עמוד 1 מתוך 1

סוטה מ: ברכת כה"ג ביוה"כ - על ירושלים

פורסם: א' דצמבר 06, 2015 11:55 pm
על ידי מיללער
במשנה שבמשניות לא נזכר ברכת 'על ירושלים' בין השמנה ברכות שהכה"ג מברך ביוה"כ אחר קריאה"ת, וכן נראה מרש"י והגמ' במס' יומא דף ע. אבל כאן בסוטה מ: הגירסא במתני' 'ועל ישראל ועל הכהנים ועל ירושלים והשאר תפלה'.

וברש"י ד"ה ועל ישראל. מתפלל על ישראל וחותם ברוך הבוחר בעמו ישראל "וכן על ירושלים" ובמס' סוטה ירושלמית מפרש לה. ע"כ

ומשמע שרש"י גריס לה, ולכאורה לפי החשבון יש ט' ברכות והאי ברכה חסר לה לפי הגירסא שמברך על ירושלים?

ןרש"י מציין לדברי הירושלמי במכילתין, מעניין שגם שם לא גריס בהמשנה 'על ירושלים' רק בגמרא יש 'על המקדש,הבוחר במקדש ואמר רב אידי השוכן בציון' ובקרבה"ע שם שלר"א בברכת המקדש חותם השוכן בציון או חותם בין הבחור במקדש ושוכן בציון.

ומשמע שלכ"ע לא היה ברכה על ירושלים בפ"ע רק נכללה עם ברכת המקדש, וצ"ע

אולם גי' הערוך בירושלמי (ערך שמן ג') היתה שעל ירושלים בירך ברכה בפ"ע וחותם בה הבוחר בירושלים, ולכאורה שם שלא גרס 'ועל שאר התפלה' ולא היתה ברכה עם חתימה של שומע תפלה כמ"ש בגמ' דילן מא.



-

שוב מצאתי בשינויי נוסחאות.במשניות יומא פ"ז מ"א שהאריך בזה והביא את דברי המאירי 'בסדר העבודה שחברו בספרו משיב נפש כ"י' שמזכיר ברכת על ירושלים כברכה בפ"ע, וברכה אחרונה שהיא על כל התפלות אין כוללין אותה בחשבון ח' ברכות אלו. עיי"ש גם במלאכת שלמה ודייק מלשון המשנה 'והשאר תפלה' ולא 'על שאר התפלה' שזו לא נכללה בהמנין ודו"ק.