עמוד 1 מתוך 1

ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 11:14 am
על ידי ברזילי
במשנה - מביאים עצים (ביו״ט) מן השדה מן המכונס ומן הקפה אפילו מן המפוזר
בגמרא - אר״י אמר שמואל אין מביאים אלא מן המכונסים שבקרפף, ומתניתין יחידאה היא, שכן נשנתה בתוספתא משם ר״ש בן אלעזר

וכל הרואה תמה, הלא לא הביאה הגמרא שום דעה חולקת על רשב״א, ומה בכך שהמשנה כשיטתו כל עוד אין חולק, הלזה ייקרא יחידאה? ובר״ח הפנה לתוספתא שאמנם יש בה דעה חולקת של ר׳ נתן, אבל המעיין שם יראה כי ר׳ נתן מתיר עוד יותר מרשב״א, ולדעתו אפילו מפוזרים שבקרפף מותרים, והדק״ל כיצד חולק רב יהודה אמר שמואל על משנה מפורשת ללא שום סיוע מדעת תנאים אחרת (וגם הר״ח צע״ג)

זו שאלה פשוטה שוודאי מדברים בה, אך אינני במקום ספרים לע״ע וגם האוצר אינו עובד כראוי במכשיר שבידי, ותודה מראש למסייעים

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 11:21 am
על ידי תורה תמימה
ברזילי כתב:במשנה - מביאים עצים (ביו״ט) מן השדה מן המכונס ומן הקפה אפילו מן המפוזר
בגמרא - אר״י אמר שמואל אין מביאים אלא מן המכונסים שבקרפף, ומתניתין יחידאה היא, שכן נשנתה בתוספתא משם ר״ש בן אלעזר

וכל הרואה תמה, הלא לא הביאה הגמרא שום דעה חולקת על רשב״א, ומה בכך שהמשנה כשיטתו כל עוד אין חולק, הלזה ייקרא יחידאה? ובר״ח הפנה לתוספתא שאמנם יש בה דעה חולקת של ר׳ נתן, אבל המעיין שם יראה כי ר׳ נתן מתיר עוד יותר מרשב״א, ולדעתו אפילו מפוזרים שבקרפף מותרים, והדק״ל כיצד חולק רב יהודה אמר שמואל על משנה מפורשת ללא שום סיוע מדעת תנאים אחרת (וגם הר״ח צע״ג)

זו שאלה פשוטה שוודאי מדברים בה, אך אינני במקום ספרים לע״ע וגם האוצר אינו עובד כראוי במכשיר שבידי, ותודה מראש למסייעים

רש"י מסכת ביצה דף לא עמוד א

יחידאה היא - רבי שמעון בן אלעזר קאמר לה, דאמר: בית הלל הכי שרו, ופליגי רבנן עליה.

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 11:30 am
על ידי ברזילי
הלא זו שאלתי - מיהם אותם רבנן החולקים לחומרא והיכן נשנו דבריהם (ומדוע לא הובאו דבריהם בגמרא שלנו, שלכאורה העיקר חסר מן הספר)

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 11:45 am
על ידי פורטל הדף היומי

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 11:47 am
על ידי ברזילי
כפי שכתבתי בהודעה הראשונה, ר׳ נתן מקל יותר, ואף אם נאמר שהיתה גירסה אחרת בתוספתא תמוה למה לא הביאה הגמרא דברי החולק וכנ״ל

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 12:42 pm
על ידי תורה תמימה
עוד מענין זה ולא מתרץ עדיין את כל הנשאל כאן ראה כאן בהערה 61
ועוד האריך בזה באמרי נועם לרבנו ישעיה דיין

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 2:26 pm
על ידי מיללער
בפשטות י"ל שקבלה היתה לו בידי שמואל שחכמים חולקין על דברי רשב"א ובאמת הכלל הוא שאם שנה רבי משנה בסתמא היה זה מפני שקבע הלכה כמותו אבל אם גרסינן כדברי הברייתא שהם דברי רשב"א מסתבר שהוא דעת יחידאה ויש חולקים עליו ושמואל פסק כהחולקים.

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 3:02 pm
על ידי תורה תמימה
מיללער כתב:בפשטות י"ל שקבלה היתה לו בידי שמואל שחכמים חולקין על דברי רשב"א ובאמת הכלל הוא שאם שנה רבי משנה בסתמא היה זה מפני שקבע הלכה כמותו אבל אם גרסינן כדברי הברייתא שהם דברי רשב"א מסתבר שהוא דעת יחידאה ויש חולקים עליו ושמואל פסק כהחולקים.

ומי אשר יבא אחר המלך ואינו צריך לדכוותי שיענה אחריו מקודש מקודש, וכבר האריכו למעניתם בעלי הכללים כאשר ראיתי בעקבות שאלה זו ודנו אודות הכלל שהלכה כסתם משנה שנדחה לפעמים בטענת יחידאה היא

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 5:41 pm
על ידי ברזילי
תורה תמימה כתב:עוד מענין זה ולא מתרץ עדיין את כל הנשאל כאן ראה כאן בהערה 61
ועוד האריך בזה באמרי נועם לרבנו ישעיה דיין
תודה רבה, ועדיין צ״ע

Re: ביצה דף לא - מתניתין יחידאה היא

פורסם: ה' מאי 01, 2014 5:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
ואולי קשור לדברי התוס' לגבי פורס מפה ומקדש