עמוד 1 מתוך 1

תענית ב. - הגהת הב"ח

פורסם: ה' יוני 19, 2014 9:46 pm
על ידי יתר10
בהגהות הב"ח אות ב מוסיף על מה שהובא בגמ' הפסוק הלא ידעת אם לא שמעת וכו' אין חקר לתבונתו (ישעיה מ, כח) את המילים 'נותן ליעף כח' שזה למעשה תחילת פסוק כט. ולא הבנתי הגהה זו מה טיבה, מה היה מקרא חסר בלא זה ומה בא להשמיענו?
התוס' מקשים שבפסוק מכין הרים וכו' מבו' גם כח וגם גבורה וא"כ באותה מידה היתה הגמ' יכולה לכנות את הגשמים 'כח' ועיי"ש מה שתירצו, מ"מ אין לזה קשר להגהת הב"ח
עיינתי גם בכת"י ולא מצאתי גירסא כזו.

Re: תענית ב. - הגהת הב"ח

פורסם: ה' יוני 19, 2014 10:46 pm
על ידי מרן המשגיח
נראה שהב"ח בא לפרש דילפינן כח כח נותן ליעף כח ממכין הרים בכח ואח"כ ילפינן חקר חקר לגשמים ולא כפרש"י שפירש מה ברייתו של עולם כתיב ביה גבורה אף גשמים כמאן דכתיב ביה גבורה ויש להקשות על זה שמצאנו הרבה מקראות בברייתו של עולם ולמה נקט דוקא הקרא דגבורה.

Re: תענית ב. - הגהת הב"ח

פורסם: ה' יוני 19, 2014 11:10 pm
על ידי יתר10
קושית מרן היא כעין קושית התוס' שציינתי לעיל אמאי לא נקיט כח ובתי' הב' דתוס' מיושב גם קושיא זו.