מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
רציני
הודעות: 921
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי רציני » ו' אוקטובר 30, 2015 12:24 am

ממה שכתוב בגמרא דילמא תמיד סוברים כך ר' ישמעאל ור' עקיבא מוכח שכשזה תמיד סוברים אותו דבר הגמרא צריכה לכתוב?
[עי' באחד מספריו של הרב יעקב אביגדור מכתב לר' ראובן מרגליות שכתב לו נגד ספרו שעושה לשיטתו].

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 30, 2015 8:12 am

שם זה כי יוצא שלפי רבי ישמעאל אין בכלל מ"ע בתורה כמו שכתב רש"י בהדיא

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוקטובר 30, 2015 8:16 am

על איזה סוגיא מדובר ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 30, 2015 8:25 am

המקנא לאשתו רשות או חובה ועוד 2 עניינים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוקטובר 30, 2015 9:45 am

לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6416
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי מיללער » ו' אוקטובר 30, 2015 2:03 pm

מעניין שדוקא פה בכל ג' המחלוקת בין ר"ע ור"י אי רשות או חובה, נראה שזה נובע מ'לשיטתו' של רבי ישמעאל שכל מצוה שנאמרה ונשנית לא נשנית אחא בשביל דבר שנתחדש בה ודו"ק
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ו' אוקטובר 30, 2015 3:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 30, 2015 3:34 pm

נכון, וכבר העירו על כך בייחוד ביחס לדברי הירוש' בעניין מח' ר"ע ורי"ש על דיברה תורה כלשון בנ"א (ייתכן שכבר הגרד"צ הופמן?)

רציני
הודעות: 921
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 02, 2015 12:24 am

בברכה המשולשת כתב:שם זה כי יוצא שלפי רבי ישמעאל אין בכלל מ"ע בתורה כמו שכתב רש"י בהדיא

תודה על התגובה הנפלאה.
ובכל זאת אפשר להעיר לפי שיטת המאירי ששאלת הגמרא רק על ציוויים נוספים שלא נאמרו בלשון ציווי גמור ויש מקום לפרשם בלשון היתר. [הובא בארצקרול ג, א הערה 25].

רציני
הודעות: 921
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 02, 2015 12:28 am

מיללער כתב:מעניין שדוקא פה בכל ג' המחלוקת בין ר"ע ור"י אי רשות או חובה, נראה שזה נובע מ'לשיטתו' של רבי ישמעאל שכל מצוה שנאמרה ונשנית לא נשנית אחא בשביל דבר שנתחדש בה ודו"ק

אפשר לחלק בין מקרה זה למקרים אחרים שכאן זה כלל איך לדרוש את התורה [ולדוגמא כלל ופרט, האם נאמר שאין בזה לשיטתו?].
[ואולי זה כוונת הרה"כ שכתב "מענין שדוקא פה", וכוונתו שיש משמעות הפוכה אולם לא ראיה ממש].

רציני
הודעות: 921
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 02, 2015 12:32 am

אוצר החכמה כתב:לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

ואולי כך אפשר להסביר את שאלת הגמרא שלכאורה יצא יותר מצוות בתורה [ולדחות הראיה שלא אומרים לשיטתו, דרק כאן לא אומרים כי יהא יותר מצוות].

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 02, 2015 8:25 am

יעויין בדברי הרמב"ן בתחילת ההשגות לספהמ"צ לרמב"ם

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

הודעהעל ידי סעדיה » ג' נובמבר 03, 2015 9:32 am

אוצר החכמה כתב:לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

עי' כתב סופר גיטין ל"ח:
בעניי לא זכיתי להבין איך זה שכל כנף בבגד של ד' כנפות הוא מצוה בפנ"ע - אמור להשפיע על מנין המצוות, מאי שנא מכמה בגדים שכ"א הוא מצוה בפנ"ע.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים