עמוד 1 מתוך 1

פסחים קי"ב ע"ב - ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי וכו'

פורסם: ו' אוקטובר 11, 2013 6:46 am
על ידי שמחה
ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי וכו' אשתך טבלה אל תזקק לה לילה הראשונה


האם ההלכה שחייב אדם לפקוד את אשתו בליל טבילה עוד לא הי' בימיו ורק נתחדש בזמן מאוחר?

Re: פסחים קי"ב ע"ב - ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי

פורסם: ו' אוקטובר 11, 2013 9:50 am
על ידי דניאל
השאלה לא מובנת. המשך הגמרא הוא אמר רב ובנידה דאורייתא.

Re: פסחים קי"ב ע"ב - ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי

פורסם: ו' אוקטובר 11, 2013 6:07 pm
על ידי מיללער
שמחה כתב:
ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי וכו' אשתך טבלה אל תזקק לה לילה הראשונה


האם ההלכה שחייב אדם לפקוד את אשתו בליל טבילה עוד לא הי' בימיו ורק נתחדש בזמן מאוחר?

החיוב לפקוד את אשתו בליל טבילה הביא הטור באו"ח סי' ר"מ ובאה"ע סי' כ"ה, והב"י כתב שהמקור הוא בגמ' ברכות כ"ד ע"א. החיוב מובא גם בצוואת רבי יהודה החסיד אות מ"א, ועי' בספר שבעים תמרים על צוואות רי"ח שדן בזה מהגמ' דילן:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=105

Re: פסחים קי"ב ע"ב - ג' דברים צוה ר' ישמעאל בר' יוסי את רבי

פורסם: ו' אוקטובר 11, 2013 7:43 pm
על ידי שמחה
דניאל כתב:השאלה לא מובנת. המשך הגמרא הוא אמר רב ובנידה דאורייתא.

אה"נ אבל השתא בליל טבילה הוא כבר אחר ימי נדה דאורייתא, ומדאורייתא הוא מותר לבעלה, אלא ר' ישמעאל אמר לרבי שיש חשש של זיבה משום דיש כאן מעין פתוח וכמו שמבאר הרשב"ם שם.
ועל זה אני שואל, האם זה שאמרו שחייב אדם לפקוד וכ' בליל טבילה הוא רק אחר החומרא של ר' זירא, או שמא ההלכה כבר היה מלפנים אלא ר' ישמעאל חולק.

הרב מיללער הביא מראה מקום לה'שבעים תמרים' ושם יש דיון בזה.