יבמות דף קה: אבדן - אבא יודן בבבלי וירושלמי
פורסם: א' ינואר 18, 2015 6:43 pm
בגמ' מסופר אודות אבדן תלמידו של רבינו הק' שבדבריו להגנת כבוד רבו נמצא שהיה פגיעה בכבודו של רבי ישמעאל בר' יוסי ונענש ע"ז.
וכתבו התוס' בד"ה אבדן. אבא יודן בירושלמי ואבדן לישנא קלילא. ובערוך ערך אבדן כתב פי' אבא ודן שמו ולישנא קלילא קרי ליה אבדן.
והנה ביפ"ע לא הערה מקור התוס' בתלמוד הירושלמי, ומצאתי בוויקפידי' שדברי התוס' ששמו היה אבא יודן הם ממדרש רבה וידוע שתוס' קראו לדברי המדרש בשם הירושלמי.
1. האם תוס' והערוך חולקין בשמו האמיתי אם היה אבא יודן או אבא דן?
2. האם אכן לא נמצא בירושלמי השם אבא יודן
3. בדר"כ ידוע שהירושלמי נכתב בלישנא קלילא (עי' ב"ק האי תנא ירושלמי ותנא לישנא קלילא חב במקום חייב, והוא דבר שנראה וניכר בהבטה כל דהו) ולמה דוקא בשמו של אבא יודן/אבא דן יוכתב שמו בבבלי בלישנא קלילא
4. האם זה דבר ידוע שהתוס' קראו למדרש רבה בשם ירושלמי?
וכתבו התוס' בד"ה אבדן. אבא יודן בירושלמי ואבדן לישנא קלילא. ובערוך ערך אבדן כתב פי' אבא ודן שמו ולישנא קלילא קרי ליה אבדן.
והנה ביפ"ע לא הערה מקור התוס' בתלמוד הירושלמי, ומצאתי בוויקפידי' שדברי התוס' ששמו היה אבא יודן הם ממדרש רבה וידוע שתוס' קראו לדברי המדרש בשם הירושלמי.
1. האם תוס' והערוך חולקין בשמו האמיתי אם היה אבא יודן או אבא דן?
2. האם אכן לא נמצא בירושלמי השם אבא יודן
3. בדר"כ ידוע שהירושלמי נכתב בלישנא קלילא (עי' ב"ק האי תנא ירושלמי ותנא לישנא קלילא חב במקום חייב, והוא דבר שנראה וניכר בהבטה כל דהו) ולמה דוקא בשמו של אבא יודן/אבא דן יוכתב שמו בבבלי בלישנא קלילא
4. האם זה דבר ידוע שהתוס' קראו למדרש רבה בשם ירושלמי?