מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעניין שכיר שעות דיום (ב"מ קיא.)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

בעניין שכיר שעות דיום (ב"מ קיא.)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 18, 2017 5:16 am

הנה יש לחקור בהא דשכיר שעות דיום גובה כל היום האם היינו דוקא כשיש שהות לבעל הבית לשלם אבל כשנגמר מלאכתו סמוך לשקיעה אז ליכא דין גבייה ביום ולא עובר בלא תבא או דילמא לא שנא

ועיין רש"י ב"מ קיא. שכיר שעות דיום - שנשכר לו מן הבקר עד חצות
גובה כל היום - דהא כלתה שכירותו מחצות ואיכא בלא תבא
ולכאורה מבואר מדבריו דרק כשנגמר מלאכתו בחצות איכא לא תבא ויש לעיין מה השיעורים והגדר בזה

וע"ע גמרא ב"מ קיב הנותן טליתו לאומן כו' נתנה לו בחצי היום מששקעה חמה עובר כו'
ומבואר כנ"ל וצ"ע בזה

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בעניין שכיר שעות דיום (ב"מ קיא.)

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 18, 2017 8:49 am

ייתכן שזה אורחא דמילתא

שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בעניין שכיר שעות דיום (ב"מ קיא.)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 18, 2017 9:02 am

מדוע אצל שכיר יום השיעור הוא כל הלילה ובשכיר לילה כל היום ובשכיר שעות לפעמים יש רק דקות ספורות לאסוף כסף לשלם

שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בעניין שכיר שעות דיום (ב"מ קיא.)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 19, 2017 11:21 pm

עיין סמ"ע שכתב שאפילו אם גמר מלאכתו בסוף היום, אם הוא קודם שקיעה צריך לשלם ואם לא עובר בלא תבא
ועיין כעין זה באהבת חסד

ובאמת תמוה טובא מדוע לא נותנים לבעה"ב זמן לאסוף כסף בשכיר שעות
ורק בשכיר יום ולילה נותנים הרבה זמן


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים