מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אפריל 26, 2017 1:15 am

בבא קמא מו. אתמר המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר הרי זה מקח טעות ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך אמאי וניחזי אי גברא דזבין לרדיא אי גברא דזבין לנכסתא לא צריכא בגברא דזבין להא ולהא וניחזי אי דמי רדיא לרדיא אי דמי נכסתא לנכסתא לא צריכא דאוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא אמרי ואי ליכא לאשתלומי מיניה לישקליה לתורא בזוזי דאמרי אנשי ממרי רשוותך פארי אפרע לא צריכא דאיכא לאשתלומי מיניה רב אמר הרי זה מקח טעות זיל בתר רובא ורובא דאינשי לרדיא הוא דזבני ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך ולא אזלינן בתר רובא כי אזלינן בתר רובא באיסורא אבל בממונא לא
לכאורה קשה, אי אוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא למאי נפקא מינה?
ובאמת עיין ב"ב צב. שהגמרא הקשה כן ותירץ נפקא מינה לטרחא.
וצ"ע מדוע הגמרא בב"ק השמיט אותו קושיא ותירוץ.
ופלא שלא מצאתי מי שהעיר בזה.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הודעהעל ידי אבי 1000 » ד' אפריל 26, 2017 2:53 pm

שמואל דוד כתב:בבא קמא מו. אתמר המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר הרי זה מקח טעות ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך אמאי וניחזי אי גברא דזבין לרדיא אי גברא דזבין לנכסתא לא צריכא בגברא דזבין להא ולהא וניחזי אי דמי רדיא לרדיא אי דמי נכסתא לנכסתא לא צריכא דאוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא אמרי ואי ליכא לאשתלומי מיניה לישקליה לתורא בזוזי דאמרי אנשי ממרי רשוותך פארי אפרע לא צריכא דאיכא לאשתלומי מיניה רב אמר הרי זה מקח טעות זיל בתר רובא ורובא דאינשי לרדיא הוא דזבני ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך ולא אזלינן בתר רובא כי אזלינן בתר רובא באיסורא אבל בממונא לא
לכאורה קשה, אי אוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא למאי נפקא מינה?
ובאמת עיין ב"ב צב. שהגמרא הקשה כן ותירץ נפקא מינה לטרחא.
וצ"ע מדוע הגמרא בב"ק השמיט אותו קושיא ותירוץ.
ופלא שלא מצאתי מי שהעיר בזה.


איני מצוי כלל בגמרא אך רק מעיון בדבריך ניתן ליישב בקל שהשתנה המחיר שוב לאחר מכן וממילא אין ראיה מדמי המכירה שבזמנו היה שוה אותו הדבר אך לאחר מכן ירד שוב המחיר וממילא יש נפק"מ.
והגמרא בב"ב רצתה ליישב בלא שינוי של שער.
[יל"ע בהמשך הגמרא שמשמע שיכול להיפרע מהשור כנגד הממון שנתן וצ"ע]

שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אפריל 26, 2017 5:39 pm

עיין תוספות ב"ב וברוך שכוונת.
ועיין תוספות תלמיד ר"ת ור"א בב"ק דף מו
ועיין דק"ס בב"ק וב"ב
וע"ע אמת ליעקב בבא בתרא צב. בתוס' ודו"ק היטב

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הודעהעל ידי אבי 1000 » ד' אפריל 26, 2017 7:50 pm

שמואל דוד כתב:עיין תוספות ב"ב וברוך שכוונת.
ועיין תוספות תלמיד ר"ת ור"א בב"ק דף מו
ועיין דק"ס בב"ק וב"ב
וע"ע אמת ליעקב בבא בתרא צב. בתוס' ודו"ק היטב


עתה ראיתי התוס'.

לכאורה הדברים מיושבים.
נערך לאחרונה על ידי אבי 1000 ב ה' אפריל 27, 2017 8:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6618
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 27, 2017 7:47 am

אבל לכאורה עדיין תמוה קצת קושיית הגמרא, שלכאורה יש נפ"מ פשוטה אם צריך קנין חדש ועוד נפ"מ וצ"ע


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 15 אורחים