מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פספוס וספסוף משתייכים להדדי?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

פספוס וספסוף משתייכים להדדי?

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוקטובר 07, 2015 5:49 pm

במתני' דף לט. נזיר שגילח בין בזוג בין בתער או שסיפסף כל שהוא חייב. ופי' המפרש "שתלש קצת בראש השיער" ולהלן במתני' דף מב. נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק. ושם פי' המפרש "שמפריד שערותיו זו מזו".

שתי המלים הדומות זל"ז ספסף ופספוס הנאמרים פה על ענין השרת השיער לא נמצאו הרבה על ענינים אחרים אבל לכאורה אינם משתייכים שבעוד ש"ספסוף" הכוונה לתלישת השיער בכוונה, "פספוס" הוא ענין של הפרדה ופריכה מבלי כוונה לתלשן מעיקרן.

ואולי "ספסוף" הוא אותה המלה של "שפשוף" היינו שמשפשף בשערו על מנת לתלשן, ו"פספוס" הוא מלשון "פשפוש" שמפשפש בשעריו?

והנה בערוך יש ד' ערכים על מלת "פספס", בערך הראשון מביא הערוך את הגמ' שבת קלא. מפספסין את הכיפין ופי' שהיינו "מפרכין" וכן ידות הכלים ש"בססן" לגורן (היינו שב' ופ' מתחלפין אבל לא ידענא איפה נעלמה הב/פ השני שם) ואחריו מביא מתני' נזיר חופף ומפספס ומוסיף "עי' בערך פספס" אבל לא ידעתי על מה מתכוין

תמונה

ולעיל בערך "ספסף" מביא הערוך את מתני' או שסיפסף כלשהוא ומפרש: תלש מקצת השיער ומסיים את הערך בזה"ל: נזיר חופף ומפספס. חופף מתחכך, מפספס מפריד את השיער

תמונה

ומשמע לכאורה שבערך פספס התכוין לציין לערך ספסף והמעתיקים טעו, אבל עכ"ז איני מבין למה מביא מילת "פספס" בערך "ספסף" אם אין כוונה משותפת ביניהם, ונראה שאכן ס"ל לבעל הערוך שמשתייכים להדדי אבל לא ביאר לנו איפה, וצריך עיון

חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים