מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הודעהעל ידי מיללער » ג' פברואר 18, 2014 4:19 am

יש לעיין אם הדיחוי של ר"מ על ראיית ר"י מהמעשה של שעת הסכנה היינו כי משום שהיה שעת הסכנה לא העמידו חכמים דבריהם של גזירת תקרה כדמדמע בתוס' ריש מכילתין דף ב' ע"א ד"ה כי עביד עיי"ש. (וכן משמע בפני יהושע עיי"ש)

או שמא הכוונה שבשעת הסכנה היו פטורים לגמרי ממצוות סוכה וממילא אין ראיה משם. ולפי"ז מצינו שיש ענין של ישיבה בכמו-סוכה בשעת הפטור אף שאין מקיימין בזה המצוה וצ"ע למה (וכה"ג מצינו לעיל דף י' ע"ב לענין נוי סוכה שמופלגין ד' טפחים שאמרו האמוראים "אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין מן הסוכה" וממילא אין ראיה משם שהסוכה כשירה)

ועי' בחידושי הרשב"א ובאו"ח סי' תרכ"ט מג"א ס"ק כ"ב ובמחצה"ש שם

בברכה המשולשת
הודעות: 14417
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 18, 2014 8:55 am

מיללער כתב: או שמא הכוונה שבשעת הסכנה היו פטורים לגמרי ממצוות סוכה וממילא אין ראיה משם. ולפי"ז מצינו שיש ענין של ישיבה בכמו-סוכה בשעת הפטור אף שאין מקיימין בזה המצוה וצ"ע למה (וכה"ג מצינו לעיל דף י' ע"ב לענין נוי סוכה שמופלגין ד' טפחים שאמרו האמוראים "אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין מן הסוכה" וממילא אין ראיה משם שהסוכה כשירה)


האם לא ניתן לומר שכוונתם הק' לומר שאין בזה סוכה כלל כיוון שפטורים מן הסוכה ואף לא כעין סוכה?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הודעהעל ידי מיללער » ג' פברואר 18, 2014 1:54 pm

אז על מה ולמה עשעוה וישבו בה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14417
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 18, 2014 4:12 pm

אני כיוונתי למקרה של האמוראים, לא למקרה של רבי יהודה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה

הודעהעל ידי מיללער » ג' פברואר 18, 2014 6:03 pm

בברכה המשולשת כתב:אני כיוונתי למקרה של האמוראים, לא למקרה של רבי יהודה

ואף שם קשה אותה הקושיא, אם הם פטורים למה לא ישבו בבית?

לסיכום:
1. מי שפטור ממצות סוכה או שאנוס ואינו יכול לישב בסוכה שכשרה גם מדרבנן, האם צריך לו להטריח לכה"פ לישב בסוכה שפסולה מדרבנן וכשרה מדאורייתא?
לדברי הרשב"א זו היא מחלוקת רבי יהודה ור"מ על מה שבשעת הסכנה ישבו בסוכה שסיככה בנסרים, ר"י ס"ל שמזה מוכח שכשרה אף מדרבנן דאל"כ אמאי ישבו בה, היינו שחז"ל העמידו דבריהם אף בשעת הסכנה ואינו מעלה ומוריד אם ישב בסוכה שפסולה מדרבנן יותר מאשר ישב בביתו.
ור"מ ס"ל שאין שעת הסכנה ראיה ושחז"ל לא העמידו דבריהם במקום סכנה ובשעת הדחק וכן נקטינן להלכה שכל שפסול משום גזירה לא גזרו בה בשעת הדחק, ואף מברכינן על הסוכה כזו (כ"כ הרשב"א מפורש). וכן מוכח מדברי התוס' דף ב' ע"א ד"ה כי עביד.
(ועי' בספר בית האוצר כלל קל"ד שהוכיח מזה שדבר שפוסל מדרבנן עדיין מיקרי ראוי מדאורייתא, אבל יש לומר שבכגון דא לא גזרו בה חז"ל כל עיקר ואין הסוכה פסולה אף מדרבנן)

2. במקום שאין לו סוכה כשרה ופטור משום אונס או משום שלוחי מצוה שפטורין מן הסוכה, אם יש ענין לכה"פ לישב בסוכה פסולה מלישב בבית?
כן נראה מהאמוראים בדף י' ע"ב שישבו בסוכה שנויה מופלגין מן הסכך ד' טפחים, לדברי הפוסל. (אכן, במצפה איתן שם כתוב שגם זה אינו פסול רק מדרבנן ומשו"ז ישבו בה והוי כעין סוגיא דידן)


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים