הנה יופי סדרו וגודל תועלתו מעידים עליו די רוח אלהין קדישין ביה (הקדמת הרמב"ם לפיה"מ)
יתר10 כתב:הפלא ופלא! יש"כ.
פעם שמעתי או ראיתי שהסיבה שהגמ' בנויה כך משם שעיקר לימודם היה בעל פה, ושיטה זו מקילה מאוד על על הזכרון. (אסואציות בלע"ז)
י. אברהם כתב:הנה יופי סדרו וגודל תועלתו מעידים עליו די רוח אלהין קדישין ביה (הקדמת הרמב"ם לפיה"מ)
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ גדול
מניסיון, זה מאוד עוזר בשיעור דף יומי להסביר למה הדברים מופיעים במקום מסויים, ולבאר את עניין הגלגול שבארתם כה יפה.
א_צאנזער כתב:דברי הרשב"א הידועים בתשו' ח"א (סי' שיד)
ומחכמת מחברי התלמוד להודיע ענינים גדולים דרך שתיקה מתוך סדורן לבד. וכאותה שאמרו מחלוקת ואחר כך סתם הלכה כסתם. סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם. יחיד ורבים הלכה כרבים. וכל כי הני מחכמת רבינו הקדוש להודיע דעתו בלתי שיצטרך לומר בכל עת ועת הלכה כפלוני או אין הלכה כפלוני.
ראה עוד שם.
כולל יונגערמאן כתב:בכל הפירושים על הגמ' אכן משימים דגש מיוחד על המבנה
דורשי יחודך כתב:י. אברהם כתב:הנה יופי סדרו וגודל תועלתו מעידים עליו די רוח אלהין קדישין ביה (הקדמת הרמב"ם לפיה"מ)
יישר כוח גדול על המראה מקום.
אכן צריך להבין כוונת הרמב"ם, האם כוונתו לקשר ורצף השמועות וסידור הסוגיות, והאם חולק על הענין של "דרך גלגול", או שכוונתו לעניין אחר, וצריך תלמוד בזה.
והמעניין ביותר הוא שהרי הרמב"ם פרש לגמרי מסדר המשנה והתלמוד, ויצר לעצמו סדר חדש! (אשר גם עליו ניתן לומר, וכבר אמרו, ש"יופי סדורו וגודל תועלתו מעידים עליו די רוח אלהין קדישין ביה!)
דורשי יחודך כתב:א_צאנזער כתב:דברי הרשב"א הידועים בתשו' ח"א (סי' שיד)
ומחכמת מחברי התלמוד להודיע ענינים גדולים דרך שתיקה מתוך סדורן לבד. וכאותה שאמרו מחלוקת ואחר כך סתם הלכה כסתם. סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם. יחיד ורבים הלכה כרבים. וכל כי הני מחכמת רבינו הקדוש להודיע דעתו בלתי שיצטרך לומר בכל עת ועת הלכה כפלוני או אין הלכה כפלוני.
ראה עוד שם.
נפלא מאד, ייש"כ על המראה מקום. עיינתי ברשב"א ועיקר דבריו שם נסובו על זה שלית הלכתא כשיטה, ועל זה מבאר שחכמי כל דור כשרצו לומר שאין הלכה כשיטה מסויימת היו מקבצים את כל הסוברים כך ואומרים כולהו ס"ל כו', והתכוונו דרך רמז שאין הלכה כן. כמו"כ במשנה שיש סדר למשניות ועל ידי שסתם רבי לפני או אחרי מח' הודיע מה הדין.
אינני חושב שהרשב"א מתייחס לענין סידור השמועות בתוך הגמרא עצמה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים