מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חולין ל: שחיטה כקולמוס

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סליחות
הודעות: 2149
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חולין ל: שחיטה כקולמוס

הודעהעל ידי סליחות » ב' אוגוסט 03, 2020 6:13 am

בחולין (ל:) מתיב רבי אבין שחט את הוושט למטה ואת הקנה למעלה או את הוושט למעלה ואת הקנה למטה שחיטתו כשרה אמאי והא ליכא שחיטה מפורעת הוא מותיב לה והוא מפרק לה בשחיטה העשויה כקולמוס. (כך גם בפוסקים ובטושו"ע יו"ד סימן כא סעי' ד, שחיטה העשויה כקולמוס כשרה)

לכאורה כל לומד סוגיה זו אמור לתמוה מיד איך שחיטה העשויה כקולמוס (עיי' שיחת חולין) מותרת, לכאורה יש כאן חלדה!

רש"י על אתר כותב:
כקולמוס - באלכסון דכוליה חד מקום הוא ומפורעת קרינא ביה (כוונת רש"י לומר שאין בזה חלדה) והתחיל בקנה למעלה וחתך ושיפע כלפי מטה במקום שנגמרה שחיטת קנה התחילה שחיטת וושט וכן מלמטה למעלה.

התוס' שם (ל: בד"ה החליד) בדין של החליד הסכין בין סימן לסימן שהוא נבילה גמורה, כתבו: "החליד הסכין בין סימן לסימן - לקמן (דף לב.) גבי מתני' דחלדה היה ראוי להביאה אלא אגב דאכשר רב לעיל שחיטה שאינה מפורעת כזאת פסולה מטעם חלדה".

ולא זכיתי להבין שני דברים שהם אחד:
א. איך מפורעת קרינן ביה הרי הסכין ממש מכוסה במצב שהיא נכנסת באלכסון?
ב. לתוס' מה החילוק בין שחט כמסרק ל-להחליד בין סימן לסימן?

אמנם יש ראשונים שסוברים דקי"ל דלא בעינן שחיטה מפורעת, אך גם לגביהם קשה מכיוון אחר, כי לכו"ע שחט בין סימן לסימן זה נבילה גמורה. ואם כן מה ההבדל בין שחט כקולמוס דכשר?

עושה חדשות
הודעות: 12846
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חולין ל: שחיטה כקולמוס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 04, 2020 6:03 pm

כי אם תסתכל בזוית האלכסונית, כמו דרך הילוכו של הסכין, השחיטה היא מפורעת והסכין אינה 'חלדה'.

סליחות
הודעות: 2149
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חולין ל: שחיטה כקולמוס

הודעהעל ידי סליחות » ג' אוגוסט 04, 2020 6:16 pm

עושה חדשות כתב:כי אם תסתכל בזוית האלכסונית, כמו דרך הילוכו של הסכין, השחיטה היא מפורעת והסכין אינה 'חלדה'.

לכאורה זה לא משנה מאיזו זווית מסתכלים, הסכין מכוסה. (אם ההגדרה של מכוסה - מלמעלה)
ואם חושבים על צוואר של בהמה ועל רוחב של סכין, הסכין נכנסת עמוק.
אבל אפילו בעוף, לכה"פ חלק מהסכין מכוסה בשחיטה אלכסונית.
מתגובתך ניכר שאתה סובר בפשטות שבית השחיטה מרווח רווח באלכסון, ולכן השאלה היא אם במציאות בית השחיטה מרווח רווח גם בשחיטה אלכסונית בבקר או שהחלק העליון פשוט 'נופל' על הסכין האלכסונית (זה די מסתבר). צריך לשאול שו"ב. בכל אופן, גם אם נקבל את זה שזו שחיטה כשרה בגלל שמסתכלים מהזווית האלכסונית כמו דרך הילוכו של הסכין, עדיין יש כאן חידוש שאין חלדה בצד של הסכין וזה לכאורה נגד מה שכתבו הפוסקים שאסור ליצור שם רשמים (עי' לדוגמה בשמ"ח סו"ס ט שאוסר אפילו בדיעבד).

עי' בתרשים שבשיחת חולין
בית המדרש.png
בית המדרש.png (105.07 KiB) נצפה 1144 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים