יומא מ"ז: ספיקא דבין הביניים בקמיצה
פורסם: ד' דצמבר 25, 2013 9:44 pm
א"ר יוחנן בעי רבי יהושע בן עוזאה, בין הביניים של מלא קומצו מהו וכו' כי תיבעי לך דביני וביני מאי, א"ר יוחנן הדר פשטה רבי יהושע בן עוזאה בין הביניים ספק נינהו.
הראשונים נתקשו בדברי הגמ' מאי הוא דקפשיט ריב"ע "בין הביניים ספק נינהו" הלא זה היתה הבעיא שהיה מסופק מה דין יש בה, ומה נתברר לו אח"כ.
התוס' תירצו שהבעיא היתה שאולי יש בה גם דין טבל וממילא אינו בטלה ברוב ופשט שאינו רק ספק אם הוא קומץ או שיריים אבל טיבלא ודאי לא הוי עיי"ש ועי' גם בתו"י שנשאר בקושיא.
והריטב"א בחידושיו תי' שפשיטותו של ריב"ע שלהבין הביניים יש דין בפ"ע של קומץ וגם שיריים כמו בבין השמשות שיש צד שיש לה גם שם יום וגם שם לילה מלבד הספק שהיא או יום או לילה ע"כ.
ושאלתי; מאי נפק"מ בזה אם הבין הביניים היא ספק קומץ ספק שיריים או שהוא מין בפ"ע של גם קומץ וגם שיריים?
והשנית, לגבי בין השמשות הכוונה בפשטות הוא שיש דקות שהם יום ויש דקות של לילה, האם כאן ג"כ כוונתו שיש קרטים שדינם קומץ ויש קרטין של שיריים שרק מעורבין הם זב"ז או שעל כל הקרטין יש גם דין קומץ וגם שיריים? ואם יש צד לומר שביהמ"ש הוא ג"כ ערבוביא של יום ולילה בכל דקה ודקה?
הראשונים נתקשו בדברי הגמ' מאי הוא דקפשיט ריב"ע "בין הביניים ספק נינהו" הלא זה היתה הבעיא שהיה מסופק מה דין יש בה, ומה נתברר לו אח"כ.
התוס' תירצו שהבעיא היתה שאולי יש בה גם דין טבל וממילא אינו בטלה ברוב ופשט שאינו רק ספק אם הוא קומץ או שיריים אבל טיבלא ודאי לא הוי עיי"ש ועי' גם בתו"י שנשאר בקושיא.
והריטב"א בחידושיו תי' שפשיטותו של ריב"ע שלהבין הביניים יש דין בפ"ע של קומץ וגם שיריים כמו בבין השמשות שיש צד שיש לה גם שם יום וגם שם לילה מלבד הספק שהיא או יום או לילה ע"כ.
ושאלתי; מאי נפק"מ בזה אם הבין הביניים היא ספק קומץ ספק שיריים או שהוא מין בפ"ע של גם קומץ וגם שיריים?
והשנית, לגבי בין השמשות הכוונה בפשטות הוא שיש דקות שהם יום ויש דקות של לילה, האם כאן ג"כ כוונתו שיש קרטים שדינם קומץ ויש קרטין של שיריים שרק מעורבין הם זב"ז או שעל כל הקרטין יש גם דין קומץ וגם שיריים? ואם יש צד לומר שביהמ"ש הוא ג"כ ערבוביא של יום ולילה בכל דקה ודקה?