עמוד 1 מתוך 1

עירובין דף נ

פורסם: ג' אפריל 30, 2013 7:35 pm
על ידי צום זאך
במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...

Re: עירובין דף נ

פורסם: ג' אפריל 30, 2013 9:34 pm
על ידי מיללער
צום זאך כתב:במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...


ראה להלן דף נ"ו:
תנו רבנן בא לרבעה מרבעה בריבוע עולם נותן צפונה לצפון עולם ודרומה לדרום עולם וסימניך עגלה בצפון ועקרב בדרום

Re: עירובין דף נ

פורסם: ג' אפריל 30, 2013 10:09 pm
על ידי בברכה המשולשת
ושאלוני מדוע לריבוע עולם.

Re: עירובין דף נ

פורסם: ג' אפריל 30, 2013 10:26 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:ושאלוני מדוע לריבוע עולם.


לא הבנתי השאלה, מדוע מרבעין זה מובן, והקושיא הוא דוקא למה לריבוע של עולם? הלא נראה מדברי חז"ל שהדין של מרבעין הוא מקולי עירובין, ואם לא נאמר לריבוע של עולם, הרי אין לדבר סוף, אם רוצה לילך 800 אמות יותר מן התחום יאמר שעושה את דרכו דרך זוית הריבוע (משפת העיגול של 2000 אמות מן המרכז ועד לקצה הזוית יש יתרון של 800 אמה)?

Re: עירובין דף נ

פורסם: ד' מאי 01, 2013 10:27 pm
על ידי צום זאך
מיללער כתב:
צום זאך כתב:במשנה שנינו שלחכמים האלפיים אמה הוי 'מרובעת'. זאת אומרת 2000 אמות לד' רוחות, ומרויח הזוית.

נשאלתי מח"א, באיזה צד הוא ד' רוחות של אלפים אמה מדויק? יתכן שצריך לחשוב בדיוק למזרח, מערב צפון ודרום, אלפיים אמות מדוייקים, והזוית ירויח. אך לא מצאתי מפורש דבר זה, ואם כן עולה השאלה מאליה, הרי אפשר לחשוב הד' רוחות בהרבה אופנים, וממילא גם הזויות יהיו שונים!

אקוה שהשאלה מובנת...


ראה להלן דף נ"ו:
תנו רבנן בא לרבעה מרבעה בריבוע עולם נותן צפונה לצפון עולם ודרומה לדרום עולם וסימניך עגלה בצפון ועקרב בדרום


יישר כח!!

Re: עירובין דף נ

פורסם: ד' מאי 01, 2013 10:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:ושאלוני מדוע לריבוע עולם.


לא הבנתי השאלה, מדוע מרבעין זה מובן, והקושיא הוא דוקא למה לריבוע של עולם? הלא נראה מדברי חז"ל שהדין של מרבעין הוא מקולי עירובין, ואם לא נאמר לריבוע של עולם, הרי אין לדבר סוף, אם רוצה לילך 800 אמות יותר מן התחום יאמר שעושה את דרכו דרך זוית הריבוע (משפת העיגול של 2000 אמות מן המרכז ועד לקצה הזוית יש יתרון של 800 אמה)?


ייש"כ. אם יזכני השי"ת ברחמיו אסביר כך בשיעור.

Re: עירובין דף נ

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 1:02 am
על ידי פרי יהושע
עי' ברבינו יהונתן שכתב שמה שאמרו שמרבעין לריבוע העולם "עצה טובה קמ"ל, והנוב"י הובא בשע"ת תצ"ח הסביר לפי פשוטו שאם החליטו טובי העיר אחרת בידם הוא, והחזו"א בלקוטים עירובין חולק, אמנם סברת רי"ה היא ברורה, שלא אמרו כן אלא כשאין ברירה אחרת ושלא כל אחד יחליט, אולם יתכן שמעתה הוא דין גמור, אבל בכ"מ שיש טעם ללכת באופן אחר, וכמו שיש כבר זווית אחת או ב' הולכים אחריהם וכמבואר בראשונים בשם הראב"ד.