עמוד 4 מתוך 5

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' נובמבר 29, 2019 10:19 pm
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:לו.

אמר ליה רבינא לרב אשי כו׳ ודרש הלכתא כוותיה דרב כו׳ רב אשי אמר הלכתא כו׳ דריש מרימר הלכתא כו׳

מה הנפ״מ בין ״אמר״ ל״דרש״ ומדוע שינה הגמרא בלשונו?

בפשטות, דרש היינו ברבים בדרשה ואמר היינו לפני התלמידים בבי מדרשא, לא?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 3:20 am
על ידי מיללער
לה:

אמר רב הונא זוב דמי למי בצק של שעורים, זוב בא מבשר המת שכבת זרע בא מבשר החי, זוב דיהה ודומה ללובן ביצה המוזרת ש"ז קשורה ודומה ללובן ביצה שאינה מוזרת.


מן הסתם היה זה דבר פשוט לכל הלומדים, ומכ"מ לא אמנע מלכותבו שבשר המת ובשר החי היינו שש"ז בא מאבר חי (כמו שלמדנו לעיל דף לד. קריו דתלי במעשה ופירש"י דאין קרי בא אלא ע"י חימום, ועי'.גם בפי' מהר"י קורקוס על הרמב"ם פ"א מהל' מחוסרי כפרה ה"א) וזוב בא מאבר מת.

ונמצא שחז"ל כינוי כאן בלשון בשר, שכינוי זה הוא משל תורה כמו שהאריך הרמב"ן כי יהי' זוב מבשרו או החתים בשרו, וכן ביחזקאל כי בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם.

האם מצינו כן במקומות נוספים בש"ס שחז"ל השתמשו בכינוי בשר לאברים המולידים?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 4:44 pm
על ידי שמואל דוד
מיללער כתב:
שמואל דוד כתב:לו.

אמר ליה רבינא לרב אשי כו׳ ודרש הלכתא כוותיה דרב כו׳ רב אשי אמר הלכתא כו׳ דריש מרימר הלכתא כו׳

מה הנפ״מ בין ״אמר״ ל״דרש״ ומדוע שינה הגמרא בלשונו?

בפשטות, דרש היינו ברבים בדרשה ואמר היינו לפני התלמידים בבי מדרשא, לא?

יישר כח.
ושו״ר שהגרי״ח סופר שליט״א בספרו כנסת יעקב קונטרס י אות יב כתב כן.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 8:12 pm
על ידי שמואל דוד
מיללער כתב:לה:

אמר רב הונא זוב דמי למי בצק של שעורים, זוב בא מבשר המת שכבת זרע בא מבשר החי, זוב דיהה ודומה ללובן ביצה המוזרת ש"ז קשורה ודומה ללובן ביצה שאינה מוזרת.


מן הסתם היה זה דבר פשוט לכל הלומדים, ומכ"מ לא אמנע מלכותבו שבשר המת ובשר החי היינו שש"ז בא מאבר חי (כמו שלמדנו לעיל דף לד. קריו דתלי במעשה ופירש"י דאין קרי בא אלא ע"י חימום, ועי'.גם בפי' מהר"י קורקוס על הרמב"ם פ"א מהל' מחוסרי כפרה ה"א) וזוב בא מאבר מת.

ונמצא שחז"ל כינוי כאן בלשון בשר, שכינוי זה הוא משל תורה כמו שהאריך הרמב"ן כי יהי' זוב מבשרו או החתים בשרו, וכן ביחזקאל כי בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם.

האם מצינו כן במקומות נוספים בש"ס שחז"ל השתמשו בכינוי בשר לאברים המולידים?

יש לי מראה מקום. (אם יש מישהו שמעניין תפנה אלי באישי)

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 12:20 am
על ידי שמואל דוד
מיללער כתב:לה:

אמר רב הונא זוב דמי למי בצק של שעורים, זוב בא מבשר המת שכבת זרע בא מבשר החי, זוב דיהה ודומה ללובן ביצה המוזרת ש"ז קשורה ודומה ללובן ביצה שאינה מוזרת.


מן הסתם היה זה דבר פשוט לכל הלומדים, ומכ"מ לא אמנע מלכותבו שבשר המת ובשר החי היינו שש"ז בא מאבר חי (כמו שלמדנו לעיל דף לד. קריו דתלי במעשה ופירש"י דאין קרי בא אלא ע"י חימום, ועי'.גם בפי' מהר"י קורקוס על הרמב"ם פ"א מהל' מחוסרי כפרה ה"א) וזוב בא מאבר מת.

ונמצא שחז"ל כינוי כאן בלשון בשר, שכינוי זה הוא משל תורה כמו שהאריך הרמב"ן כי יהי' זוב מבשרו או החתים בשרו, וכן ביחזקאל כי בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם.

האם מצינו כן במקומות נוספים בש"ס שחז"ל השתמשו בכינוי בשר לאברים המולידים?

משנה אחרונה זבים פרק א משנה א
Screenshot 2019-12-01 at 5.17.59 PM - Edited.png
Screenshot 2019-12-01 at 5.17.59 PM - Edited.png (45.87 KiB) נצפה 7520 פעמים

וע"ע מגיד משנה (קליין) פרשת נח.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 6:44 am
על ידי מיללער
תודה רבה!

ועי' רש"י לקמן מג. ד"ה בשרו

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 9:52 pm
על ידי שמואל דוד
לח:

רש״י בגמרא ד״ה עד שיצא הולד - יצא הולד טמאה לידה. צ״ע כוונתו בזה. ועוד ק׳ מדוע לא פירש כן במתני׳ ?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 11:36 pm
על ידי שמואל דוד
מ.

ומטמאין בכל שהוא אפילו כעין החרדל ובפחות מכן. צ״ע באריכות הלשון והול״ל ומטמאין בכל שהוא ותו לא מידי.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 4:31 am
על ידי שמואל דוד
מב:

וכי ההוא דאתא לקמיה דרבא אמר ליה מהו לממהל בשבתא אמר ליה שפיר דמי בתר דנפק אמר רבא ס"ד דההוא גברא לא ידע דשרי לממהל בשבתא אזל בתריה אמר ליה אימא לי איזי גופא דעובדא היכי הוה אמר ליה שמעית ולד דצויץ אפניא דמעלי שבתא ולא אתיליד עד שבתא אמר ליה האי הוציא ראשו חוץ לפרוזדור הוא והוי מילה שלא בזמנה וכל מילה שלא בזמנה אין מחללין עליה את השבת


לכאורה קשה, הרי הול״ל ״תעשה המילה בערב שבת״ ומדוע אמר רבא שלא תעשה המילה בשבת?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 3:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי הוא בא אליו בליל שבת

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 3:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
שמואל דוד כתב:מ.

ומטמאין בכל שהוא אפילו כעין החרדל ובפחות מכן. צ״ע באריכות הלשון והול״ל ומטמאין בכל שהוא ותו לא מידי.


לאפוקי מהאפשרות שכעין החרדל דווקא

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 5:30 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
ונראה להוסיף שפעמים וכל שהוא יש בו שיעור מה, כפי שמצינו בש"ס שיש מושג "שני משהויין" (עי' תוד''ה לעולם לעיל לה ע"א דאי אפשר לטיפה שלא תתחלק שני משהויין) ושמא היה מקום לחשוב שפחות מעין החרדל זה פחות ממשהו.

ועי' לעיל כו: גבי תנורי בנות וכמה כלשהו? טפח!

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 5:52 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול! ועיין בנתן פריו (נדה) קפג. א. ובשו״ת דברי יציב יורה דעה א. סג.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 5:53 pm
על ידי שמואל דוד
בברכה המשולשת כתב:אולי הוא בא אליו בליל שבת

יישר כח! גם אני חשבתי כך, אולם לכאורה דוחק לומר כן. שו״ר בערוך לנר שהניח בקושיא. ועיין חידושי רבי ידידיה טיאה וייל. ועיין שערים מצויינים בהלכה, ובספר ביכורי משה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 6:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
ייש"כ. מעניין, כשלמדתי את הדף זה היה ברור לי שהכוונה היא שהוא בא בליל שבת

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 4:50 am
על ידי שמואל דוד
מג.

