מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדרים מט ע"ב. מעשה לסתור?!

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

נדרים מט ע"ב. מעשה לסתור?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' יולי 12, 2015 7:40 pm

נדרים דף מט ע"ב
רבי יהודה ורבי שמעון אייתו לקמייהו בלוספיין רבי יהודה אכל רבי שמעון לא אכל. אמר ליה רבי יהודה מאי טעמא לא אכיל מר אמר ליה רבי שמעון אלו אין יוצאין מבני מעים כל עיקר אמר ליה רבי יהודה כל שכן שנסמוך עליהן למחר. ובאר הר"ן: שמתוך שאין מתעכלין מתעכבין במעים וכל זמן שעומדין שם זנין את הגוף.

ובהמשך דברי הגמרא: אמרה ההיא מטרוניתא לרבי יהודה מורה ורוי אמר לה הימנותא בידא דההיא איתתא אי טעימנא אלא קידושא ואבדלתא וארבעה כסי דפסחא וחוגרני צידעי מן הפסח עד העצרת אלא חכמת אדם תאיר פניו אמר ליה ההוא צדוקי לרבי יהודה פניך דומין אי כמלוי רבית אי כמגדלי חזירין אמר ליה ביהודאי תרוייהו אסירן אלא עשרים וארבעה בית הכסא אית לי מן ביתא עד בי מדרשא וכל שעה ושעה אני נכנס לכל אחד ואחד.

לכאורה טעון ביאור שלא יהיו סותרים זה לזה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נדרים מט ע"ב. מעשה לסתור?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' יולי 12, 2015 11:44 pm

כעת שמתי לבי לכך שבשיטה מקובצת רמז לכאורה לתמיהתי דלעיל והשיב:

כל שכן שנסמוך עליהם למחר שכל זמן שהאוכל אינה נטחן בתוך מעי הקבה הלב נסעד ברחבה ומלבלב. ודברי בדיחות היה שלפי חכמת הרפואות ומנהג העולם כי כל מאכל השוהה בבני מעים יותר מעת לעת אינו יפה לגוף. הרא"ם ז"ל.

אולם לכאורה דבריו תמוהים, הא ניחא אם היה רבי יהודה אומר את שאמר, הוה אפשי לומר דדברי בדיחות הוו, אולם מאחר שהעידה הגמרא שרבי יהודה אכל, ולא רק אמר, אם כן, כיצד ניתן לפרש דבריו כדברי בדיחות. וכי אכל דבר שאינו יפה לגוף (כהמשך דברי השטמ"ק) בבדיחות?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נדרים מט ע"ב. מעשה לסתור?!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 13, 2015 9:28 am

אולי אפשר לומר שהואיל ורבי יהודה עני היה (ועל זה מביאה הגמ' בסמוך את המעשה בבגד) ויתר על הנהגתו הרגילה כדי לאכול מה שישביעו גם למחר


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים