הודעהעל ידי פלתי » ג' יוני 21, 2016 10:52 am
לגבי שאלה ג':
זה שאין צבי דרכו בפת, זהו חידוש שאם רש"י לא היה אומרו, לא היינו מוצאים ידינו ורגלינו בסוגיא. דהגמרא פריך ורמינהו אכלה פת ובשר ותבשיל משלם חצי נזק, אלמא בהמה אין דרכה בפת. ומתרצת הגמ' דהך ברייתא איירי בחיה. והגמרא הבינה שמדובר בחיות הטורפות שכל מאכלם בשר, ולכך פריך דאי מיירי בחיות כאלו, הרי כל מאכלן הוא בשר וכך דרכן וא"כ אמאי משלם רק חצי נזק. על זה משני הגמרא דמיירי בצבי. ולכאורה (לולא פירוש רש"י) תהדר קושיא לדוכתיה, שהרי אי בצבי מיירי ולא בחיות הטורפות, א"כ הרי טבעו הוא כמו שאר בהמות אוכלות עשב שדרכן בפת, ואמאי תני בברייתא דעל פת משלם חצי נזק. ועל זה פירש"י (וכן בהרבה ראשונים אחרים) דבאמת צבי אין דרכו בפת. למרות שבשאר מאכלו דמי לבהמות אוכלות עשב.