רש"י ד"ה לא שטף במים - בא"ד ל"א קנה בקומטו של טהור והסיט את הזב להכי טמא שנגע הקנה בגילוי של זב ונטמא הקנה מחמת הזב וחוזר ומטמא את הטהור ואע"ג דטהור קמוט דגילויא גבי זב הוא דבעינן אבל קנה בקומטו של זב והסיט את הטהור טהור הואיל וזב קמוט וגבי זב כתיב וידיו ושיבוש הוא מפני כמה דברים חדא דקנה פשוטי כלי עץ הוא ואינו מקבל טומאה וא"ת בקנה חלול נהי נמי דמקבל טומאה אפ"ה אין חוזר ומטמא הטהור שהרי אין מגע של זב חוזר ומטמא אדם שאין לך נוגע בטומאה מטמא אדם חוץ מן הנוגע במת ועוד אי טומאת הטהור משום נגיעת קנה היא והרי בקומטו הוא דנגע ובית הסתרים לאו בר מגע הוא דהא אמרינן לעיל שרץ בקומטו טהור ועוד לשון הסיט אמאי נקט ועוד הסיט טהור את הזב מי נפק מהאי קרא וכל אשר יגע בו הזב כתיב והיינו אשר יסיטנו הזב ולא כתיב כל אשר יגע בזב

לא הבנתי ק' האחרונה, הרי מי אמר שהלישנא אחרינא למדו שטהור שהסיט את הזב טמא מקרא ד"וכל אשר יגע בו הזב" וצריך עיון גדול.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 5:04 am
על ידי שמואל דוד
מג.

רש"י ד"ה וירד וטבל - לשם גירות כו'. ועיין לקמן מג: רד"ה וירדה וטבלה - לשם יהודית כו'. וצ"ע בשינוי הלשון.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 6:03 am
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:מג.

לא הבנתי ק' האחרונה, הרי מי אמר שהלישנא אחרינא למדו שטהור שהסיט את הזב טמא מקרא ד"וכל אשר יגע בו הזב" וצריך עיון גדול.

http://mef.otzar.org/#!/main/173937/90

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 6:18 am
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:מג.
רש"י ד"ה וירד וטבל - לשם גירות כו'. ועיין לקמן מג: רד"ה וירדה וטבלה - לשם יהודית כו'. וצ"ע בשינוי הלשון.

מנפלאות הדיוק של רש"י ומנפלאות שימת הלב של דב"ש
ראה ביבמות מה:
מי לא טבלה לנדותה. ואותה טבילה עולה לה לטבילת גירות דדת יהודית היא וכן מי לא טבל לקריו:
ועוד ביתר ביאור שם שלכאורה יכולה לטבול בטבילה אחת לנדה ולגירות, ובזכר עו"כ לא יכול לכאורה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 8:37 am
על ידי אהרן תאומים
חוברת לפרשת השבוע ובסופה שני ענינים מהדף היומי דף מב. כולכו ברוקא חדא תפיתו ובדף מג.: ההבדל בין איש לשם גירות לאישה לשם יהודית

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 5:22 pm
על ידי שמואל דוד
מג:

ולמאן דנפקא ליה תרוייהו כו׳. קשה קצת מדוע לא כתב הגמרא ״ולרבנן״ וצ״ב.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 6:29 pm
על ידי שמואל דוד
מד.

רש״י ד״ה נוחל - אבל האם אינה נוחלת את בנה וכל שכן קרובי האם כו׳ דכתיב למשפחותם לבית אבותם משפחת האם אינה קרויה משפחה.

לכאורה הלשון ״וכל שכן״ ברש״י צ״ע, הרי האם וקרובי האם שניהם אינם קרויים משפחה, וכמדומני שמצינו לשון כ״ש הרבה פעמים אף אם אינו באמת כל שכן. ועיין viewtopic.php?f=17&t=39647

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 08, 2019 2:28 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:מב:

וכי ההוא דאתא לקמיה דרבא אמר ליה מהו לממהל בשבתא אמר ליה שפיר דמי בתר דנפק אמר רבא ס"ד דההוא גברא לא ידע דשרי לממהל בשבתא אזל בתריה אמר ליה אימא לי איזי גופא דעובדא היכי הוה אמר ליה שמעית ולד דצויץ אפניא דמעלי שבתא ולא אתיליד עד שבתא אמר ליה האי הוציא ראשו חוץ לפרוזדור הוא והוי מילה שלא בזמנה וכל מילה שלא בזמנה אין מחללין עליה את השבת


לכאורה קשה, הרי הול״ל ״תעשה המילה בערב שבת״ ומדוע אמר רבא שלא תעשה המילה בשבת?

אולי ולד דצויץ בערב שבת הוא רק בגדר ספק שהוציא ראשו חוץ לפרוזדור, וממילא הוי כמי שנולד בער"ש בין השמשות שמלין אותו ביום ראשון, וממילא גם כאן עיקר שאלתו היה אם למול בשבת משום שבפועל נולד הולד בשבת אבל בער"ש ידע שאין למולו שאינו בגדר ודאי.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 08, 2019 3:05 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח. וכ״כ כמה אחרונים (ציינתי לעיל).

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' דצמבר 08, 2019 5:29 am
על ידי שמואל דוד
מד:

רש״י ד״ה מן הפסולין - כגון חלל נתין וממזר ועבד ועובד כוכבים

יש להעיר מדוע האריך כ״כ בדוגמאות. ועיין רש״י מה. ד״ה ופוסל - כגון בן ט' שנים כותי או ממזר

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' דצמבר 09, 2019 4:33 am
על ידי שמואל דוד
מו.
רש"י ד"ה גדולה היא - אם הביאה. צ"ע בכוונתו.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 5:17 am
על ידי מיללער
מה:

רב ור' חנינא אמרי תוך הזמן כלפני זמן, ר' יוחנן וריב"ל אמרי תוך הזמן כלאחר הזמן, אמר רב נחמן בר יצחק וסימניך וזאת לפנים בישראל.

בין המפרשים יש כמה פירושים לפרש הסימן (שני פירושים ברש"י, א' בתוס' הרא"ש וא' בהגהות הב"ח דרך גימטריא, והר"ב מרנשבורג מציין לדרשת מהראנ"ח שעדיין לא זכיתי לבדוק מה כתוב שם) וכולם הולכים בשיטה אחת שרנב"י בא לסמן שלא נטעה איזה זוג מהאמוראים ס"ל כלפני הזמן ואיזה מהם ס"ל כלאחר זמן.

ולפום ריהטא בדרך לימודי טרם שעיינתי בדברי המפרשים חשבתי לתומי שרנב"י בא לפסוק הלכה כדברי מי, ונתן סימן 'וזאת לפנים בישראל' שכך הדין בישראל דתוך הזמן כלפני הזמן - ובאמת הלכה כן הוא, כמו שמצינו לקמן מו. אמר רבא הלכתא תוך הזמן כלפני זמן.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 6:48 am
על ידי שמואל דוד
ברוך שכוונת להספר בית ארזים.
והראנ״ח כתב גימטריא כמו הב״ח. וע״ע בספר חכמת בצלאל.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 7:25 am
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:מד:

רש״י ד״ה מן הפסולין - כגון חלל נתין וממזר ועבד ועובד כוכבים

יש להעיר מדוע האריך כ״כ בדוגמאות. ועיין רש״י מה. ד״ה ופוסל - כגון בן ט' שנים כותי או ממזר

גיטין עג ע"ב רש"י כהן לא מיפסלא אלא בביאת עבירה כגון כותי חלל נתין וממזר והנך דמפרשי ביבמות ובקדושין אלא
קידושין עז ע"א רש"י תאמר באשה שנפסלת בכ''מ שאם בא עליה כותי חלל נתין ממזר פסולה כדאמרינן לעיל (דף עד:)
סנהדרין סט ע"א רש"י חופה: בא עליה אחד מן הפסולין. כגון כותי חלל נתין וממזר עשאה חללה ופסלה כדאמרינן ביבמות
סוטה כו ע"ב רש"י המחללין את האשה כגון עובד כוכבים עבד חלל נתין וממזר דקיימא לן בקדושין וביבמות דפסולין האשה
וראה במשנה ובגמרא ביבמות סז ע"ב וס"ח ע"א ולמעשה רש"י מצרף כאן הכל והשמיט כותי במשנה הראשונה כי למעשה הוא לא שייך לקבוצת חלל נתין וממזר ולא לקבוצת עבד ועכו"ם וחזר וכתב כותי וממזר להשוותם

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 1:30 pm
על ידי שמואל דוד
עיין רש״י יבמות נז: ובספר למטה יהודה שם

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 5:26 pm
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:ברוך שכוונת להספר בית ארזים.
והראנ״ח כתב גימטריא כמו הב״ח. וע״ע בספר חכמת בצלאל.

תודה רבה

לאיזה ספר בית ארזים הכוונה? אשמח לקבל המראה מקום המדויק.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 5:31 pm
על ידי שמואל דוד
על הש״ס. כמדומני ששם המחבר קליין.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 6:24 pm
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:עיין רש״י יבמות נז: ובספר למטה יהודה שם

ראיתי את רש"י זה שכחתי לצרף אותו - מן הפסולין. כגון חלל נתין וממזר או אלמנה לכהן גדול:
ולמעשה לא פירטתי כי זה הקבוצה חלל נתין וממזר שייכו בקידושין עבד ועכו"ם לא תופס קידושין, ובכותי כמדומני שמחלוקת, והיות ובקטן לא שייכו קידושין כלל בכל מקרה על כן תפס רש"י במשנה השניה את הכותי שלא שייך לאף קבוצה ובכל זאת כתב את הממזר שהוא ישראל גמור ובו נראה את החילוק הגדול בן קטן ישראל ממזר שפסלה לקטן ישראל שאינו ממזר שאין פסלה כפי שרש"י ממשיך

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:02 am
על ידי שמואל דוד
מז:

רש״י ד״ה להחמיר - ל"א הלכה כדברי כולן להחמיר הביאה אחד מן הסימנים הללו ואפילו הקודם שבכולן ולא הביאה את כולן בוגרת ואינה בוגרת ואם קבל אביה בה קדושין וקדשה היא את עצמה לאחר צריכה גט משניהם דכיון שהביאה אחד מן הסימנין הללו יצתה לה במקצת מרשות אביה דאיכא למימר בוגרת הויא ואין כח בקדושי אביה להפקיע קדושין שלה וגם בה אין כח להפקיע קדושי אביה עד שתביא את כולם.

צ״ע בגדר זה של יציאה במקצת. ומצאתי מציאה נפלאה בצפנת פענח פרק ב הלכות אישות הלכה ב ע״ש.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:04 am
על ידי אהרן תאומים
מח:
זה מה שכתבתי על רש"י על גססיהן
https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=45226

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:38 pm
על ידי שמואל דוד
מח.

רש״י ד״ה דומיא דהנך - הלכך ערכין נמי כתיבן כו׳. לכאורה הלשון מגומגם, ואשמח בביאור כוונתו ז״ל.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:49 pm
על ידי שמואל דוד
מח.

רש״י ד״ה שבזכר ושבנקבה מיבעי ליה - לישנא דקרא דכתיב ולנקבה עשרת כו׳

צ״ע מדוע נקט רש״י סיפיה דקרא ולא רישא דכתיב ״הזכר עשרים״ כו׳

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 10:26 pm
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:מח.

רש״י ד״ה שבזכר ושבנקבה מיבעי ליה - לישנא דקרא דכתיב ולנקבה עשרת כו׳

צ״ע מדוע נקט רש״י סיפיה דקרא ולא רישא דכתיב ״הזכר עשרים״ כו׳

ועוד קשה, דלכאורה בן ובת משמע קטנים ואם לערכין הדין נוגע גם לגדולים, ובפשטות זהו כוונת הגמרא דלערכין לזכר ולנקבה מיבעי ליה משום דמשתעי בין בקטן ובין בגדול.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 11:25 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח.

עיין רש״י וגר״א ערכין דף יח-יט.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 1:27 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:יישר כח.

עיין רש״י וגר״א ערכין דף יח-יט.

רש"י בערכין פירש ג"כ כמו הכא אלא שנקט לישנא דקרא אם זכר אם נקבה.

את הגר"א לא מצאתי