עמוד 1 מתוך 1

סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 5:55 pm
על ידי מיללער
מתני': העושה סוכתו בראש העגלה או בראש הספינה כשרה ועולין לה ביום טוב בראש האילן או על גבי גמל כשרה ואין עולין לה בי"ט. ופירש"י בראש האילן. תיקן מושבו בראשו ועשה שם מחיצות וסכך: כשרה. לחולו של מועד ואף ביום טוב אם עבר ועלה לה יצא ידי חובתו: ואין עולין לה ביום טוב. דגזור בה רבנן דאין עולין באילן ואין משתמשין בו שמא יתלוש:

על מה שכתב רש"י שגם ביו"ט אם עלה ונכנס להסוכה שע"ג האילן אף שעבר על איסור חז"ל של אין עולין באילן יצא יד"ח ציין המצפ"א לדברי הגמ' במס' פסחים דף ל"ה ע"ב שאין יוצאין במצה של טבל אף שטבול רק מדרבנן כגון שגדל בעצוץ שאינו נקוב ופירש"י שם בטעם הדבר דהוי ליה מצוה הבאה בעבירה, ולכאורה צ"ע לפי"ז למה פה בסוכה יצא אף שעבר איסור דרבנן.
ועיי"ש בפסחים בהגהות גליון מהרש"א שציין לדברי הגמ' להלן במס' סוכה בדף ל"ג ע"ב שאין ממעטין ענבי ההדס ביו"ט והוא איסורא מדרבנן, ומשמע שאם עבר ומיעוט יוצא בה יד"ח, וגם שם לא אמרינן דהוה מצוה הבאה בעבירה.

והגרעק"א בגליון הש"ס שם בפסחים ציין לדברי התוס' בסוף פסחים דף קי"ד ע"ב ד"ה אכלן דמאי שכתבו ז"ל שזה שהחכמים גזרו אף בטבל מדרבנן שלא יצא ידי חובת מצה הוא רק משום שטבל דאורייתא יש לימוד מפורש שאין יוצאים בה יד"ח מלא עיי"ש ולפי דבריהם נשמע שמצוה דאורייתא הבאה בעבירה דרבנן לית בה ליתא דמהב"ע רק לעינן מצה הוא גזירה עצמאי שלא יבא לאכול מצה הטבול מדאורייתא.

אבל מדברי רש"י שם קשה שנראה שזה הדין הכללי של מצוה הבאה בעבירה.

(ובאמת היינו יכולין לתרץ שעפ"י דברי המנ"ח הידועים שבסוכה לא שייך הפסול של מהב"ע אבל עדיין קשה קושית קליון מהרש"א מהא דאין ממעטין ביו"ט הגם ששם אפשר לידחק שאם מיעוט לא יצא יד"ח ודו"ק)

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 7:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי יש חילוק בין גוף המצווה (כמו מצה) לבין גדריה (כגון סוכה שזה רק מניעה צדדית לעלות אך גם הדרבנן אינו מבטל את הגדרת המחיצות, אלא שאז יש בעיה איך נסביר את ההדס)

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 7:26 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:אולי יש חילוק בין גוף המצווה (כמו מצה) לבין גדריה (כגון סוכה שזה רק מניעה צדדית לעלות אך גם הדרבנן אינו מבטל את הגדרת המחיצות, אלא שאז יש בעיה איך נסביר את ההדס)

אם נהיה בזה איסור דאורייתא לעלות לסוכה היית ג"כ מחלק כהאי גוונא? לכאורה מדין מצוה הבאה בעבירה על כל הדיונים שבה, אם אינו יכול לקיים המצוה רק ע"י עשיית העבירה מיקרי מהב"ע כמו מי שגזל לולב לצאת בה יד"ח.

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 8:39 pm
על ידי מ.ל.
יעו' מנ"ח (רצט, כ. ד"ה והנה לדעת הר"מ). ובשדי חמד ח"ד עמ' 162 ד"ה וגם, ושם אות ז'.

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 8:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:אולי יש חילוק בין גוף המצווה (כמו מצה) לבין גדריה (כגון סוכה שזה רק מניעה צדדית לעלות אך גם הדרבנן אינו מבטל את הגדרת המחיצות, אלא שאז יש בעיה איך נסביר את ההדס)

אם נהיה בזה איסור דאורייתא לעלות לסוכה היית ג"כ מחלק כהאי גוונא? לכאורה מדין מצוה הבאה בעבירה על כל הדיונים שבה, אם אינו יכול לקיים המצוה רק ע"י עשיית העבירה מיקרי מהב"ע כמו מי שגזל לולב לצאת בה יד"ח.


את החילוק אמרתי על גבי העובדה שזה דין דרבנן (שהוא כידוע בהגדרה דין בגברא ולא בחפצא לפי רבים מרבותינו האחרונים)

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 10:24 pm
על ידי מיללער
מ.ל. כתב:יעו' מנ"ח (רצט, כ. ד"ה והנה לדעת הר"מ). ובשדי חמד ח"ד עמ' 162 ד"ה וגם, ושם אות ז'.

תודה רבה!
הלינק להשדי חמד:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=162
-

הרב ברכה, עיי"ש בדברי השדי חמד להלן שהביא בשם התורת חסד מלובלין בדומה לתירוצו של מר ותמצא נחת

Re: סוכה כ"ב: סוכה ע"ג האילן כשרה ואין עולין לה ביו"ט

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 12:34 am
על ידי איש רגיל