ואותו טפח היכן מעמידו אמר רב מעמידו כנגד היוצא אמרי ליה רב כהנא ורב אסי לרב ויעמידנו כנגד ראש תור שתיק רב.
ובראשונים כתבו דהיינו רב כהנא שהי' צריך לשמועותיו של רב ולא לסברותיו (סנהדרין ל"ו ע"ב) והיה כתלמיד חבר שלו. (כן כת' התוס' ב"ב ס"ב ע"א והריטב"א במקום).
ושם בהמשך הגמ'
רב אשי אשכחיה לרב כהנא דקא עביד טפח שוחק וקא עביד צורת הפתח א''ל לא סבר מר להא דרבא דאמר רבא ונתרת נמי בצורת הפתח א''ל אנא כאידך לישנא דרבא סבירא לי דאמר רבא וצריכא נמי צורת הפתח.
הסברא הפשוטה שאין זה אותו הרב כהנא הנזכר תחילה שהרי כשמת ר' יהודה תלמידו של רב נולד רבא וכשמת רבא נולד רב אשי, וא"כ עברו כמה דורות. ועוד שר' כהנא דן בדברי רבא, והרי הי' גדול ממנו מאד.
ויש בזה נפ"מ לבירור הסוגי' אם המימרא דרבא הוא דלא כר' כהנא שבתחילת הסוגי' כדנראה בפשטות או דזה גם אליבי' דר"כ.
בספר תולדות תנאים ואמוראים מהרב היימן כותב שהיו ארבעה רב כהנא, ובתחילת הסוגי' הוא רב כהנא הראשון ובסוף הסוגי' הוא רב כהנא האחרון (שהי' רבו של רב אשי).
אמנם באוצר הגאונים בסוכה שם מביא מתשובות ר' נטוראי גאון ושם נראה דר' כהנא שבתחילת הסוגי' ושבסופה הוא אותו ר' כהנא ומוכיח מזה דהלכה כר' כהנא ודלא כרב.
וכמדומני שהתוס' והראשונים דנו בכמה מקומות אם היו כמה רב כהנא ולא היה פשוט להם שהיו שנים. (ובספר תולדות תנאים ואמוראים הנ"ל לא הביא מקור מראשונים שהיו ארבעה).