מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסחים קיט. המכיר מקום חבירו בישיבה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12847
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

פסחים קיט. המכיר מקום חבירו בישיבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 29, 2017 10:15 pm

שלש מאות וששים וחמשה שווקים בכרך גדול של רומי וכל אחד ואחד היו בו שלש מאות וששים וחמשה בירניות וכל בירנית ובירנית היו בו שלש מאות וששים וחמשה מעלות וכל מעלה ומעלה היו בו כדי לזון את כל העולם כולו אמר רבי ר"ש ברבי לרבי ואמרי לה ר"י בר' יוסי הני למן לך ולחברך ולחברותך שנאמר סחרה ואתננה קדש לה' לא יאצר ולא יחסן כי לישבים לפני ה' יהיה וגו' מאי לא יאצר תני רב יוסף לא יאצר זה בית אוצר ולא יחסן זה בית גניזה מאי כי לישבים לפני ה' אמר רבי אלעזר זה המכיר מקום חבירו בישיבה איכא דאמרי אמר רבי אלעזר זה המקבל פני חבירו בישיבה.

רש"י: זה המכיר מקום חבירו בישיבה - שיודע לומר זה מקום מיושב לפלוני, וזה של פלוני, דהואיל ומכיר הוא מקום כולם, רגיל הוא לישב שם תמיד.
רשב"ם: זה המכיר מקום חבירו בישיבה. שיודע לומר זה מקום פלוני וזה מקום פלוני דהואיל ומכיר מקום חבירו רגיל הוא לישב תמיד שם.


מה מונח בזה?

דורשי יחודך
הודעות: 1548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: פסחים קיט. המכיר מקום חבירו בישיבה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' יולי 30, 2017 6:18 am

עושה חדשות כתב:שלש מאות וששים וחמשה שווקים בכרך גדול של רומי וכל אחד ואחד היו בו שלש מאות וששים וחמשה בירניות וכל בירנית ובירנית היו בו שלש מאות וששים וחמשה מעלות וכל מעלה ומעלה היו בו כדי לזון את כל העולם כולו אמר רבי ר"ש ברבי לרבי ואמרי לה ר"י בר' יוסי הני למן לך ולחברך ולחברותך שנאמר סחרה ואתננה קדש לה' לא יאצר ולא יחסן כי לישבים לפני ה' יהיה וגו' מאי לא יאצר תני רב יוסף לא יאצר זה בית אוצר ולא יחסן זה בית גניזה מאי כי לישבים לפני ה' אמר רבי אלעזר זה המכיר מקום חבירו בישיבה איכא דאמרי אמר רבי אלעזר זה המקבל פני חבירו בישיבה.

רש"י: זה המכיר מקום חבירו בישיבה - שיודע לומר זה מקום מיושב לפלוני, וזה של פלוני, דהואיל ומכיר הוא מקום כולם, רגיל הוא לישב שם תמיד.
רשב"ם: זה המכיר מקום חבירו בישיבה. שיודע לומר זה מקום פלוני וזה מקום פלוני דהואיל ומכיר מקום חבירו רגיל הוא לישב תמיד שם.


מה מונח בזה?


באמת לפי פירוש רש"י והרשב"ם קשה דהיכן מרומז זה בפסוק וגם דעצם הדבר שמכיר מקום חבירו אינו אלא סימן בעלמא ולא העיקר. ובמהרש"א בפירושו השני כתב לפרש שהוא המכיר את מעלת חבירו בתורה ובחכמה להיות מקומות לפנים הימנו כו'. ולפי דבריו אפשר דדורש מלשון ליושבים לשון רבים, ז.א. שלא כל אחד יושב לפני ה' אלא כולם ביחד. (ולכאורה אפשר לפרש כעין ד' מהרש"א אבל לאו דוקא שמכיר מקומו של חבירו שראוי להיות לפנים הימנו אלא מכיר בחשיבותו וסגנונו של כל אחד ואחד ומחשיב ומעריך אותו.)

וכמדומה שכל זה נכלל בלשון שאילתו הרטורית של הרב עושה חדשות, ודו"ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים