סוכה דף י"ד: אין שעת הסכנה ראיה
פורסם: ג' פברואר 18, 2014 4:19 am
יש לעיין אם הדיחוי של ר"מ על ראיית ר"י מהמעשה של שעת הסכנה היינו כי משום שהיה שעת הסכנה לא העמידו חכמים דבריהם של גזירת תקרה כדמדמע בתוס' ריש מכילתין דף ב' ע"א ד"ה כי עביד עיי"ש. (וכן משמע בפני יהושע עיי"ש)
או שמא הכוונה שבשעת הסכנה היו פטורים לגמרי ממצוות סוכה וממילא אין ראיה משם. ולפי"ז מצינו שיש ענין של ישיבה בכמו-סוכה בשעת הפטור אף שאין מקיימין בזה המצוה וצ"ע למה (וכה"ג מצינו לעיל דף י' ע"ב לענין נוי סוכה שמופלגין ד' טפחים שאמרו האמוראים "אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין מן הסוכה" וממילא אין ראיה משם שהסוכה כשירה)
ועי' בחידושי הרשב"א ובאו"ח סי' תרכ"ט מג"א ס"ק כ"ב ובמחצה"ש שם
או שמא הכוונה שבשעת הסכנה היו פטורים לגמרי ממצוות סוכה וממילא אין ראיה משם. ולפי"ז מצינו שיש ענין של ישיבה בכמו-סוכה בשעת הפטור אף שאין מקיימין בזה המצוה וצ"ע למה (וכה"ג מצינו לעיל דף י' ע"ב לענין נוי סוכה שמופלגין ד' טפחים שאמרו האמוראים "אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין מן הסוכה" וממילא אין ראיה משם שהסוכה כשירה)
ועי' בחידושי הרשב"א ובאו"ח סי' תרכ"ט מג"א ס"ק כ"ב ובמחצה"ש שם