בירור דברי הרמב"ם על קבלת חז"ל על זמן קרבן העומר
פורסם: א' אפריל 08, 2012 4:28 pm
לשון הרמב"ם תמידין ומוספין ז יב וכל כך למה מפני אלו הטועים שיצאו מכלל ישראל בבית שני, שהן אומרין שזה שנאמר בתורה ממחרת השבת הוא שבת בראשית, ומפי השמועה למדו שאינה שבת אלא יום טוב וכן ראו תמיד הנביאים והסנהדרין בכל דור ודור שהיו מניפין את העומר בששה עשר בניסן בין בחול בין בשבת,
ושאילתי, מנין לו להרמב"ם שכך ראו תמיד הנביאים וכו', האם הוא ממסורת, או מכח ההכרח, שלא מסתבר שמכח הדרשה לבד היו מוציאים דין זה.
יש לציין שכעי"ז כתב הרמב"ם בפ"א מהל' חובל ומזיק ה"ו [לענין דרשת חז"ל עין תחת עין שאינו כפשוטו אלא תשלומין] וז"ל אף על פי שדברים אלו נראים מענין תורה שבכתב כולן מפורשין הן מפי משה מהר סיני וכולן הלכה למעשה הן בידינו וכזה ראו אבותינו דנין בבית דינו של יהושע ובבית דינו של שמואל הרמתי ובכל בית דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו.
ושאילתי, מנין לו להרמב"ם שכך ראו תמיד הנביאים וכו', האם הוא ממסורת, או מכח ההכרח, שלא מסתבר שמכח הדרשה לבד היו מוציאים דין זה.
יש לציין שכעי"ז כתב הרמב"ם בפ"א מהל' חובל ומזיק ה"ו [לענין דרשת חז"ל עין תחת עין שאינו כפשוטו אלא תשלומין] וז"ל אף על פי שדברים אלו נראים מענין תורה שבכתב כולן מפורשין הן מפי משה מהר סיני וכולן הלכה למעשה הן בידינו וכזה ראו אבותינו דנין בבית דינו של יהושע ובבית דינו של שמואל הרמתי ובכל בית דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו.