עמוד 1 מתוך 1

סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: א' מרץ 02, 2014 10:10 pm
על ידי מיללער
רש"י בפי' המשנה כתב שלוחי מצוה הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבוים.

והנה בלימוד התורה ברור שאין בה פטור של עוסק במצוה פטור מן המצוה (עי' ברכות מפסיקין לק"ש ומו"ק דף ט:)
וצ"ע איפה יהיה הליכה ללימוד התורה גדולה מלימוד התורה עצמה שאינה פוטרת ממצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים?

בזכרוני שהאחרונים דנו בזה הקושיא אבל כעת לא מצאתי פה על הדף מי שהעיר בזה, אשמח לקבל מראי מקומות בהנידון.

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: ב' מרץ 03, 2014 5:04 pm
על ידי מיללער
בעזרת ידידי הי"ו הגעתי לדברי האור שמח בהל' תלמוד תורה פ"ב שעמד בזה, ותירץ עפ"י דברי הר"י מקורביל הובא בתוס' מס' כתובות דף י"ז גדולה שימושה יותר מלימודה, שענין שימוש ת"ח ולימוד מרב גדולה מתלמוד תורה ועל אף שתלמוד תורה אינו דוחה שאר מצוות אבל שימוש ת"ח דוחה.

ולפי"ד האור שמח צריכים לומר שכוונת רש"י "כגון ללמוד תורה" הוא דוקא כשהולך ללמוד מפי רב וק"ל.

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: ב' מרץ 03, 2014 9:15 pm
על ידי שמחה
בספר הגהות במסכת סוכה מר' אלישיב זצ"ל הקשה לפי זה האור שמח דהנה לעיל בדף כ' ע"ב במשנה הוכיח ר"י שתחת המטה כשרה ממה שהיו נוהגין לישן תחת המטה בפני הזקנים ולא אמרו לנו דבר, והרי התם היו עוסקים בשימיוש ת"ח דהרי באו ללמוד שם וא"כ מה ראי' הביא ר"י, והרי היו פטורים ממילא?

ותירץ ר' אלישיב זצ"ל דצ"ל בפשיטות דר"י הי' יודע דלא משום זה לא מיחו הזקנים, דגם היו רואים אותם ישינים תחת המטה אפילו שלא בשעת הלימוד ואעפ"כ לא מיחו.

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: ג' מרץ 04, 2014 11:49 pm
על ידי מיללער
אינה ה' לידי דברי מרן החת"ס זצ"ל בדרשותיו (ער"ח אדר תקס"ב) עה"פ אשתחוה אל היכל קדשיך, בה מבאר החתם סופר שלימוד התורה ברבים עדיף מקבורת מת מצוה ואינו נדחית מפניה, ולפי"ז יש לתרץ דברי רש"י ז"ל הכא שמיירי במי שהולך ללמד תורה לרבים וממילא פטור ממצות סוכה.

דברי החתם סופר:
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=288

ולפי"ז מדויק הגירסא שהובאה בשינוי נוסחאות בדברי רש"י "ללמד תורה" במקום "ללמוד תורה" והיינו שהולך ללמד לאחרים ולימוד התורה לרבים דוחה את מצות סוכה.

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: ד' מרץ 05, 2014 9:08 am
על ידי איש רגיל
מיללער כתב:אינה ה' לידי דברי מרן החת"ס זצ"ל בדרשותיו (ער"ח אדר תקס"ב) עה"פ אשתחוה אל היכל קדשיך, בה מבאר החתם סופר שלימוד התורה ברבים עדיף מקבורת מת מצוה ואינו נדחית מפניה, ולפי"ז יש לתרץ דברי רש"י ז"ל הכא שמיירי במי שהולך ללמד תורה לרבים וממילא פטור ממצות סוכה.

דברי החתם סופר:
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=288

ולפי"ז מדויק הגירסא שהובאה בשינוי נוסחאות בדברי רש"י "ללמד תורה" במקום "ללמוד תורה" והיינו שהולך ללמד לאחרים ולימוד התורה לרבים דוחה את מצות סוכה.

נפלא מאד. דפח"ח.

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

פורסם: א' מרץ 09, 2014 3:04 pm
על ידי בראנסוויל
מורינו הרב ר' מיללער נ"י, בענין ת"ת דרבים עיין מגילה דף ג: ובדרישה סי' תרפ"ז ובמג"א ס"ק ג' שם.

ואפשר כי החת"ס סבר אחרת מהפוסקים, כי דרשתו הנ"ל סובבת ע"מ שעשה כן למעשה וחדל מלתעסק בפועל בח"ק עיין ש"ת חת"ס יו"ד שכ"ז. ולענד"נ כי תורתו של החת"ס הי' לה דין של ת"ת של כל ישראל.