יושב בסתר כתב:קיבלתי מאמר חדש, מקיף ומפורט, על אודות מנהג השמחה בל"ג בעומר במירון. המאמר כולל סקירה רחבה של מה שהתרחש שם במשך כ-800 שנה. תוך כך יתברר מתי וכיצד הכל התחיל, ובאיזה אופן התפתח ועבר מדור לדור.
יושב בסתר כתב:קיבלתי מאמר חדש, מקיף ומפורט, על אודות מנהג השמחה בל"ג בעומר במירון. המאמר כולל סקירה רחבה של מה שהתרחש שם במשך כ-800 שנה. תוך כך יתברר מתי וכיצד הכל התחיל, ובאיזה אופן התפתח ועבר מדור לדור.
מגדל כתב:ישר כוחו של הרב אהרונוב שמזכנו תמידים כסדרם במאמרים מאירים ונהירים.
יהושפט כתב:יושב בסתר כתב:קיבלתי מאמר חדש, מקיף ומפורט, על אודות מנהג השמחה בל"ג בעומר במירון. המאמר כולל סקירה רחבה של מה שהתרחש שם במשך כ-800 שנה. תוך כך יתברר מתי וכיצד הכל התחיל, ובאיזה אופן התפתח ועבר מדור לדור.
מאמר יסודי מרתק ומלא ענין, כדרכו הטוב של הרב אהרונוב
המאמר עוסק מלבד בשאלת השתלשלות עצם חגיגת ל"ג בעומר במירון גם בתולדות ההדלקה במירון, ולדבריו ראשיתה בצורך להאיר את המקום ורק בהמשך הפך הדבר לענין בפני עצמו לכבוד רשב"י, ועוד הוא טוען כי מנהג שריפת הבגדים מאוחר לראשית מנהג ההדלקה אז היו רק משתמשים באריגים ולא בבגדים ליצירת פתילות, ראה דברים שם עמ' 46 והלאה.
אולם על אף כל הדברים הנוכחים, למעשה מתיעודו הראשון של המנהג בפי תלמידו של האור החיים עולה כי היו שהדליקו באריגים יקרים כמו אותה אשה שהדליקה באריג ארוג עם כסף, דעת לנבון נקל שאין שום מעלה לתאורה בכך שהיא נעשית מאריג יקר ולא מכזה פשוט המתאים לפתילות, לא כל שכן שאריג ארוג עם כסף לא תורם כלום לענין, וטענת "בל תשחית" שנאמרה על הדלקת הבגדים השימושיים נכונה באותה מידה על אריגים ממין זה, כך שבהכרח ראו כבוד לרשב"י בהדלקת דברים חשובים הגם שאין בהם תרומה לתאורה במקום, אמת שיתכן כדברי הכותב שהמטרה היתה לתאורה ולא סתם הדלקה כפי שהונהג בשנים מאוחרות יותר, אבל לא הבינותי דבריו שם כאילו המטרה היא אך ורק התאורה, ורק זהו כבוד רשב"י שתהיה שם תאורה טובה.
יושב בסתר כתב:קיבלתי מאמר חדש, מקיף ומפורט, על אודות מנהג השמחה בל"ג בעומר במירון. המאמר כולל סקירה רחבה של מה שהתרחש שם במשך כ-800 שנה. תוך כך יתברר מתי וכיצד הכל התחיל, ובאיזה אופן התפתח ועבר מדור לדור.
ענין מנהג שנהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ור"א בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם אני ראיתי למוז"ל שהלך לשם פ"א ביום ל"ג לעומר הוא וכל אנשי ביתו וישב שם שלשה ימים ראשו' של השבוע ההו' וזה היה פעם הא' שבא ממצרים אבל אין אני יודע אם אז היה בקי ויודע בחכמה הזו הנפלאה שהשיג אח"כ. והה"ר יונתן שאגי"ש העיד לי שבשנה הא' קודם שהלכתי אני אצלו ללמוד עם מוז"ל שהוליך את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה. גם העיד הה"ר אברהם הלוי כי בשנה הנז' הלך גם הוא שם והיה נוהג לומר בכל יום בברכת תשכון נחם ה' אלהינו את אבלי ציון כו' וגם בהיותו שם אמר נחם כו' ואחר שגמר העמידה א"ל מוז"ל כי ראה בהקיץ את רשב"י ע"ה עומד על קברו ואמר לו אמור אל האיש הזה אברהם הלוי כי למה אומר נחם ביום שמחתינו והנה לכן הוא יהיה בנחמה בקרוב ולא יצא חדש ימים עד שמת לו בן א' וקבל עליו תנחומין וכתבתי כל זה להורות כי יש שרש במנהג הזה הנז'. ובפרט כי רשב"י ע"ה הוא מחמשה תלמידיו הגדולים של ר"ע ולכן זמן שמחתו ביום ל"ג לעומר כפי מה שביאר לעיל ביום ל"ג לעומר:
עתניאל בן קנז כתב:המאמר בעל אג'נדה ברורה ביותר.
המאמר מתאים לכל מי שאינו מאמין לגילויו של האר"י הקדוש.
בן מיכאל כתב:הוא אכן בעל אג'נדה נגד המדורות, אבל אם היית מכירו לא היה עולה בדעתך כי הוא אינו מאמין באר"י, וכמדומני שהוא פרסם כמה וכמה מאמרים להראות את גדלותו של האר"י בנגלה וכיוצא בזה בניגוד למלעיזים.
אראל כתב:בן מיכאל כתב:הוא אכן בעל אג'נדה נגד המדורות, אבל אם היית מכירו לא היה עולה בדעתך כי הוא אינו מאמין באר"י, וכמדומני שהוא פרסם כמה וכמה מאמרים להראות את גדלותו של האר"י בנגלה וכיוצא בזה בניגוד למלעיזים.
נו, ובכן? אתה מגדיל התמיה...
בן מיכאל כתב:אראל כתב:בן מיכאל כתב:הוא אכן בעל אג'נדה נגד המדורות, אבל אם היית מכירו לא היה עולה בדעתך כי הוא אינו מאמין באר"י, וכמדומני שהוא פרסם כמה וכמה מאמרים להראות את גדלותו של האר"י בנגלה וכיוצא בזה בניגוד למלעיזים.
נו, ובכן? אתה מגדיל התמיה...
לא נכנסתי לגוף טענת הרב עתניאל, אלא רק ציינתי כי אני מכיר את האיש ודעותיו וכתבתי את מה שאני יודע, אם זה מאד חשוב למישהו, אני יכול לשאול אותו את השאלה מה דעתו לגבי הציטוט מהאר"י שהוזכר.
לא האג'נדה יצרה את המאמר, המאמר יצר את האג'נדה.
העובדות ההיסטוריות הן כפי שתוארו במאמר. החגיגה בל"ג בעומר על ציון רשב"י התגבשה בין שנת רפ"ב לשנת ש"ל, לא לפני כן. האר"י נכח שם פעמיים בל"ג בעומר ופעמיים לא (אחר כך נפטר).
החגיגה הושפעה מהמנהג האשכנזי הקדום, עוד מימי הראשונים, שנהגו שמחה ביום זה לכבוד תורתם של ר' עקיבא ותלמידיו ביניהם רשב"י. וזה באמת מה שכתב רח"ו בשם האר"י 'ובפרט כי רשב"י הוא אחד מחמישה תלמידיו הגדולים של ר' עקיבא, ולכן זמן שמחתו הוא ביום ל"ג לעומר'.
מאחר וזהו יום שמחת חזרת תורתם של ר' עקיבא ותלמידיו, אין לנהוג בו מנהגי אבילות במקום השמחה, כמו למשל לומר תפילת נחם הלקוחה מתפילת ט' באב. על כך באה ההקפדה הגדולה על ר' אברהם הלוי, כמתואר בדברי רח"ו.
בן מיכאל כתב:שלחתי לו לינק, והנה מה שכתב לי:לא האג'נדה יצרה את המאמר, המאמר יצר את האג'נדה.
העובדות ההיסטוריות הן כפי שתוארו במאמר. החגיגה בל"ג בעומר על ציון רשב"י התגבשה בין שנת רפ"ב לשנת ש"ל, לא לפני כן. האר"י נכח שם פעמיים בל"ג בעומר ופעמיים לא (אחר כך נפטר).
החגיגה הושפעה מהמנהג האשכנזי הקדום, עוד מימי הראשונים, שנהגו שמחה ביום זה לכבוד תורתם של ר' עקיבא ותלמידיו ביניהם רשב"י. וזה באמת מה שכתב רח"ו בשם האר"י 'ובפרט כי רשב"י הוא אחד מחמישה תלמידיו הגדולים של ר' עקיבא, ולכן זמן שמחתו הוא ביום ל"ג לעומר'.
מאחר וזהו יום שמחת חזרת תורתם של ר' עקיבא ותלמידיו, אין לנהוג בו מנהגי אבילות במקום השמחה, כמו למשל לומר תפילת נחם הלקוח מתפילת ט' באב. על כך באה ההקפדה הגדולה על ר' אברהם הלוי, כמתואר בדברי רח"ו.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים