מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי ישנו » ה' ינואר 19, 2017 12:15 pm

בחולין דף ט. נחלקו בשחט ולא בדק סימנים אם רק אסורה באכילה או גם מטמאת בטומאת נבלה, וטעם המחלוקת מבואר בגמ' שנחלקו אם בהמה בחייה בחזקת איסור עומדת אמרי' גם לעניין טומאה. (והמחלוקת היא אם נחשב הוצאה מחזקה לטמא או הוצאה מחזקה שלא לטמא כמבואר ברשב"א).

וצ"ב כיוון דהוי ספק אם מטמאה כנבלה, למה לא יהיה נידון בכללים של ספק טומאה ברה"י טמא גם נגד חזקה, וברה"ר טהור ואי"צ לחזקה.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי בתבונה » ו' ינואר 20, 2017 11:09 am

אין בו דעת לישאל

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 20, 2017 11:13 am

זה לא דומה לספק מגע, זה דומה לספק ראייה של נדה.
וע"ע כאן.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי ישנו » ו' ינואר 20, 2017 12:16 pm

נחלקו בזה הפוסקים עי' ש"ש ש"ד פ"ד (ובהערה אצל ג'ימי הביא את כל הרייד בזה עיי"ש). ואם זה היה גמ' מפורשת היה לכאו' לראשונים שדיברו על נדה להביא אותה.

בתבונה, לכאו' זה ספק שהתעורר לשוחט ונחשב יש בו דעת להישאל.
וגם אם לא עדיין הקושיא עומדת, כי אי"צ לחזקת טהרה כדי לטהר וסגי באין בו דעת להישאל.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 22, 2017 12:35 am

1. לעצם השאלה לכאורה עושה חדשות צודק ועוד יעויין בשערי יושר שער א - שער הספיקות פרק יד
2. אפשר שבעינן דעת נוגע או מגיע (טמא או מביא הטומאה שיש בו דעת) אבל כשהאדםשאינו המטמא אלא גורם להיווצרות נבלה מציאות חדשה של טומאה בדבר אחר שמא לא חשיב דעת נוגע
3.נגד חזקה לא מועיל אין בו דעת לישאל

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי ישנו » א' ינואר 22, 2017 12:39 am

1. לזה ציינתי לדברי הש"ש, שאין הדברים מוסכמים, ועיי"ש בהערה של הרב דז'ימיטרובסקי שהביא את כל הרייד בעניין.
3. ל"מ נגד חזקה אבל ל"צ חזקה כדי לטהר, והרשב"א כת' שהטעם לטהר הוא משום חזקת טהרה.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: קושיא בגמ' בחולין דף ט.

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 22, 2017 9:49 am

לפי הראשונים שגם בספק עצמי כזה יש דין של ספק טומאה ברה"י טמא נוכל לומר שזה כספק טומאה שאין בו דעת לישאל,
והסיבה בחולין דף ט שטמא הוא משם שיש חזקה לטמאות
הרשב"א שכתב שמטהרים רק משום שיש חזקה לטהר יכול לסבור שבספק עצמי כזה שונה מסוטה ואין בו דין של ספק טומאה ברה"ר וברה"י,
ועוד שבספק עצמי כמו שאין הולכים בספק טומאה בתר רשויות כך אין את הדין של דעת לישאל


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים