עמוד 1 מתוך 1

יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: ש' פברואר 08, 2014 11:49 pm
על ידי ארי במסתרים
הזב והזבה המצורע והמצורעת ובועל נדה וטמא מת טובלין כדרכן ביוה"כ נדה ויולדת טובלות כדרכן בלילי יוה"כ בעל קרי טובל והולך כל היום כולו ר' יוסי אומר מן המנחה ולמעלה אין יכול לטבול לא קשיא הא דצלי תפלת נעילה הא דלא צלי אי דצלי מאי טעמייהו דרבנן קא סברי רבנן טבילה בזמנה מצוה מכלל דר' יוסי סבר לאו מצוה


צ"ע לדעת ר' יוסי דטבילה בזמנה לאו מצוה אמאי נדה ויולדת טובלות בליל יוה"כ, הרי ליל יוה"כ אסור בתשה"מ ואין לה צורך בטבילה זו

ומקופיא תירצתי ב' תירוצים
א. דרישא לאו דברי הכל היא אלא רק דברי חכמים ובאמת ר' יוסי פליג וס"ל דאינה טובלת
ב. דטובלת כדי שיהיה לה הערב שמש ביוה"כ ותוכל לאכול לערב תרומה.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 1:02 am
על ידי איש רגיל
בשו"ת תשב"ץ חלק ג סימן נח נראה כתירוצך הראשון שרישא היא לחכמים דטבילה בזמנה מצוה.
וז"ל: ובט"ב וביה"כ טובלת לדעת הגאונים ז"ל כדאיתא בפ' יה"כ, אבל ר"ת ז"ל ס"ל דלא קי"ל כרבנן דס"ל טבילה בזמנה מצוה אלא כר' יוסי בר יהודה.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 9:04 am
על ידי אוצר החכמה
ב. דטובלת כדי שיהיה לה הערב שמש ביוה"כ ותוכל לאכול לערב תרומה.


שם מדובר כשנוהג טומאה וטהרה, ואפשר שרוצה לטבול גם כדי לצאת מטומאה חמורה לטומאה קלה ולא לטמא אדם וכלים ביוה"כ עצמו.

התשב"ץ מדבר על בזמה"ז, ולכן תלה דווקא בטבילה בזמנה מצווה.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 9:37 am
על ידי איש רגיל
אוצר החכמה כתב:
ב. דטובלת כדי שיהיה לה הערב שמש ביוה"כ ותוכל לאכול לערב תרומה.


שם מדובר כשנוהג טומאה וטהרה, ואפשר שרוצה לטבול גם כדי לצאת מטומאה חמורה לטומאה קלה ולא לטמא אדם וכלים ביוה"כ עצמו.

התשב"ץ מדבר על בזמה"ז, ולכן תלה דווקא בטבילה בזמנה מצווה.

הוא כותב שאין טובלין ביוה"כ משום דהלכה כרבי יוסי. מוכח שלרבי יוסי אין טובלים ביוה"כ.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 1:38 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי מה כתבת. השואל הציע שני תירוצים.
א. לעניין תרומה. והשני שלוי בטבילה בזמנה מצווה. ע"ז כתבת לו שהתשבץ כתירוצו השני.
הערתי שתי הערות.
א. שלהתירוץ הראשן שמבוסס על זה שמדובר בזמן שנוהג טומאה וטהרה, לא צריך להגיע להערב שמש אלא אפשר לומר שטובלת מטומאה חמורה.
בץ שמה שכתבת שהתשבץ כתירוצו השני הוא נכון אבל אין הכוונה לאפוקי מהתירוץ הראשון, רק התשבץ דיבר על מה לעשות בזמה"ז ולכן מדובר רק על נושא טבילה בזמנה מצווה.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 1:53 pm
על ידי איש רגיל
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה כתבת. השואל הציע שני תירוצים.
א. לעניין תרומה. והשני שלוי בטבילה בזמנה מצווה. ע"ז כתבת לו שהתשבץ כתירוצו השני.
הערתי שתי הערות.
א. שלהתירוץ הראשן שמבוסס על זה שמדובר בזמן שנוהג טומאה וטהרה, לא צריך להגיע להערב שמש אלא אפשר לומר שטובלת מטומאה חמורה.
בץ שמה שכתבת שהתשבץ כתירוצו השני הוא נכון אבל אין הכוונה לאפוקי מהתירוץ הראשון, רק התשבץ דיבר על מה לעשות בזמה"ז ולכן מדובר רק על נושא טבילה בזמנה מצווה.

לא הבנתי את דבריך בתחילה. עמך הסליחה.
בכל אופן בתשב"ץ מבואר שהתירוץ השני נכון, שלרבי יוסי אין טובלת ביוה"כ.
התירוץ הראשון יכול להיות נכון גם הוא.

Re: יומא פח. טבילת נדה בליל יוה"כ

פורסם: א' פברואר 09, 2014 2:07 pm
על ידי מ.ל.
יעויין בתוס' בביצה יח: ד"ה כל, ושו"ע או"ח סי' תריג סעיף יב.