מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מאי 01, 2014 11:14 am

במשנה - מביאים עצים (ביו״ט) מן השדה מן המכונס ומן הקפה אפילו מן המפוזר
בגמרא - אר״י אמר שמואל אין מביאים אלא מן המכונסים שבקרפף, ומתניתין יחידאה היא, שכן נשנתה בתוספתא משם ר״ש בן אלעזר

וכל הרואה תמה, הלא לא הביאה הגמרא שום דעה חולקת על רשב״א, ומה בכך שהמשנה כשיטתו כל עוד אין חולק, הלזה ייקרא יחידאה? ובר״ח הפנה לתוספתא שאמנם יש בה דעה חולקת של ר׳ נתן, אבל המעיין שם יראה כי ר׳ נתן מתיר עוד יותר מרשב״א, ולדעתו אפילו מפוזרים שבקרפף מותרים, והדק״ל כיצד חולק רב יהודה אמר שמואל על משנה מפורשת ללא שום סיוע מדעת תנאים אחרת (וגם הר״ח צע״ג)

זו שאלה פשוטה שוודאי מדברים בה, אך אינני במקום ספרים לע״ע וגם האוצר אינו עובד כראוי במכשיר שבידי, ותודה מראש למסייעים

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי תורה תמימה » ה' מאי 01, 2014 11:21 am

ברזילי כתב:במשנה - מביאים עצים (ביו״ט) מן השדה מן המכונס ומן הקפה אפילו מן המפוזר
בגמרא - אר״י אמר שמואל אין מביאים אלא מן המכונסים שבקרפף, ומתניתין יחידאה היא, שכן נשנתה בתוספתא משם ר״ש בן אלעזר

וכל הרואה תמה, הלא לא הביאה הגמרא שום דעה חולקת על רשב״א, ומה בכך שהמשנה כשיטתו כל עוד אין חולק, הלזה ייקרא יחידאה? ובר״ח הפנה לתוספתא שאמנם יש בה דעה חולקת של ר׳ נתן, אבל המעיין שם יראה כי ר׳ נתן מתיר עוד יותר מרשב״א, ולדעתו אפילו מפוזרים שבקרפף מותרים, והדק״ל כיצד חולק רב יהודה אמר שמואל על משנה מפורשת ללא שום סיוע מדעת תנאים אחרת (וגם הר״ח צע״ג)

זו שאלה פשוטה שוודאי מדברים בה, אך אינני במקום ספרים לע״ע וגם האוצר אינו עובד כראוי במכשיר שבידי, ותודה מראש למסייעים

רש"י מסכת ביצה דף לא עמוד א

יחידאה היא - רבי שמעון בן אלעזר קאמר לה, דאמר: בית הלל הכי שרו, ופליגי רבנן עליה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מאי 01, 2014 11:30 am

הלא זו שאלתי - מיהם אותם רבנן החולקים לחומרא והיכן נשנו דבריהם (ומדוע לא הובאו דבריהם בגמרא שלנו, שלכאורה העיקר חסר מן הספר)


ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מאי 01, 2014 11:47 am

כפי שכתבתי בהודעה הראשונה, ר׳ נתן מקל יותר, ואף אם נאמר שהיתה גירסה אחרת בתוספתא תמוה למה לא הביאה הגמרא דברי החולק וכנ״ל

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי תורה תמימה » ה' מאי 01, 2014 12:42 pm

עוד מענין זה ולא מתרץ עדיין את כל הנשאל כאן ראה כאן בהערה 61
ועוד האריך בזה באמרי נועם לרבנו ישעיה דיין

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6414
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי מיללער » ה' מאי 01, 2014 2:26 pm

בפשטות י"ל שקבלה היתה לו בידי שמואל שחכמים חולקין על דברי רשב"א ובאמת הכלל הוא שאם שנה רבי משנה בסתמא היה זה מפני שקבע הלכה כמותו אבל אם גרסינן כדברי הברייתא שהם דברי רשב"א מסתבר שהוא דעת יחידאה ויש חולקים עליו ושמואל פסק כהחולקים.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי תורה תמימה » ה' מאי 01, 2014 3:02 pm

מיללער כתב:בפשטות י"ל שקבלה היתה לו בידי שמואל שחכמים חולקין על דברי רשב"א ובאמת הכלל הוא שאם שנה רבי משנה בסתמא היה זה מפני שקבע הלכה כמותו אבל אם גרסינן כדברי הברייתא שהם דברי רשב"א מסתבר שהוא דעת יחידאה ויש חולקים עליו ושמואל פסק כהחולקים.

ומי אשר יבא אחר המלך ואינו צריך לדכוותי שיענה אחריו מקודש מקודש, וכבר האריכו למעניתם בעלי הכללים כאשר ראיתי בעקבות שאלה זו ודנו אודות הכלל שהלכה כסתם משנה שנדחה לפעמים בטענת יחידאה היא

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מאי 01, 2014 5:41 pm

תורה תמימה כתב:עוד מענין זה ולא מתרץ עדיין את כל הנשאל כאן ראה כאן בהערה 61
ועוד האריך בזה באמרי נועם לרבנו ישעיה דיין
תודה רבה, ועדיין צ״ע

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 01, 2014 5:51 pm

ואולי קשור לדברי התוס' לגבי פורס מפה ומקדש


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים