Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות
פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 1:37 am
מז:
אמר רב הלכתא בכוליה פרקא מעת לעת ועולא אמר דתנן תנן ודלא תנן לא תנן וכו' ועוד תני ר"י בן כיפר אומר משום ר"א שנת עשרים שיצאו ממנה שלשים יום הרי היא כשנת עשרים וכו'
רש"י פירוש בד"ה בכולי פרקא מעת לעת. חשבינן לה שנה ולא בתר מנין עולם שהיא יום אחד של של שנת עשרים חשוב שנה וכו'
לכאורה רש"י נקט כאן שני מנינים נפרדים בענין חישוב חשבון של שנים, ושניהם אינם המנין שנמצא בברייתא משמיה דר"י בן כיפר.
שר"י בן כיפר מיירי מענין 'שלשים יום בשנה חשיב שנה' ואולי רש"י נקט 'יום אחד בשנה', ושניהם אינם 'מנין עולם' שנקט רש"י, דהיינו שניזל בתר ראש השנה בחודש תשרי שכל שנכנס שנה חדשה במנין שנות העולם נמנה כשנה במנין שנות האדם - שגם חשבון כזה מצינו (כמו ר"ה למלכים וכדו' במס' ראש השנה) וכן פירש רש"י מפורש לקמן בד"ה מעת לעת.
אמר רב הלכתא בכוליה פרקא מעת לעת ועולא אמר דתנן תנן ודלא תנן לא תנן וכו' ועוד תני ר"י בן כיפר אומר משום ר"א שנת עשרים שיצאו ממנה שלשים יום הרי היא כשנת עשרים וכו'
רש"י פירוש בד"ה בכולי פרקא מעת לעת. חשבינן לה שנה ולא בתר מנין עולם שהיא יום אחד של של שנת עשרים חשוב שנה וכו'
לכאורה רש"י נקט כאן שני מנינים נפרדים בענין חישוב חשבון של שנים, ושניהם אינם המנין שנמצא בברייתא משמיה דר"י בן כיפר.
שר"י בן כיפר מיירי מענין 'שלשים יום בשנה חשיב שנה' ואולי רש"י נקט 'יום אחד בשנה', ושניהם אינם 'מנין עולם' שנקט רש"י, דהיינו שניזל בתר ראש השנה בחודש תשרי שכל שנכנס שנה חדשה במנין שנות העולם נמנה כשנה במנין שנות האדם - שגם חשבון כזה מצינו (כמו ר"ה למלכים וכדו' במס' ראש השנה) וכן פירש רש"י מפורש לקמן בד"ה מעת לעת.