מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 22, 2016 2:34 pm

האשה נקנית בכסף בשטר ובביאה, אבל חכמים אמרו חציף מאן דמקדש בביאה ורב מנגיד אמאן דמקדש בביאה.

כהיום נוהגין כולם לקדש בשוה כסף, ומה עם קידושי שטר, האם נהגו פעם לקדש בשטר? האם יש נוסחאות של שטרי אירוסין בספרי הראשונים?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי ברזילי » ג' מרץ 22, 2016 2:51 pm

בספר השטרות של ר"י ברצלוני יש כמה נוסחאות של שטרי אירוסין ומו"מ בזה, והוא מסיים דהאידנא (היינו סוף המאה ה-11 למנינם) נהגו לקדש בטבעת של זהב בלבד. בגניזה הקהירית נמצאו שטרי אירוסין, אבל אאל"ט מדובר בשטרי ראיה (ו\או הסכמי קדם-נישואין) ולא בקידושין ע"י שטר. יש גם נוסח שטר בסידור רס"ג וצריך לבדוק אם הוא קידושין בשטר לכל דבר.
נערך לאחרונה על ידי ברזילי ב ג' מרץ 22, 2016 2:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15922
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 22, 2016 2:54 pm

כדאי לעיין בס' השטרות של גולאק
ובס' סדר קידושין ונישואין של רא"ח פריימן הי"ד

שניהם באוצר.

אבןטובה

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' ספטמבר 22, 2016 7:16 am

הכי איתא יבמות לא: דרובא מקדשי בכספא וכ"ה בתוס' יבמות צג. ד"ה קנויה דסתם קדושין בכסף הם. וראה שו"ת חכם צבי סי' קכא דדרך העולם הוא לקדש בכסף לא בקדושי שטר וכו'

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 22, 2016 9:07 am

למיטב זכרוני בכל המקרים של קידושין בתשובות הגאונים והראשונים מדובר קידושי כסף

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ספטמבר 22, 2016 11:33 pm

שמעתי מעשה בשנים האחרונות על בחור צ'יקאבער שהוציא שטר תחת החופה ואמר לראש הישיבה קדשני בזה ואי לאו לא בעינא בכסף.
בסוף הייתה פשרה שקידש גם בכסף וגם בשטר.

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי פייערמאן » ו' ספטמבר 23, 2016 5:47 am

יש לציין לדברי הארחות חיים ריש הל' כתובות וז"ל "ואחר כך לוקח החתן הכתובה ונותנת ביד הכלה, ושמעתי שהמנהג הזה מפני רוב הספיקות הנולדות בקידושין, שאם לא יועילו הקידושין הראשונים יועילו אלו שיהיו בשטר, שכך כתוב בה הוי לי לאינתו כדת משה וישראל" עכ"ל
ובאמת יש בו משום חידוש, דשטר כתובה כשר לקידושין, הא אינה כתובה לשמה ושלא מדעתה, וכבר תמהו בזה ואכ"מ, אבל עכ"פ לפי"ז נמצא דבמקומות שנוהגים כן אפשר שהקידושין הוא בשטר
נערך לאחרונה על ידי פייערמאן ב ו' ספטמבר 23, 2016 6:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13689
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 23, 2016 9:04 am

פייערמאן כתב:יש לציין לדברי הארחות חיים ריש הל' כתובות וז"ל "ואחר כך לוקח החתן הכתובה ונותנת ביד הכלה, ושמעתי שהמנהג הזה מפני רוב הספיקות הנולדות בקידושין, שאם לא יועילו הקידושין הראשונים יועילו אלו שיהיו בשטר, שכך כתוב בה הוי לי לאינתו כדת משה וישראל" עכ"ל
ובאמת יש בו משום חידוש, דשטר כתובה כשר לקידושין, הא אינה כתובה לשמה ושלא מעתה, וכבר תמהו בזה ואכ"מ, אבל עכ"פ לפי"ז נמצא דבמקומות שנוהגים כן אפשר שהקידושין הוא בשטר

גם נוסח הכתובה נכתב על לשון העדים (אנן סהדי איך שפלוני אמר להדא כלתא) והוא שטר ראיה, ולא כשטר קנין שנכתב על לשון המקנה (כמו גט: איך אנא פלוני פטרית יתיכי).
וגם אין החתן ולא הכלה ולא העדים מתכוונים לקנין-קידושין בנתינת הכתובה.
והדברים צריכים תלמוד.

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

הודעהעל ידי פייערמאן » ו' ספטמבר 23, 2016 9:33 pm

ראה בספר כתובה כהלכתה שהעיר בכל הנ"ל, במדור שביבי אש דף קצח וכן במדור התשובות סי' ט' תשובה מהגר"מ שטרנבוך שליט"א וכן בסי' י' שם


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים