מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת - שמונה שרצים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מסכת שבת - שמונה שרצים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 24, 2020 4:34 pm

קח.

מניין למילה שבאותו מקום נאמר כאן ערלתו ונאמר להלן ערלתו מה להלן דבר שעושה פרי אף כאן דבר שעושה פרי אימא לבו דכתיב (דברים י, טז) ומלתם את ערלת לבבכם אימא אזנו דכתיב (ירמיהו ו, י) הנה ערלה אזנם

לכאורה תמוה, הרי אם ימול לבו יהיה סכנת נפשות ומה ההוה אמינא?

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - שמונה שרצים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 24, 2020 4:36 pm

קט:

איכא דאמרי רב שימי בר אשי בלע חיויא כו׳

לכאורה ק׳, השתא בהמתן של צדיקים אין הקב״ה מביא תקלה על ידיהם וכו׳ ואולי יש לחלק בין אכילה לבליעה. וצ״ע.

לבי במערב
הודעות: 9497
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קח, א - מילה בלב

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 24, 2020 6:08 pm

שמואל דוד כתב:לכאורה תמוה, הרי אם ימול לבו יהיה סכנת נפשות ומה ההוה אמינא?
יעויין מ"ש בזה כאן.

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - שמונה שרצים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 24, 2020 6:13 pm

קז:

א"ל אביי וכינה אין פרה ורבה והאמר מר יושב הקב"ה וזן מקרני ראמים ועד ביצי כינים מינא הוא דמיקרי ביצי כינים והתניא טפויי וביצי כינים מינא הוא דמיקרי ביצי כינים

לכאורה צ״ב, הרי כבר תירץ הגמרא ׳מינא הוא דמיקרי ביצי כינים׳ ומדוע חוזר ושואל מברייתא אחרת. ועיין חדש האביב וברכת ה׳ מש״כ בזה. והנה ראיתי ביאור יפה בספר קרבן תודה שכתב שכוונת הגמרא להביא ראיה וה׳והתניא׳ הוא בניחותא ע״ש בדבריו.

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - שמונה שרצים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 24, 2020 7:13 pm

קח.

אבל אין כותבין לא על גבי עור בהמה טמאה ולא על גבי עור חיה טמאה ואינו צריך לומר על גבי עור נבלה וטרפה שלהן

ק״ק, מה שייך ענין נבלה אצל בהמה טמאה. ועוד קשה שמהמשך הגמרא מבואר שנבילה וטריפה משובח וא״כ לא שייך לומר ׳ואין צריך לומר׳ וצ״ע.

והנה בתחילת הברייתא ׳כותבין ע״ג עור בהמה טהורה כו׳ וע״ג עור נבילה וטריפה׳ ובפשטות לא זו אף זו קתני. וכ״מ מלשון הרמב״ם בפרק א הלכות תפילין ״ואפילו על עור נבילה וטריפה״ וצ״ע כנ״ל שהרי מהמשך הגמרא מבואר שנבילה משובח. [נפ״מ להלכה אם יש לו עור של שחוטה ונבילה מה עדיף]


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים