צביב כתב:כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונותיו וכו' ומחר אתה ובניך עמי
ואמר אחי שיש כאן חידוש עצום, דוד המלך נענש ברעב, עד שפייס את הגבעונים
שמחמת שאול נמנעה פרנסתם, ולשאול המלך מוחלים למחר - מכח בושה
צביב כתב:מה הפשט בגמ'
בגבולין בקשו לקרות כן - משמע באו בי"ד ורצו לתקן שיקראו בגבולין עשרת הדברות
אלא
שכבר בטלום וכו' - משמע שהיתה תקנה קדומה לבטל מנהג זה
ומשמע שהיה זמן שהיו קוראין כן בגבולין
ומתחילת דבריו משמע שלא קראו עדיין בגבולין, ורק בקשו לקרות
צביב כתב:כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונותיו וכו' ומחר אתה ובניך עמי
ואמר אחי שיש כאן חידוש עצום, דוד המלך נענש ברעב, עד שפייס את הגבעונים
שמחמת שאול נמנעה פרנסתם, ולשאול המלך מוחלים למחר - מכח בושה
צביב כתב:ברכה אחת למשמר הנכנס וכו'
האם היו אומרים עם חתימה או לא
[לענין ברכת כהנים
הנה אמרה תורה שיש לזה שם ברכה
ושמעתי הערה שכשבא זר לישא כפיו, גם כשלא יברך אשר קדשנו וכו'
הרי בברכתו מזכיר את השם בטופס ברכה, וא"כ יהא ברכה לבטלה, גם ללא הזכרת שם ומלכות]
בברכה המשולשת כתב:צביב כתב:כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונותיו וכו' ומחר אתה ובניך עמי
ואמר אחי שיש כאן חידוש עצום, דוד המלך נענש ברעב, עד שפייס את הגבעונים
שמחמת שאול נמנעה פרנסתם, ולשאול המלך מוחלים למחר - מכח בושה
ויש לחלק בין חטא פרטי לחטא כללי.
רחמים כתב:צביב כתב:מה הפשט בגמ'
בגבולין בקשו לקרות כן - משמע באו בי"ד ורצו לתקן שיקראו בגבולין עשרת הדברות
אלא
שכבר בטלום וכו' - משמע שהיתה תקנה קדומה לבטל מנהג זה
ומשמע שהיה זמן שהיו קוראין כן בגבולין
ומתחילת דבריו משמע שלא קראו עדיין בגבולין, ורק בקשו לקרות
ונראה לבאר שבתחילה תיקנו לומר עשרת הדברות במקדש ונישנה דין זה במשנה
מאוחר יותר ביטלו דין זה מהמקדש בגלל תרעומת המינין
מאוחר יותר ביקשו לתקן דין זה בגבולין על סמך מה שהיה ידוע להם מהמשנה שבזמן הבית כך היו עושים
ונמנעו מלקבוע בגבולין משום שאפי' במקדש כבר ביטלו דבר זה בגלל במינין כ''ש שאין לקבוע דבר זה מחדש בגבולין.
חכם באשי כתב:צביב,
לדבריך נמצא, שאדם פרטי שנתבייש אין מוחלין לו על חטאיו. אך הראשונים לא הסכימו כן.
צביב כתב:הרמב"ם פסק שאומרים במקדש עשרת הדברות, ונראה שלא ביטלו במקדש
רחמים כתב:החידה הובאה גם בוהערב נא חלק ב' וז''ל
ציין חמשה מאכלים שניתן לצאת ידי חובה בברכתם (עכ''פ בדיעבד) על ידי חמש ברכות שונות?
ובתשובות כתב וזק''ל:
יין - 1 הגפן 2 שהכל 3 מזונות 4 העץ 5 האדמה
ענבים - 1 הגפן 2 שהכל 3 מזונות 4 העץ 5 האדמה
לחם - 1 המוציא 2 שהכל 3 מזונות 4 אדמה 5 עץ
פת הבאה בכיסנין - 1 המוציא 2 שהכל 3 מזונות 4 אדמה 5 עץ
קיטניות וירקות - 1 אדמה 2 שהכל 3 מזונות 4 מיני דשאים 5 מיני זרעים
*חלק מהתשובות הם רק לחלק מהדעות .
צביב כתב:כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונותיו וכו' ומחר אתה ובניך עמי
ואמר אחי שיש כאן חידוש עצום, דוד המלך נענש ברעב, עד שפייס את הגבעונים
שמחמת שאול נמנעה פרנסתם, ולשאול המלך מוחלים למחר - מכח בושה
רחמים כתב:צביב כתב:ברכה אחת למשמר הנכנס וכו'
האם היו אומרים עם חתימה או לא
לעינין ברכת המשמר היוצא:
נראה לי ברור שלא היו אומרים עם חתימה שזו היתה ברכה כמו איחול ותפילה ולא מדין ברכות המצוות וכדומה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים