מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירובין דף נ

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
צום זאך
הודעות: 93
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 4:00 am

עירובין דף נ

הודעהעל ידי צום זאך » ג' אפריל 30, 2013 7:35 pm

במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6402
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי מיללער » ג' אפריל 30, 2013 9:34 pm

צום זאך כתב:במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...


ראה להלן דף נ"ו:
תנו רבנן בא לרבעה מרבעה בריבוע עולם נותן צפונה לצפון עולם ודרומה לדרום עולם וסימניך עגלה בצפון ועקרב בדרום

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2013 10:09 pm

ושאלוני מדוע לריבוע עולם.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6402
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי מיללער » ג' אפריל 30, 2013 10:26 pm

בברכה המשולשת כתב:ושאלוני מדוע לריבוע עולם.


לא הבנתי השאלה, מדוע מרבעין זה מובן, והקושיא הוא דוקא למה לריבוע של עולם? הלא נראה מדברי חז"ל שהדין של מרבעין הוא מקולי עירובין, ואם לא נאמר לריבוע של עולם, הרי אין לדבר סוף, אם רוצה לילך 800 אמות יותר מן התחום יאמר שעושה את דרכו דרך זוית הריבוע (משפת העיגול של 2000 אמות מן המרכז ועד לקצה הזוית יש יתרון של 800 אמה)?

צום זאך
הודעות: 93
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 4:00 am

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי צום זאך » ד' מאי 01, 2013 10:27 pm

מיללער כתב:
צום זאך כתב:במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...


ראה להלן דף נ"ו:
תנו רבנן בא לרבעה מרבעה בריבוע עולם נותן צפונה לצפון עולם ודרומה לדרום עולם וסימניך עגלה בצפון ועקרב בדרום


יישר כח!!

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2013 10:30 pm

מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:ושאלוני מדוע לריבוע עולם.


לא הבנתי השאלה, מדוע מרבעין זה מובן, והקושיא הוא דוקא למה לריבוע של עולם? הלא נראה מדברי חז"ל שהדין של מרבעין הוא מקולי עירובין, ואם לא נאמר לריבוע של עולם, הרי אין לדבר סוף, אם רוצה לילך 800 אמות יותר מן התחום יאמר שעושה את דרכו דרך זוית הריבוע (משפת העיגול של 2000 אמות מן המרכז ועד לקצה הזוית יש יתרון של 800 אמה)?


ייש"כ. אם יזכני השי"ת ברחמיו אסביר כך בשיעור.

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירובין דף נ

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' פברואר 14, 2017 1:02 am

עי' ברבינו יהונתן שכתב שמה שאמרו שמרבעין לריבוע העולם "עצה טובה קמ"ל, והנוב"י הובא בשע"ת תצ"ח הסביר לפי פשוטו שאם החליטו טובי העיר אחרת בידם הוא, והחזו"א בלקוטים עירובין חולק, אמנם סברת רי"ה היא ברורה, שלא אמרו כן אלא כשאין ברירה אחרת ושלא כל אחד יחליט, אולם יתכן שמעתה הוא דין גמור, אבל בכ"מ שיש טעם ללכת באופן אחר, וכמו שיש כבר זווית אחת או ב' הולכים אחריהם וכמבואר בראשונים בשם הראב"ד.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים