עמוד 1 מתוך 1

מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: ש' אוגוסט 16, 2014 11:44 pm
על ידי הוא היה אומר
למה מעשה אומן יותר חמור ממעשה הדיוט בחול המועד? האם משום הטירחא הכרוכה בדבר, או משום שבמעשה אומן נחשב יותר למלאכה ויש בזה יותר בזיון יום טוב?

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:15 am
על ידי בברכה המשולשת
למה לא לומר בפשטות שבמעשה אומן יש גדר של מלאכה ומצד זה גופא זה אסור (כמו שבשבת יש חילוק בחלק מהמלאכות בין מעשה אומן למעשה הדיוט)

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:32 am
על ידי הוא היה אומר
בשבת אם הוי מעשה הדיוט מותר???. האם אדם פשוט שתפר ב' תפירות לא יהא חייב??

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:42 am
על ידי בברכה המשולשת
ברור שלא, אבל במלאכת קושר לפי הרמב"ם יש לזה נפק"מ גדולה

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:37 am
על ידי הוא היה אומר
בשבת מצינו במקום אחר גדר כזה? חוץ מקושר ?
[שהרי בקושר יש מקום לומר שענין מעשה אומן, הוא משום שקשר שאינו של קיימא או/ ו/ אינו מעשה אומן, אינו מעשה מלאכה כלל (כמו שכתבת) אבל בכל שאר מלאכות כמו חפירה ובונה ותפירה- גם יש מקום לומר כך?.]
האם יש לכך מקורות בראשונים?

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:50 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שיש דיון על כך לגבי מכה בפטיש

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:07 am
על ידי יורד ומתעה
הוא היה אומר כתב:למה מעשה אומן יותר חמור ממעשה הדיוט בחול המועד? האם משום הטירחא הכרוכה בדבר, או משום שבמעשה אומן נחשב יותר למלאכה ויש בזה יותר בזיון יום טוב?


וודאי שלא ההסבר הראשון הוא הנכון, כאשר מבואר להדיא שפעמים אסור מעשה אומן אף שהטירחא בדבר שווה למעשה הדיוט.
כמו כן יש הפרש בסיסי בין שבת לחול המועד וכמו שאמרו "מועד משום טירחא" וכמו שהסתפקו הראשונים לגבי מלאכה שאין בה טורח.

Re: מעשה אומן - מעשה הדיוט

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 4:56 pm
על ידי מיללער
מדברי התוס' דף י. ד"ה ההדיוט משמע שהנפק"מ בין מעשה הדיוט למעשה אומן הוא שעושה את המלאכה בשינוי וכלאחר יד ולהכי שרי דוקא מעשה הדיוט, ואפי' בשינוי למעשה הדיוט לא הותרה אלא לצורך המועד.

ועיי"ש דיון בדברי התוס' אם בדבר האבד ג"כ צריך לשנות ממעשה אומן למעשה הדיוט.