עמוד 1 מתוך 1

דף יט עמוד א

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2012 11:45 pm
על ידי רחמים
דתנן, הוא היה אומר: אין משקין לא את הגיורת ולא את המשוחררת; וחכמים אומרים: משקין. ואמרו לו: מעשה בכרכמית, שפחה משוחררת בירושלים והשקוה שמעיה ואבטליון! - ואמר להם: דוגמא השקוה; ונדוהו, ומת בנדויו, וסקלו בית דין את ארונו.
וז''ל התוספות : בערוך פירש דוגמא השקוה מי צבע אבל לא היו מרים ממש ולא מחקו התורה עליה אלא ליראה אותה. עכ''ל

וצ''ע טובא אם זה הפירוש דוגמא מדוע נידו את עקביה בן מהללאל הרי אין כאן זילזול כלל?

Re: דף יט עמוד א

פורסם: א' אוגוסט 19, 2012 3:52 am
על ידי ההוא תלמידא
לשון המהרש"ל בחכמת שלמה:
ובערוך פירש לפירושו זה הכי קאמר שמעיה ואבטליון השקוה כדי להראות חשיבות של גרים בא"י שהם כישראל ונמצא מזלזלין בכבודן ולפי שגינה שמעיה ואבטליון נידו אותו לכבוד הרב ע"ש.

ולשון "בא"י " שכתב קצת צ"ע, דמאי שייאטיה הכא. ופתחתי בערוך, ולא נזכר מזה כלום. ואולי י"ל ש"בא"י" פיענוחו: בן אינם יהודים. ודוחק.

Re: דף יט עמוד א

פורסם: א' אוגוסט 19, 2012 9:34 am
על ידי בברכה המשולשת
בא"י זה שיבוש הצנזורה, כדרכם בכל מקום שנזכרים גרים לכתוב- בזמן הבית או בא"י.

בברכת כתיבה וחתימה טובה

Re: דף יט עמוד א

פורסם: א' אוגוסט 19, 2012 1:18 pm
על ידי ההוא תלמידא
יישר כחך!

Re: דף יט עמוד א

פורסם: א' אוגוסט 19, 2012 2:25 pm
על ידי שטיינער
רחמים כתב:דתנן, הוא היה אומר: אין משקין לא את הגיורת ולא את המשוחררת; וחכמים אומרים: משקין. ואמרו לו: מעשה בכרכמית, שפחה משוחררת בירושלים והשקוה שמעיה ואבטליון! - ואמר להם: דוגמא השקוה; ונדוהו, ומת בנדויו, וסקלו בית דין את ארונו.
וז''ל התוספות : בערוך פירש דוגמא השקוה מי צבע אבל לא היו מרים ממש ולא מחקו התורה עליה אלא ליראה אותה. עכ''ל
וצ''ע טובא אם זה הפירוש דוגמא מדוע נידו את עקביה בן מהללאל הרי אין כאן זילזול כלל?

כמדומני שהתוי"ט עמד על זה וכתב שהזלזול היה בכך שאם באמת זינתה, א"כ יאמרו שהמים לא בודקים.

Re: דף יט עמוד א

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 1:35 am
על ידי יאיר