בספר אבן הרא"ש – לקוטי מילי דאגדתא להרה"ק מוהרא"ש הכהן מאוסטרהא, תלמיד הרה"מ ובעה"מ ס' וצוה הכהן, ירושלים תשכ"א ע' כט, א: ואמר הוא [הרה"מ] ז"ל עפ"י המבואר בכתבים שהקב"ה היה בונה עולמות ומחריבן, דהיינו קודם הצמצום היה ההשפעה מהא"ס ב"ה להעולמות בשפע ונתבטלו והיה שבירת הכלים, ומהניצוצות הקדושה שנפלו יש אחיזה להחיצונים, ואחר זה היה תיקון והתיקון נעשה ע"י תו"מ, ולעתיד שיהיה כל הארץ מלאה דעה ויהיה התיקון שלם לגמרי ואז יתפרדו כל פועלי און ויבולע המות לנצח, וכל זה מבואר בכתבים. והנה דרשו חז"ל וחושך על פני תהום זה מלאך המות [תנחומא וישב ד] הוא השטן הוא הנחש הוא היצה"ר [ב"ב טז, א] והוא שורש לכל הטומאות והחיצוניות ורמוז בתחילת התורה. והתיקון רמוז בסוף התורה דהיינו ולכל היד החזקה אשר עשה משה לעיני כל ישראל דהיינו קבלת התורה. וזהו שאמר אשריך כלים כו', כי וחוש"ך ע"ל פנ"י תהו"ם ס"ת כלים (ושם מרומז יניקת החיצונים כי יש להם אחיזה מהסוף כנודע) ובפסוק ולכל היד החזקה נרמז דתיבות מ'שה ל'עיני כ'ל י'שראל ר"ת כלים (והוא בראש התיבות כי נרמז לעולם התיקון). וז"ש אשריך כלים שנכנסת בטומאה, דהיינו בפסוק וחושך על פני תהום שרמז על שבירת הכלים אשר מזה יניקת הטומאה, ויצאת בטהרה, שרמוז תיבת כלים בקבלת התורה שהוא התיקון, ודפח"ח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים