מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדרים צא. - האי איתתא וכו' מיקדמה משיא ידיה לגברא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
פי האתון
הודעות: 737
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

נדרים צא. - האי איתתא וכו' מיקדמה משיא ידיה לגברא

הודעהעל ידי פי האתון » ג' אוגוסט 25, 2015 2:09 pm

קונטרס יין הטוב.jpg
קונטרס יין הטוב.jpg (56.47 KiB) נצפה 1433 פעמים


מה אומרים הת"ח על ראיה זו מפירוש הרא"ש?

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: נדרים צא. - האי איתתא וכו' מיקדמה משיא ידיה לגברא

הודעהעל ידי פלתי » ג' אוגוסט 25, 2015 3:22 pm

לא הבנתי מה הראיה.
היא נטלה את ידיו מפני כבודו. שזוהי מלאכת חיבה שהאשה עושה לבעלה. כמ"ש רוחצת פניו ידיו ורגליו. איפה כתוב שהיא עצמה לא נטלה.
בהערה השניה, אכן לכאורה מהרא"ש משמע שאפשר להמתין עד הבוקר. למרות שאפשר לדחוק, דבאמת היה נוטל ידיו תיכף, וכיון שכבר השתמש במים שהכין, היתה מביאה לו בבוקר מים לנט"י שחרית. אבל זה כמובן מאד דחוק.

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: נדרים צא. - האי איתתא וכו' מיקדמה משיא ידיה לגברא

הודעהעל ידי יבנה » ג' אוגוסט 25, 2015 10:01 pm

יש כמה רשימות של דברים הטעונים נט"י, האמור בפסחים קיב., התשב"ץ בשם מהר"ם [רבו של הרא"ש], ארחות חיים, וחופת אליהו. נטילה לאחר תשמיש רק מוזכר בחופת אליהו שאין ברור מקורו וכמה הוא מוסמך. (הוא גם מוזכר אליבא דמהר"י אבוהב סי' ז' כי"א בארחות חיים.)
אבל בשאר לא מוזכר ומשמע שלא הצריכו נטילה כלל.
בסי' ד' ס' י"ח הגר"א ציין לסוכה כו: שהצריכו נטילה לאחר תשמיש כדי ליגע בתפילין מפני שהידים עסקניות הם. משמע שזה שאלה של נקיות, וקפידא מצד הדין ליטול הוא רק משום כבוד התפילין, אבל בעלמא מי שאינו מקפיד א"צ ליטול. ובגמ' שם מוכח שלקרי א"צ נטילה כלל אפ' ליגע בתפילין. וכן משמע שם בגר"א ד"ה והנוגע שהבין דרוב המוזכר שם הוא מצד נקיות ומשום כבוד הברכה. א"כ כשאינו אומר דברים שבקדושה או אם לא נתלכלך א"צ ליטול.
אמנם במ"ב ובעוד אחרונים הבינו שכל המוזכר שם הוא משום רוח רעה, וא"כ צריך ליטול מיד. ולשיטה זו אפ' לא נתלכך או אינו מקפיד ואפ' אינו רוצה לומר דברים שבקדושה צריך ליטול. [ויש לתמוה איך חששו לרוחות רעות שלא הוזכרו בגמ' ומדרשים.]
נמצא שכוונת הגמ' והפירושים שנטלו מצד עצמם ולא מצד איזה דין, וכגון משום רצון עצמם לנקיות או דרך חביבות וכדומה. ודברי המ"ב הם לשיטת האחרונים שסברו שהוא משום רוח רעה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים