עמוד 1 מתוך 1

יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ה' דצמבר 12, 2013 3:34 pm
על ידי הוא היה אומר
ע' בתוס' שהביאו פשט שהיה אחד שחפר מחילה כדי לראות את כהן הגדול בעבודתו וקראו הלשכה על שמו. בפי' הרא"ש במס' מידות הוסיף ''והרגוהו'' וצ"ב למה הרגוהו? האם יש חיוב מיתה על זה?

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ה' דצמבר 12, 2013 4:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
למען לא יעשו כן אחרים

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ה' דצמבר 12, 2013 5:07 pm
על ידי הוא היה אומר
בברכה המשולשת כתב:למען לא יעשו כן אחרים


נו, באמת?! מותר להרוג כדי שאחרים לא יעשו כן, ועוד, יש עונשים אחרים.

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ה' דצמבר 12, 2013 5:47 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמו שסקלו את מי שרכב על סוס בימי יוונים (ויעויין חו"מ סימן ב)

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 1:23 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
השערה מעניינת בספר מצודת דוד עמוד 458 באוצה"ח.
מצודת דוד 458.JPG
מצודת דוד 458.JPG (23.32 KiB) נצפה 4983 פעמים

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 1:56 pm
על ידי 135DVIR
א)אולי כיון שהיה מכשף
ב)שנכנס למקום שאסור בו

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 2:07 pm
על ידי קולמוס הסופר
135DVIR כתב:ב)שנכנס למקום שאסור בו

מצאנו מיתה על זה?

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 7:47 pm
על ידי ארי במסתרים
יתכן שלא היה יהודי?

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 8:00 pm
על ידי קולמוס הסופר
ארי במסתרים כתב:יתכן שלא היה יהודי?

נראה לך שקראו שם של לשכת העזרה על שם גוי?

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 8:21 pm
על ידי מיללער
קולמוס הסופר כתב:
ארי במסתרים כתב:יתכן שלא היה יהודי?

נראה לך שקראו שם של לשכת העזרה על שם גוי?

עי' בספר שיח יצחק בנידון האם פרוה היה ישראל או עכו"ם:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 08&hilite=

ועי' עוד בספר עזרת כהנים בזה:
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 39_236.pdf

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 8:27 pm
על ידי 135DVIR
מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקישיבה)

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ב' דצמבר 16, 2013 9:31 pm
על ידי הוא היה אומר
135DVIR כתב:מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקיפדיה)


1. מה המקור של הרב ויקיפידיה שליט"א
2. לגבי הנידון אם הוא היה יהודי או לא. ברא"ש מס' מידות פ"ה משנה ג' מוכיח שהוא היה ישראל דאם לא אסור לו ליטול חלק בבניית הבית. גם במאירי מבואר שהוא היה ישראל דמבואר שם שהוא חזר בתשובה.

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 1:52 am
על ידי בכור שטן
בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 2:12 am
על ידי אמסטרדם
בפסחים ג"כ מתקשים למה הרגו את הגוי שאכל מקרבן פסח,
וכמדומה שבאיזהו מקומן אי' [לא בקשר להנ"ל] דמי שעובר עבירה בביהמ"ק הכהנים מפצעין את מוחו בלי אזהרה וכו' כיון שזהו בהיכל המלך,
סליחה על העמהארצות.

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 5:51 am
על ידי 135DVIR
הוא היה אומר כתב:
135DVIR כתב:מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקיפדיה)


1. מה המקור של הרב ויקיפידיה שליט"א
2. לגבי הנידון אם הוא היה יהודי או לא. ברא"ש מס' מידות פ"ה משנה ג' מוכיח שהוא היה ישראל דאם לא אסור לו ליטול חלק בבניית הבית. גם במאירי מבואר שהוא היה ישראל דמבואר שם שהוא חזר בתשובה.

הערוך והמאירי כפי שנכתב שם לכאו'

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 8:17 am
על ידי בברכה המשולשת
בכור שטן כתב:בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.


מי אמר שהיו עדים והתראה?

Re: יומא ל"ה. אמגושי

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 8:30 am
על ידי 135DVIR
בברכה המשולשת כתב:
בכור שטן כתב:בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.


מי אמר שהיו עדים והתראה?

יתכן שלכן הרגוהו