מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
אברהם
הודעות: 1488
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הודעהעל ידי אברהם » ג' מאי 22, 2012 9:55 pm

ברות רבה איתא שבועז הטיב את ליבו לאחר שאכל ושתה במיני מתיקה, משום שהם מרגילים הלשון לדברי תורה. וכן נזכר בעוד כמה מקומות בחז"ל.

ולא מצאתי מי שיבאר - הא כיצד?
איך גורמים דברי המתיקה להרגיל הלשון בד"ת?

ובתורה תמימה ברות ג' רצה לומר שזה כמו שמאכילין התינוק הנכנס ללמוד תורה [או בחג השבועות] בדבש, וכו'.
ומאד דחוק שזאת הכונה, שרצה בועז לרמז לעצמו וכו'. וגם אין זה מתיישב כ"כ על לשון 'מרגילין הלשון'.

חלניקער
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 07, 2012 9:32 pm

Re: מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הודעהעל ידי חלניקער » ד' מאי 23, 2012 5:29 pm

בזכרוני שלרבינו הגר"א בפירושו על משלי יש דברים בזה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' מאי 23, 2012 5:42 pm

לכאורה הוא דלא כדברי חז"ל עד שאדם מתפלל שיכנסו לתוכו וכו'.
ועיין גם באשכול הסמוך viewtopic.php?f=28&t=9782

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 23, 2012 5:53 pm

בעירובין "דאמרי אינשי רווחא לבסימא שכיח", ופירש רש"י "המעיים מתרווחין לפנות מקום לדבר המתוק", והיינו שלדבר מתוק תמיד יש מקום,
ולדבר זה רומזים מיני מתיקה, שתמיד יש להם מקום. והם מרגילים את הלשון לאכול אף כששבעים, וז"ש "אחר המזון". כך גם ד"ת.

גל של אגוזים
הודעות: 1268
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: מיני מתיקה - מרגילין לדברי תורה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ב' מאי 11, 2020 5:35 pm

אברהם כתב:ברות רבה איתא שבועז הטיב את ליבו לאחר שאכל ושתה במיני מתיקה, משום שהם מרגילים הלשון לדברי תורה. וכן נזכר בעוד כמה מקומות בחז"ל.

עי' ירושלמי תענית דף כ"ה ע"א אמר רבי חנינא קודם לארבעים שנה עד שלא גלו ישראל לבבל נטעו תמרים בבבל על ידי שיהו להוטים אחר מתיקה שהיא מרגלת הלשון לתורה.

ולא מצאתי מי שיבאר - הא כיצד?

איך גורמים דברי המתיקה להרגיל הלשון בד"ת?

עי' מסילת ישרים פי"ג וקונטרס עת האוכל שבסו"ס פרי צדיק ח"א אות י"א

ובתורה תמימה ברות ג' רצה לומר שזה כמו שמאכילין התינוק הנכנס ללמוד תורה [או בחג השבועות] בדבש, וכו'.
ומאד דחוק שזאת הכונה, שרצה בועז לרמז לעצמו וכו'. וגם אין זה מתיישב כ"כ על לשון 'מרגילין הלשון'.


ולגבי הקו' ממדרש שהובא בתוס' כתובות דף ק"ד ע"א, עי' בתדבא"ר פכ"ו שהגירסא היא אכילה גסה או אכילה יתירה (וכ"מ במס"י שם).

ובד"א (בקשר דברי הירושלמי סוף קידושין המובא במס"י שם) עי' משך חכמה פ' בראשית וז"ל
מכל עץ הגן אכול תאכל. פירוש הוא מצוה להחיות נפשו וליהנות מפרי הגן, וכמו דאמר סוף ירושלמי דקידושין (ד, יב): עתיד אדם ליתן דין וחשבון (על כל שראה עיניו) ולא אכל. ואם אמר האדם לאשתו כי השם יתברך צוה לאכול מן הגן, אף שלא כיוונה למצוה מכל מקום היה קיומה מגין שלא לאכול מעץ הדעת. אבל כיון שלא אמר לה במצות השם יתברך לאכול, ולא קיימה המצוה, וכדברי הרא"ה באוכל מצה וסבר שהוא חול, לא יצא. וכמו שלא זכרה חוה הציווי רק בלא תעשה, לכן לא הגין עליה, ועברה הלא תעשה, ודו"ק.

ועי' מה שצירפתי מס' אמרי פינחס (קוריץ)
קבצים מצורפים
אמרי פינחס.png
אמרי פינחס.png (11.93 KiB) נצפה 1685 פעמים


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד