מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שקלים ג: בטעם שאין מקבלים שקלים מנכרים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

שקלים ג: בטעם שאין מקבלים שקלים מנכרים

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 20, 2017 3:13 am

במתני' שקלים א, ה: הנכרי והכותי ששקלו אין מקבלין מידן וכו' וכן הוא מפורש על ידי עזרא שנא' לא לכם ולנו לבנות בית לאלוקינו.

בפשטות הא דאין מקבלין שקלים מנכרים הוא מטעם הקרא שמביא במתני' ובפרט שמשיירי הלשכה בונים חומת העיר ומגדלותיה ומחזקין את בדק הבית שעל זה נאמר הפסוק לא לכם ולנו לבנות, וכן היא מפורש בשקלים ד: א"ר סימון מעתה אין מקבלין מהן לאמת המים ולחומות העיר ומגדלותיה, וכ' בקרב"ע מעתה: כיון דכתיב לבנות בית אבנין הבית קפיד קרא א"כ ה"ה לצרכי ירושלים אין מקבלין מהן כדכתיב ולכם אין חלק בירושלים.

אבל התפאר"י כתב בטעם הדבר וז"ל: דאינו נאמן למסור יפה יפה. מנ"ל להתפא"י הא, ולמה נטה קו מפשטות המשנה?

אבןטובה

Re: שקלים ג: בטעם שאין מקבלים שקלים מנכרים

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' פברואר 20, 2017 4:16 am

בקרית ספר ה' שקלים כ' מכי תשא את ראש בני ישראל ולא עכו"ם
ובספרא למד מוכל ב"נ לא תקריבו וגו'
ובס' בית פנחס עמ"ס תמורה דף ז. שהקשה לל"ק ת"ל מהא דכ' הרע"ב פ"א דאין מקבלין מנשים וקטנים שמא לא ימסרם לציבור יע"ש

והייתי מייעץ לך לעיין קצת במנ"ח מ' רצב אות ד

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שקלים ג: בטעם שאין מקבלים שקלים מנכרים

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 20, 2017 5:24 am

אבןטובה כתב:בקרית ספר ה' שקלים כ' מכי תשא את ראש בני ישראל ולא עכו"ם
ובספרא למד מוכל ב"נ לא תקריבו וגו'
ובס' בית פנחס עמ"ס תמורה דף ז. שהקשה לל"ק ת"ל מהא דכ' הרע"ב פ"א דאין מקבלין מנשים וקטנים שמא לא ימסרם לציבור יע"ש

והייתי מייעץ לך לעיין קצת במנ"ח מ' רצב אות ד

תודה רבה על הציון להמנ"ח - בעצם הציון הוא להתורת כהנים - ספרא שהובא בתוס' מנחות עג: ד"ה איש שלמדו חז"ל מקרא דאין מקבלין שקלים מנכרים לצורך קרבנות ציבור "מנין שאין מקבלים שקלים מן העכו"ם? תלמוד לומר "ומיד בן נכר לא תקריבו את לחם אלקיכם מכל אלה".  אין לי אלא תמידים שהם קרוים "לחם" שנאמר "את קרבני לחמי לאשי". שאר כל קרבנות הצבור מנין? תלמוד לומר "מכל אלה" (ולא צריך לדידי לומר משום בדק הבית ובנין ביהמ"ק), ולפלא שלא הובא זה במפרשי המשנה והירושלמי


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים