עמוד 1 מתוך 1

מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 12:24 am
על ידי רציני
ממה שכתוב בגמרא דילמא תמיד סוברים כך ר' ישמעאל ור' עקיבא מוכח שכשזה תמיד סוברים אותו דבר הגמרא צריכה לכתוב?
[עי' באחד מספריו של הרב יעקב אביגדור מכתב לר' ראובן מרגליות שכתב לו נגד ספרו שעושה לשיטתו].

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 8:12 am
על ידי בברכה המשולשת
שם זה כי יוצא שלפי רבי ישמעאל אין בכלל מ"ע בתורה כמו שכתב רש"י בהדיא

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 8:16 am
על ידי גימפעל
על איזה סוגיא מדובר ?

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 8:25 am
על ידי בברכה המשולשת
המקנא לאשתו רשות או חובה ועוד 2 עניינים

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 9:45 am
על ידי אוצר החכמה
לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 2:03 pm
על ידי מיללער
מעניין שדוקא פה בכל ג' המחלוקת בין ר"ע ור"י אי רשות או חובה, נראה שזה נובע מ'לשיטתו' של רבי ישמעאל שכל מצוה שנאמרה ונשנית לא נשנית אחא בשביל דבר שנתחדש בה ודו"ק

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2015 3:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
נכון, וכבר העירו על כך בייחוד ביחס לדברי הירוש' בעניין מח' ר"ע ורי"ש על דיברה תורה כלשון בנ"א (ייתכן שכבר הגרד"צ הופמן?)

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 12:24 am
על ידי רציני
בברכה המשולשת כתב:שם זה כי יוצא שלפי רבי ישמעאל אין בכלל מ"ע בתורה כמו שכתב רש"י בהדיא

תודה על התגובה הנפלאה.
ובכל זאת אפשר להעיר לפי שיטת המאירי ששאלת הגמרא רק על ציוויים נוספים שלא נאמרו בלשון ציווי גמור ויש מקום לפרשם בלשון היתר. [הובא בארצקרול ג, א הערה 25].

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 12:28 am
על ידי רציני
מיללער כתב:מעניין שדוקא פה בכל ג' המחלוקת בין ר"ע ור"י אי רשות או חובה, נראה שזה נובע מ'לשיטתו' של רבי ישמעאל שכל מצוה שנאמרה ונשנית לא נשנית אחא בשביל דבר שנתחדש בה ודו"ק

אפשר לחלק בין מקרה זה למקרים אחרים שכאן זה כלל איך לדרוש את התורה [ולדוגמא כלל ופרט, האם נאמר שאין בזה לשיטתו?].
[ואולי זה כוונת הרה"כ שכתב "מענין שדוקא פה", וכוונתו שיש משמעות הפוכה אולם לא ראיה ממש].

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 12:32 am
על ידי רציני
אוצר החכמה כתב:לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

ואולי כך אפשר להסביר את שאלת הגמרא שלכאורה יצא יותר מצוות בתורה [ולדחות הראיה שלא אומרים לשיטתו, דרק כאן לא אומרים כי יהא יותר מצוות].

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 8:25 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בדברי הרמב"ן בתחילת ההשגות לספהמ"צ לרמב"ם

Re: מוכח שלא אומרים "לשיטתו"

פורסם: ג' נובמבר 03, 2015 9:32 am
על ידי סעדיה
אוצר החכמה כתב:לא העניין המדובר,
אבל בדיוק אתמול ראיתי באיזה מקום (איני זוכר אם היה מחמת הפנייה מכאן או מקום אחר לגמרי) שעושה חשבון שר' ישמעאל לשיטתו שס"ל שארבע ציציות ארבע מצוות הן ושלושת הנוספים משלימים את התריג מצוות שחסרים באלו שס"ל רשות ולא חובה.

עי' כתב סופר גיטין ל"ח:
בעניי לא זכיתי להבין איך זה שכל כנף בבגד של ד' כנפות הוא מצוה בפנ"ע - אמור להשפיע על מנין המצוות, מאי שנא מכמה בגדים שכ"א הוא מצוה בפנ"ע.