עמוד 1 מתוך 1

מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: ה' ספטמבר 06, 2012 2:33 am
על ידי ישעיהו לוריא
שמעתי ששאל מו"צ אחד את האדמור מגור : יש לפניו מאכל ומשקה ששניהם ברכתם שהכול, האם ישנה עדיפות לברך על אי-מי מהם? והשיב, שוודאי על המאכל. הוכיח מדברי הגמ' בברכות (בהו"א) 'שמן מסעד סעיד', א"כ ראינו שדבר המשביע- וכנ"ל אוכל- מצינו לו עדיפות על פני משקה.

סיפור זה שמעתיו מצעירי החסידים, והנה אני בעניי איני יודע הלכות ברכות, ואולי זה כתוב מפורש בפוס', הראי' וההלכה או שאכן כדברי המספר זהו חידוש.

ואמשיך איפוא : אם עד כאן כך ההלכה, מה יהיה הדין למאכל מול שמן אשר אף הוא מסעד סעיד, וממנו כל ראייתנו לחשיבות אוכל המשביע, האם כאן נאמר דאין כלל דין קדימה, או שמא , נחלק עדיין בין מסעד סעיד של השמן אל מול שאר המשקאות אמנם, אך בוודאי ביחס לאוכלין הם הרבה יותר משביעים ומסעידים ?

Re: מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: ה' ספטמבר 06, 2012 2:39 am
על ידי ישעיהו לוריא
מהפוסקים שאני רואה כעת אני מבין שהסכימו שאין עדיפות.

Re: מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: ה' ספטמבר 06, 2012 8:42 am
על ידי יאיר
ישעיהו לוריא כתב:מהפוסקים שאני רואה כעת אני מבין שהסכימו שאין עדיפות.

כך מובא ב"וזאת הברכה" למעט דיעה אחת שעדיף מאכל.

Re: מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2012 1:41 pm
על ידי צh33
אפשר בבקשה יותר פירוט על הראיה מההו"א.
(אין לשון כזה שמן מסעד סעיד. אף שמסתמא התכוונת לסוגיא בריש כיצד מברכין.)

Re: מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:41 am
על ידי אבןטובה
שבת יד. הא שכיחי והא לא שכיחי פרש"י הא שכיחי שאדם שותה עם אכילתו והא לא שכיחא שיהא אוכל עם שתייתו

Re: מאכל או משקה האם יש דין קדימה.

פורסם: א' יוני 11, 2017 2:25 pm
על ידי מיכאל1
במעשה רב של ר' משולם איגרא מבואר שאכילה קודמת לשתייה