלינן הך דינא במה שהוא מדרבנן? (דרשתי על זה בביהמד"ר בליל אחש"פ העעל"ט, ע ם ביאור יפה לדעתי, אבל לא מצאתי מי שיכתוב ע"ז כלל)


אין קשר בין הנידונים.
כך גם ברא"ש, בסוף פסחים, שהעתיק דברי התוס', הם מחולקים לשני סימנים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: לא ספר בלילה יספור ביום

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 05, 2024 5:42 am

אכן, דעת הרמב"ם שספה"ע בזה"ז דאורייתא, ובכ"ז הביא את דברי הבה"ג דלא ספר בלילה יספור ביום.

והרב ברגר, אין צורך לנדוד להשו"ע הרב, התוס' במגילה דף כ: מביאים את הבה"ג שמברכים ביום אם לא ספר בלילה.

ומ"מ אין זה סמוכין מהתוס', אלא המשך דבריו, שהד"ה הוא 'זכר למקדש', והמשך דברים נראים כן. רק בקשתי מראה מקום, הייתי רוצה לשמוע אם העירו ע"ז לפני.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים