עמוד 3 מתוך 3

Re: מסכת ראש השנה - הערות וביאורים

פורסם: ו' נובמבר 05, 2021 11:53 am
על ידי באמונתו
מחולת המחנים כתב:ר"ה דף כ"ה "ת"ר פעם אחת נתקשרו שמים בעבים ונראית דמות לבנה בעשרים ותשעה לחדש כסבורים העם לומר ר"ח ובקשו ב"ד לקדשו וכו', ואותו היום מתה אמו של בן זזא והספידה ר"ג הספד גדול לא מפני שראויה לכך אלא כדי שידעו העם שלא קידשו ב"ד את החדש".
ופירש"י "שידעו שלא קדשו בית דין את החודש - שאין מספידין ביום טוב", וכתב הרש"ש בהגהותיו "משמע דמפרש שהיה בתשרי, ול"י מה דחקו לזה דהלא גם ר"ח דעלמא אסור בהספד, וכן משמע מלשון כסבורין העם לומר ראש חדש ולא אמר ר"ה"...

נוסיף, כי הנוסח הרי מפורש ברש"י המוגה: ונראית דמות לבנה בעשרים ושבע: באלול...

לענ"ד, הפשטות, מפני שאמרו: ואותו היום מתה אמו של בן זזא, והספידה רבן גמליאל הספד גדול. לא מפני שראויה לכך, אלא כדי שידעו העם שלא קידשו בית דין את החדש.
אילו מדובר בסתם ר"ח, אין נ"מ וקלקול כ"כ, באם ידמו ויטעו העם לומר שקידשו ב"ד את החדש. מכאן הסיק רש"י שמדובר באלול.

ר"ה יט. - ותיפוק ליה דהו"ל יום שנהרג וכו' - מה הביאור?

פורסם: ג' ינואר 11, 2022 2:32 pm
על ידי איתן נוי
• ראש השנה דף יט עמוד א: "ותיפוק ליה דהוה ליה יום שנהרג בו גדליה בן אחיקם".
• רש"י: ותיפוק ליה כו' - אי בית המקדש הוה קיים – "בלאו הכי הוי יום טוב דהיינו צום גדליה, וקריא רחמנא מועדים טובים בזמן הבית".
• וביותר בדברי התוס': "ותיפוק ליה דהוה ליה יום שנהרג גדליה בן אחיקם - שהוא לששון ויום טוב בזמן שבית המקדש קיים".
• וכי היו עושים יום טוב ביום שנהרג בו הצדיק והא למדנו לעיל (יח:) "ששקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלקינו"? מה הפשט?

Re: מה הביאור -גמ' ראש השנה?

פורסם: ג' ינואר 11, 2022 2:53 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
למעשה גם תשעה באב עצמו ושאר הצומות היו יום טוב בזמן הבית, וכמבואר בגמ' עצמה (ר"ה יח, ב). וע"ע בשפת אמת (ר"ה שם ד"ה שם בגמ' צום).

Re: מסכת ראש השנה - הערות וביאורים

פורסם: ה' ספטמבר 29, 2022 2:12 am
על ידי מיללער
בסוגיא דשופר של עולה - פירש"י שתלשה מחיים עיי"ש

אני מחפש מי שדן באלו הקושיות על פירש"י:
א. לכאורה כשתלש הקרן נעשה בעל מום (עי' בכורות מד.) ועבר על לאו והווה מצוה הבאה בעבירה
ב. לכאורה לא תלשה ביום ראש השנה שעשה חבלה ביום טוב
ג. למה לא מעל בשעה שתלשה עוד קודם שתקע בה

Re: מסכת ראש השנה - הערות וביאורים

פורסם: ה' ספטמבר 29, 2022 3:15 am
על ידי מיללער
מיללער כתב:בסוגיא דשופר של עולה - פירש"י שתלשה מחיים עיי"ש

אני מחפש מי שדן באלו הקושיות על פירש"י:
א. לכאורה כשתלש הקרן נעשה בעל מום (עי' בכורות מד.) ועבר על לאו והווה מצוה הבאה בעבירה
ב. לכאורה לא תלשה ביום ראש השנה שעשה חבלה ביום טוב
ג. למה לא מעל בשעה שתלשה עוד קודם שתקע בה


על שאלה ג'.מצאתי שדן בה בספר יום תרועה לבעל כפות תמרים.