מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין סט: רש"י - התירו לנחמיה איסור סתם יינם

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

קידושין סט: רש"י - התירו לנחמיה איסור סתם יינם

הודעהעל ידי מיללער » ש' מאי 21, 2016 12:02 am

רש"י בד"ה התרשתא כותב שבירושלמי מבואר שהוא נחמיה בן חכליה ונקרא כן על שום שהתירו לו לשתות סתם יינם אחרי שהיה המשקה בבית המלך והיה צריך לשתות מקודם שלא יחשדוהו שמא הטיל בו סם המות.

בירושלמי (קידושין פ"ד ה"א) כתוב רק בזה"ל: ולמה נקרא שמו התרשתא שהתירו לו לשתות ביין. עכ"ל האם החלק שהיה המשקה והוצרך לשתות משום החשד גם כן נמצא בחז"ל או שזו פרשנות של רש"י על הירושלמי?

אם הוא היה המקשה, עדיין יש על היין דין של 'סתם יינם'?

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידושין סט: רש"י - התירו לנחמיה איסור סתם יינם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' מאי 21, 2016 10:43 pm

הואיל וזה אחד ממספר מקומות מועט שרש"י הק' מזכיר ירושלמי מסתמא קבל את הדברים כך מרבותיו

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קידושין סט: רש"י - התירו לנחמיה איסור סתם יינם

הודעהעל ידי יבנה » ש' מאי 21, 2016 10:48 pm

הירו' ממשיך, התרשתא ואני הייתי משקה למלך. מהענין וממפרשי הירו' נראה דר"ל למה התירו לו לשתות מפני שהיה משקה למלך. ופירש רש"י ומפרשי הירו' הכוונה שהיה צריך לבדוק שאין ביין סם המות.
יש על היין דין סתם יינם כיון שכל עשייתו והכנתו היו בידי גוים, וכל מה שנחמיה עשה הוא לטעום שאין ביין סם המות.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: קידושין סט: רש"י - התירו לנחמיה איסור סתם יינם

הודעהעל ידי מ.ל. » ש' מאי 21, 2016 10:58 pm

נחמיה ב, יא:
"ואני הייתי משקה למלך".
וברש"י שם: כמו משקה למלך מצרים, וזה שפירשתי למעלה (עזרא ב) כדברי רבותינו התרשתא הוא נחמיה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים

cron