פרנצויז כתב:פרנצויז כתב:משה-קנדה כתב:שבת דף קט. ד"ה כל הימים
האם יש משהוא שיכול לשפוך אור על המילים "זהו פירוש מטהר בזוחלין בכל מקום ואני לא שמעתיו כן"
על מה קאי רש"י?
עיי' זכרון יחזקאל (רבינוביץ) דף ט"ז, ד"ה והנה.
[ועיין עוד שו"ת רדב"ז חלק ח' סי' קמ"א עמ' צ"ב].
זכרון יחזקאל דף ט"ז
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
אהרן תאומים כתב:בראשון זה התייחסות לשפה זה נמצא בין רשימת שפות יוונית וכו' ולכן הסביר רש"י למה נקראית עברית - שהיא שפת היושבים בעבר הנהר, כנאמר בהגדה בעבר הנהר ישבו אבותיכם
בפעם השניה ההתייחסות לצורת הכתב כי זה נכתב בגמרא ליד נושא של כתב אשורית שהוא לא שם של שפה אלא שם של צורת כתב
שמואל דוד כתב:קטז.
א"ר טרפון אקפח את בני שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן שאפי' אדם רודף אחריו להורגו ונחש רץ להכישו נכנס לבית ע"ז ואין נכנס לבתיהן של אלו שהללו מכירין וכופרין והללו אין מכירין וכופרין
רש״י: שאפי' רודף אדם להורגו - על עצמו קאמר
מנ״ל לרש״י שדיבר על עצמו?
לבי במערב כתב:ברש"י שבת יז, א ד"ה אקפח את בני: "מצער הי' על תורה המשתכחת ומקלל את עצמו".
אם נתקיימו בניו - ראה ב"מ פה, א. ודו"ק.[/size]
לבי במערב כתב:'מנין לרש"י' שהביטוי "שונאיהן של ישראל" בלשון ס"נ נאמר?...
לבי במערב כתב:אמת, הצדק עם כת"ר (וכמדומני, שבכ"מ מוכח שלפני רש"י לא עמד תיקון סופרים זה, אך אכ"מ); והבאתיו כדוגמא לדבר פשוט וברור.
עכ"פ, לעניננו: ראה סוכה נב, סע"א ד"ה אי מאן דסני. ברכות יד, סע"ב ד"ה כאלו מעיד. ודו"ק.
לבי במערב כתב:ולמה לא נימא אף בברכות שעל עצמו של האדם קאמר?
עדכנתי את הרשימה דלעיל, ותקותי שבזה תסור הקושיא לפ"ע.
בקצירת הא'ומר - 'לא פלוג'; והיינו דאמרן לעיל.אהרן תאומים כתב: . . ולא משנה אם כבר אכל כי כבוד השבת הוא הצלת מזון ג' סעודות
שמואל דוד כתב:קיט.
רש״י ד״ה אותבה בסייניה - עשה לו כובע של לבד ושבצו במשבצות של זהב וקבע בו מרגליות וקבע את זו עמהם
מנא ליה לרש״י כל זה שהכובע היתה של לבד, וששבצו במשבצות זהב, ושקבעו אותו מרגלית עם שאר מרגליות וצ״ע.
שמואל דוד כתב:קכא:
רש״י ד״ה ואותן חסידים - השונאין אותו על כך אין רוח חכמים עריבה עמהם להיות נוחה ומיושבת במה שרואין במדת חסידים הללו דשפיר עביד דאי לא מזיקין השתא סופן להזיק בשעת כעסן
לכאורה קשה, הרי לשון הגמרא הוא ״אין רוח חסידים נוחה הימנו״ ומדוע נקט רש״י שהם שונאים אותו.
שמואל דוד כתב:קכד.
רש״י ד״ה מדוכה רבי נחמיה היא - דאמר בעירובין (דף לה.) אפילו טלית ואפי' תרווד אין ניטלין אלא לצורך תשמיש המיוחד
צ״ע מדוע ממרחק תביא לחמו ולא ציין להגמרא בשבת קמו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים